جداسازی سلول های بنیادی عصبی از مغز موش بالغ به روش نوروسفر

۱۷اردیبهشت،

در سومین همایش دانشجویی بیوتکنولوژی بررسی شد؛

دستگاه عصبی مرکزی با توجه به پیچیدگی های سلولی و عدم توانایی ترمیم پس از آسیب، فاقد سلول های بنیادی و دیگر پیش سازهای سلولی است، اما مطالعات اخیر و جود سلول های بنیادی و پیش ساز که توان جایگزینی سلولی را دارند، نشان داده اند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، وحید میری پژوهشگر در سومین همایش دانشجویی بیوتکنولوژی با بیان اینکه تقسیم مداوم سلول ها در نواحی خاصی از دستگاه عصبی مرکزی CNS بزرگسالان مانند لایه ی زیرگرانولی چین دندانه دار هیپوکامپ و ناحیه ی تحت بطنی بطن های طرفی دیده شده است، گفت: سلول های بنیادی عصبی به عنوان سلول هایی که قادر به تقسیم متقارن و نا متقارن بوده و توانایی تبدیل به سه نوع سلول اصلی موجود در CNS را دارند تعریف می شوند که این سلول ها دارای قابلیت پاساژ سریال و کلونال بوده و یکی از موضوعات مهم تحقیقاتی و درمانی می باشند .

وی در بخشی از مقاله خود آورده است: برای جداسازی سلول های بنیادی عصبی از مغز موش ، ناحیه ی تحت بطنی مغز موش بالغ جداسازی و قطعه قطعه شد. سپس از محلول آنزیمی تریپسین برای هضم بافتی و خارج ساختن سلول های بنیادی عصبی استفاده شد و سلول های به دست آمده در محیط کشت حاوی فاکتورهای رشد EGF و bFGF کشت داده شدند. پس از یک هفته نوروسفیرهای اولیه به صورت معلق در محیط کشت ظاهر شدند نتایج: سوسپانسیون سلولی به دست آمده از بافت ناحیه ی تحت بطنی مغز موش بالغ پس از انکوبه شدن در محیط کشت نوروسفر، کلونی های چند ظرفیتی به نام نوروسفر ایجاد نمودند.

میری در پایان اظهارداشت: از این پژوهش می توان نتیجه گرفت مغز موش بالغ حاوی رده ایی از سلول های بنیادی است که این سلول ها قادرند به سلول های عصبی تمایز پیدا کنند و به سبب کمبود مارکرهای خاص برای شناسایی سلول های بنیادی عصبی روش نوروسفر در محیط آزمایشگاهی روش مطمئن و انتخابی برای جداسازی سلول های بنیادی عصبی است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.