جدال دو قلوهای به هم چسبیده با مرگ در یزد/ ناتوانی والدین دوقلوها در تامین هزینه‌ها/عکس

چندی پیش یک زن ۲۰ ساله افغانی در یزد سه قلویی به دنیا آورد که دو قل آنها به یکدیگر چسبیده اند اما شانس دو قلوها برای زنده ماندن کم است و آنها اکنون در آستانه جدالی بزرگ با مرگ قرار گرفته اند. 

با به دنیا آمدن دوقلوهای به هم چسبیده در یزد یکی از اتفاقات نادر که هر ۲۵ سال یک بار و از هر ۵۰ هزار زایمان یک مرتبه اتفاق می افتد،‌ رخ داد و این بار دو قلوهای به هم چسبیده که تبعیت افغان دارند، از ناحیه شکم به هم چسبیده اند. این تولد علاوه بر پزشکان یزدی، پدر و مادر دو قلوها را نیز غافلگیر کرده و آنها هنوز در شوک این تولد به سر می برند. پدر و مادر که از زمان اطلاع از سه قلو بودن فرزندشان، در تب و تاب چگونگی نگهداری از آنها و تامین هزینه های آنها بودند، اکنون نگران تامین هزینه های درمان فرزندان خود هستند.

مادر سه قلوها که در نخستین زایمان خود نیز صاحب یک دختر شده، اکنون مادر دختری یک ساله است و به شدت نگران سلامتی فرزندان به هم چسبیده و تامین هزینه های زندگی شش نفره شان است. او که اکنون بی خبر از خطری است که فرزندانش را تهدید می کند، چشم امید به تصمیم گیری پزشکان یزدی دارد.

 

درآمد کافی برای نگهداری سه قلوها نداریم

مادر سه قلوها با اشاره به وضع مالی پایین و نداشتن درآمد کافی برای نگهداری این سه قلوها گفت: همسرم یک کارگر بنا است و متاسفانه درآمد خوبی برای اداره و نگهداری فرزندانمان نداریم. لیلا تاجیک در خصوص بارداری سه قلوها اظهار داشت: در سن ۲۰ سالگی در یک بارداری معمولی سه قولو باردار شدم. چسبیدگی نوزادان در سونوگرافی مشخص نبود. در طول دوران بارداری سه مرتبه سونوگرافی انجام دادم که پزشکم هر سه سونوگرافی را سه قلو تشخیص داد.

تاجیک ادامه داد: در هر سه سونوگرافی مشخص شد یکی از قل ها دارای وزن کمی است ولی تشخیص این که دوقلوها به هم چسبیده اند، داده نشد.

مادر این سه قلوها با اشاره به بستری بودن دوقلوهای به هم چسبیده در بخش NICU بیمارستان شهید صدوقی یزد از نحوه ارائه خدمات و سرویس دهی به نوزادان ابراز رضایت کرد و افزود: در این مدت سه روز بستری دوقلوها کادر پرستاری و پزشک نوزادان زحمات زیادی برای مراقبت آنها انجام کشیده اند. مادر این سه قلوها یادآور شد: از بارداری اول یک کودک یک ساله دختر دارم.

مادر این سه قلوها با بیان این مطلب که من وشوهرم اصالتا از کشور افغانستان هستیم گفت: بلافاصله پس از ازدواج ( قریب به ۲ سال است) ساکن یزد شدیم و بستگان شوهرم بیش از ۲۰ سال است که در استان یزد زندگی می کنند. وی با اشاره به اینکه خدا در دو زایمان چهار دختر نصیبمان کرده است، افزود: از این بابت هیچ ناراحتی نداریم و تمام نگرانی ما از تامین هزینه هاست.

جداسازی دوقلوها در مرحله تصمیم گیری

دکتر محمود نوری شادکام، فوق تخصص نوزادان و مراقبت های ویژه تنفسی نوزادان و پزشک دوقلوهای بهم چسبیده در یزد از تصمیم گیری در خصوص نحوه عمل جداسازی دوقلوها خبر داد. وی افزود: حال عمومی دوقلوها خوب است و مشکل خاصی ندارند.

این فوق تخصص نوزادان و مراقبت های ویژه تنفسی نوزادان ادامه داد: مقرر شد از امروز تغذیه دوقلوها آغاز شود و سپس بعد از انجام اقدامات طبی وضعیتشان ازریابی شود. پس از پایدار شدن وضعیت دوقلوها و عدم مشکلات گوارشی و داخلی، تصمیم لازم برای عمل جداسازی آنها گرفته می شود. نوری شادکام با اشاره به نبود جراح قلب و عروق اطفال در یزد اظهارامیدواری کرد: با همکاری جراحان قلب و عروق بزرگسالان در یزد این عمل با موفقیت انجام شود.
نه تنها پزشکان حاذق پس از توکل به خدای متعال، امید به زنده ماندن نوزادان به هم چسبیده را افزایش می دهد بلکه بخش های مجهز بیمارستانهای یزد، کار سخت و دشوار پزشکان را اندکی آسانتر می کند.

 

NICU بیمارستان شهیدصدوقی یزد از برترین های کشور است

محمود نوری شادکام یک فوق تخصص نوزادان در یزد گفت: NICU بیمارستان شهیدصدوقی یزد با حمایت های مستمر ریاست دانشگاه علوم پزشکی یزد قوت گرفت و از لحاظ نحوه ارائه و کیفیت خدمات از برترین های کشور است. بخش NICU بیمارستان شهید صدوقی یزد از شش ماه گذشته تاکنون با حمایت های دانشگاه علوم پزشکی و خرید تجهیزات مورد نیاز و افزایش نیروی انسانی و کادر پزشکی مجرب، ۲۵ تا۳۰ نوزاد را پذیرش می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: در این بخش از نوزادان نارس از بالای ۶۵۰ گرم، همچنین نوزادان بدحال و دارای مشکل گوارش، قلبی عروقی و مغزی مراقبت می شود. وی با اشاره به سرویس دهی بسیارخوب بخش NICU بیمارستان شهیدصدوقی یزد تصریح کرد: این بخش ضمن دارابودن کادر مجرب و پزشکان متعهد دارای مرگ و میر بسیار پایین نوزادان است.

همه این امکانات به اضافه تجربه و مهارت پزشکان یزدی، امید به زنده ماندن دوقلوهای به هم چسبیده را افزایش می دهد اما از آنجا که این دو قلوها از ناحیه شکم به هم چسبیده اند و ممکن است دستگاه گوارش، قلب و ریه آنها در عمل جداسازی آسیب ببیند، امکان مرگ آنها نیز قوی است.

پزشکان یزدی امروز تصمیم نهایی خود را برای عمل جداسازی این دوقلوها می گیرند، تصمیمی که برای نوزادان سه روزه سرنوشت ساز است و آنها را در جدالی سخت با مرگ روبرو کرده است. به هر حال تولدهای غیرمتعارف پدیده ای است که در کشور ما نیز همچون سایر کشورها به وقوع می پیوندد. پزشکان هنوز دلایل قطعی علت این تولدها را اعلام نکرده اند و به هر حال به نظر می رسد این نوع تولدها گرچه نادرند اما وقوع آنها اجتناب ناپذیر است.

در گذشته به دلیل کمتر بودن آمار تولدها، کمتر شاهد چنین تولدهایی در کشور بودیم و لاله و لادن تا سالها پدیده نادر دوقلوهای به هم چسبیده در ایران بودند اما طی سال های اخیر این شکل از تولدها افزایش یافته است به نحوی که چندی پیش در زرند کرمان نیز یک مورد از این تولدها رخ داد. پزشکان معتقدند این گونه تولدها هر ۲۵ سال یکبار و از هر ۵۰ هزار زایمان در یکی اتفاق می افتد.

۴۷۲۸۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.