جدال زندانیان چاد با مرگ

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که زندان‌‌های چاد با شرایط بسیار بدی از جمله ازدحام جمعیت و عدم تهویه هوای مناسب مواجهند که باعث به خطر افتادن زندگی زندانیان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این سازمان در پی سفری بازدیدی از زندان‌های چاد طی گزارشی اعلام کرد که طی ۱۲ ماه گذشته در این کشور ۹ نفر بر اثر خفگی، پنج تن به دلیل از دست دادن آب بدنشان و هفت زندانی نیز در نتیجه شلیک گلوله نگهبانان زندان جان خود را از دست داده‌اند.

کریستین موکاسا ـ پژوهشگر عفو بین‌الملل در خصوص چاد ـ در این‌باره گفت: زندانیان در چاد باید هر روز برای نجات زندگی خود بجنگند.

بر اساس این گزارش، دمای هوا در برخی از زندان‌های این کشور تا ۴۸ درجه نیز می‌رسد که می‌تواند زندگی افراد را به خطر بیندازد.

وی در ادامه، تضمین محافظت از سلامت زندانیان هم از لحاظ جسمانی و هم روانی را خواستار شد و اظهار کرد: شرایط حبس نباید به حدی غیر قابل تحمل باشد که یک محکوم به زندان به یک محکوم به مرگ تبدیل شود.

زندانیان چاد مدعی‌ هستند که روزانه یک وعده غذایی دریافت می‌کنند که کیفیت آن هم بسیار پایین است و در برخی موارد نیز غذا در ظرف‌های بزرگ سرو می‌شود و آنها مجبورند در دسته‌های شش و یا ۱۰ تایی از یک ظرف غذا بخورند. این کار باعث می‌شود تا فرد ضعیف در گروه نتواند غذا به دست بیاورد.

همچنین از مشکلات دیگر این مراکز در چاد کمبود آب بهداشتی و کافی است که موجب بروز بیماری‌های زیادی در میان زندانیان می‌شود.

بر اساس گزارش وب‌سایت عفو بین‌الملل، زندانیان دسترسی کافی به دارو و مداوای پزشکی ندارند و در برخی از این زندان‌ها درمانگاه‌هایی وجود دارد که خالی از ابزار مناسب هستند و گاهی به عنوان سلول استفاده می‌شوند. زنان و کودکان نیز از این خطرات در امان نیستند چون در زندان‌های این کشور امکانات مناسب برای این افراد در نظر گرفته نشده است. گاهی در این زندان زنان در کنار مردان حبس می‌شوند که آنها را در معرض خطرات زیادی چون خشونت‌های جنسی قرار می‌دهد.

عفو بین‌الملل با توجه به برنامه‌های چاد برای اصلاح وضعیت زندان‌های آن از دولت این کشور خواست تا غذای کافی و با کیفیت و دسترسی به دارو و آب آشامیدنی را برای زندانیان فراهم و بر اساس استانداردهای بین‌المللی عمل کند.

این سازمان علاوه بر این انجام تحقیقات فوری در مورد بدرفتاری‌های صورت گرفته در زندان‌ها به‌ویژه آنهایی را که در گزارش خود آورده است، خواستار شد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.