جدول مقایسه‌ای قیمت خودرو در نمایندگی و بازار آزاد

این روزها افزایش قیمت مصوب خودروهای داخلی باعث رشد نرخ‌ها در بازار آزاد شده است به طوری که در حال حاضر قیمت خودروی سایپا ۱۳۱ SL به حدود ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ۱۳۱ SX نیز به حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت مصوب ۱۳۱ SL معادل ۱۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و ۱۳۱ SX نیز ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان است.

قیمت مگان ۲۰۰۰ اتومات نیز در برخی از نمایندگی‌های فروش به حدود ۶۰ میلیون تومان رسیده است در حالیکه قیمت رسمی این خودرو ۴۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان است.

ماکسیما نیز در حالی در برخی از نمایندگی‌های فروش به قیمت حدود ۸۱ میلیون تومان عرضه می‌شود که قیمت رسمی آن ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

اما در گروه محصولات ایران خودرو قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ همچنان افزایش یافته و به حدود ۲۹ میلیون تومان رسیده است این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو ۱۹ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان است.

چندی پیش احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان، با بیان این که متاسفانه براساس سیاست گذاری وزیر سابق وزارت صنعت، خودرو در حاشیه قیمت گذاری می شد اما از سال ۸۸ افزایش قیمت نداشتیم بعد از ادغام وزارت صنایع و بازرگانی چون کمیته خودرو به سازمان حمایت رفت ما اسفند سال ۹۰ شش درصد افزایش قیمت داشتیم، گفته بود که گله مندی از سازمای حمایت دارم مسئولان سازمان حمایت می گویند خودرو حساس است.

وی اعلام کرده بود دو عامل اصلی در قیمت کالا تاثیر زیادی دارد که یکی تامین قیمت تمام شده و دیگری اختلاف میزان عرضه و تقاضا است و خودرو سازان داخلی با مشکلات نقدینگی مواجه هستند بطوری که این مشکلات بر عملکرد گروه سایپا دامن زده است. مشتریانی که تاریخ تحویل خودرو آنها قبل از مصوبه است مشمول پرداخت مابعد التفاوت نمی شوند؛ گروه خودرو سازی سایپا کماکان تمام محصولات خود را با ضرر و زیان عرضه می کند.

در جدول زیر قیمت برخی خودروها در نمایندگی و بازار آزاد آمده است:

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.