جدال سرمربیان لیگی با یک مسئول داوری/ مربی که می‌خواست داور را اعدام کند!

به گزارش ممتازنیوز، کلاس آموزشی داوری برای سرمربیان و بازیکنان لیگ برتر امروز در محل اتحادیه فوتبال باشگاه‌های کشور برگزار شد که در این جلسه حسین عسگری با پخش تصاویری از صحنه‌های فوتبال نکات مختلف داوری را به مربیان آموزش داد. در یکی از این صحنه‌ها بازیکن تکل بسیار خطرناکی را روی حریف زد که اکبر میثاقیان به شوخی گفت:” اگر داور بازی بودم، این بازیکن را اعدام می‌کردم.”

عسگری در بخشی از صحبت‌های خود خطاب به مربیان از آنها خواست اعتراض‌های کمتری در کنار زمین انجام دهند زیرا با توجه به فاصله ۵۰ – ۶۰ متری و زاویه دید نامناسب ممکن است در تشخیص صحنه‌ا دچار اشتباه شوند.

وی همچنین از مربیان و بازیکنان درخواست کرد از به همراه داشتن وسایل اضافه از جمله دستبندهای پارچه ای خودداری کنند. پیش از آنکه داور به آنها تذکر دهد. در این لحظه اکبر میثاقیان خطاب به عسگری گفت: “ما یک بازیکن گرفته‌ایم که تمام بدنش خالکوبی است فکر می کنم باید کاپشن تنش کنیم تا بتوانیم او را به میدان بفرستیم.”

در ادامه این نشست محمود یاوری خطاب به عسگری گفت: می‌‎خواهیم داوران طبق استانداردها قضاوت کنند و از سلیقه‌‍ای عمل کردن که مطمئن هستیم به صورت سهوی انجام می‌شود، پرهیز کنند. در بعضی بازی‌ها وقتی داور می‌خواهد پنالتی بگیرد در ۴ متری صحنه قرار می‌گیرد اما وقتی نمی‌خواهد پنالتی بگیرد به ۵۰ متری می‌رود که امیدواریم این مسائل به صورت سهوی رخ دهد. ما این مسائل را بلدیم و از خیلی مسائل داوری اطلاع داریم اما اعتراض ما به نحوه اجرای آنهاست.

در این لحظه حسین عسگری که به نظر می‌رسید از صحبت‌های یاوری بسیار ناراحت شده است، گفت: اگر نیازی به این کلاس نیست بلند شویم و برویم!

به گزارش مهر سرمربی فجرسپاسی در پاسخ به این صحبت اظهار داشت: ساعت ۵ صبح از شیراز راه افتادم و به تهران آمدم تا در این کلاس حاضر شوم. امیدوارم بین استانداردها و قضاو‌ت‌های سلیقه‌ای تفاوت ایجاد شود زیرا داوران بخش مهمی از فوتبال را تشکیل می‌دهند. امیدوارم همه قضاوت ها سهوی باشد زیرا از مشکلات موجود خیلی زجر کشیده ایم.

رئیس دپارتمان داوری با بیان اینکه فقط نباید در فوتبال به فکر حل مشکلات داوری بود، افزود: خیلی از مشکلات فوتبال را می‌دانید اما در صدد حل آنها بر نمی‌‎آیید همه مشکلات فوتبال به صورت زنجیره‌ای در کنار همدیگر قرار دارند.

عسگری با طرح این پرسش که آقایان مربی تا حال نشده است که اشتباهات داوری به سود تیم شما باشد؟ اظهار داشت: چرا زمانی که اشتباهات به سود شماست، هیچ چیز نمی‌گویید؟ هر کس ادعا می‌کند چنین چیزی نبوده من برایش نمونه می‌آورم.

علی دایی سرمربی راه آهن در این لحظه  وارد بحث این دو شد و گفت: این اتفاق افتاده است که در بعضی موارد داوری به سود ما بوده است اما باید کاری کرد که این اشتباهات به حداقل برسد.

عسگری همچنین افزود: اینکه می‌گویید امیدوارم اشتباه سهوی باشد، بسیار ثقیل است. شما فردی کار کشته و اصفهانی هستید و من می‌دانم منظورتان از این صحبت‌ها چه چیزی است(در این لحظه همه خندیدند.)

عزیز الله محمدی رئیس اتحادیه فوتبال که قصد داشت این مباحث را به پایان برساند از حاضران خواست یک صلوات بفرستند اما صحبت‌های بهروان بار دیگر باعث ادامه این بحث‌ها شد.

بهروان با بیان اینکه سالها داور و ۵ سال نیز نایب رئیس کمیته داوران بوده، گفت: امروز به عنوان نماینده باشگاه خیلی نگرانم. قطعا در کار انسانی ضریب اشتباه وجود دارد اما باید کمتر شود زیرا من حافظ منابع باشگاه هستم. روز پنجشنبه برای تماشای بازی راه آهن – فولاد به ورزشگاه رفتم و آرزو کردم حق تیمی به خاطر اشتباهات داوری تضییع نشود.

وی با بیان اینکه امروز به عنوان یک کارشناس اظهارنظر می‌کند، تاکید کرد: همه عضو خانواده فوتبال بوده، باید به هم کمک کنیم، به همین دلیل باید مشکلات را بپذیریم و دنبال حل آنها برویم. کسی امروز به زور در این جلسه شرکت نکرده است. هرچندAFC تاکید به برگزاری این نشست‌ها و آشنایی همه به قوانین روز دنیا دارد. این خیلی خوب است اجازه بدهیم همه صحبت کنند اگر منطقی بود، برای حل مشکلات اقدامات لازم انجام دهیم.

سرپرست سازمان لیگ با بیان اینکه امیدواری است این کلاس‌ها بازخورد خوبی داشته باشد، افزود: اطمینان می‌دهم اشتباهات داوری غیرعمدی است زیرا ها به سلامت جامعه داوری اطمینان دارم و داوران را مظلومترین عضو خانواده فوتبال می‌دانم.

عزیز محمدی در ادامه رشته کلام را در دست گرفت و اظهار داشت: در این ۴-۵ سال گذشته ما سعی کردیم پیش و بین فصل  کلاس‌هایی را برای داوران و ناظران برگزار کنیم. در این کلاس‌ها صحنه‌های مختلف پخش می‌‍شود و به داور گفته می‌شود در کدام صحنه اشتباه کرده و یا درست تصمیم گرفته است.

وی اضافه کرد: از آقای عسگری می‌خواهم در وقفه‌های امسال لیگ به خاطر بازی‌های تیم ملی و به دلیل حساسیت لیگ امسال که ۴ تیم به صورت مستقیم و یک تیم به صورت غیر مستقیم به دسته اول سقوط می‌کند، کلاس‌های بیشتری را برای داوران برگزار کنند تا اشتباهات به حداقل برسد.

در میان این بحث‌های جدی ناگهان اکبر میثاقیان گفت:” ما تا این ساعت مانده‌ایم، آیا به ما ناهار هم می‌دهند؟” که یکی از مسئولان اعلام کرد: ” بله، ناهار مهمان اتحادیه فوتبال هستید.”

ابراهیم‌زاده مربی دیگری بود که بحث‌های مختلفی را در این کلاس عنوان کرد و گفت: داوران ما از لحاظ اطلاعات در سطح خوبی هستند از لحاظ آمادگی جسمانی بسیاری شرایط مناسب را دارند اما در بخش روانی و برخورد با مربیان و بازیکنان مشکلاتی دارند و باید کاری کرد آنها تحت تاثیر تماشاگر، اعتراض مربیان و نتایج تیم‌ها قرار نگیرند

سرمربی تیم نفت همچنین تاکید کرد: تصمیم گیرنده میانه زمین داور است و وقتی او سوت زده و خطایی را اعلام می‌کند ما کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم، حال اسمش را سلیقه یا تصمیم درست بگذارید. آیا فقط داوران در بین بازیهای لیگ تمرینات بدنی انجام می‌دهند یا ممکن است کلاس‌های دیگری را هم برای آنها در نظر گرفته شود؟

حسین عسگری در این خصوص گفت: در کمیته داوران هیچ وقت به خودمان اجازه نمی‌دهیم در عملکرد مربیان دخالت کنیم و به آنها بگوییم اگر فلان تصمیم را می‌گرفتید، تیمتان نتیجه می‌گرفت. شما هم نباید به خودتان اجازه دهید و بگویید کمیته داوران چه کاری برای آماده سازی داوران انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: ما برنامه‌های بسیار کامل آموزشی برای داوران داریم که در تمام بخش‌ها سعی در افزایش توانمندی آنها خواهیم کرد اما شماها خیلی از این مسائل و مشکلاتی که در این راه را وجود دارد نمی دانید.

مجتبی تقوی با اشاره با به اینکه: “مشکل قانون نداریم بلکه باید یکسان سازی در  قضاوت ها بوجود آید”، گفت: به طور مثال محسن بنگر در بازی با استقلال پیراهنش در محوطه جریمه کشیده و پاره شد اما داور پنالتی نگرفت ولی در صحنه‌ای مشابه داور به ضرر ما پنالتی گرفت.

در این لحظه امیر قلعه نویی  خطاب به تقوی گفت: آقا شما از کجا می‌دانید، پیراهن این بازیکن توسط نفرات‌ما در محوطه جریمه کشیده شده است؟

در ادامه این جلسه حسین عسگری به مسائل روز داوری و اتفاقاتی که مربیان و بازیکنان باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، اشاره کرد و این توضیحات پایان بخش این جلسه بود، نشستی که بسیاری از مربیان با نارضایتی آن را ترک کردند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.