جدیدترین توافقات حمل‌ونقلی با ترکمنستان

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه با بیان اینکه در اجلاس روزهای قبل ایران و ترکمنستان، برقراری چندین خط پروازی ‌بین دو کشور از سوی ایران مطرح و با استقبال طرف مقابل مواجه شد، گفت: تسهیل صدور روادید رانندگان از دیگر موارد مورد توافق بود.
به گزارش ممتاز : شهریار افندی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: با دعوت دولت ترکمنستان، اجلاس حمل و نقل دو کشور برای توسعه انواع مدل‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی به سرپرستی نماینده ویژه دولت ایران در امر ترانزیت، روز‌های ۱۷ و ۱۸ تیرماه در عشق‌آباد برگزار شد.

* تأکید بر تکمیل هر چه سریع‌تر خط‌آهن قزاقستان-ترکمنستان تا ایران

وی اضافه کرد:‌ در بخش حمل و نقل ریلی بر بهره‌برداری هر چه سریع‌تر خط ریلی قزاقستان – ترکمنستان – ایران تأکید شد.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت ادامه داد: در این مسیر ریلی ایران و قزاقستان شبکه ریلی خود را کامل کرده‌اند و ترکمنستان نیز حدود ۷۰ درصد مسیر را تکمیل کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: اگر این خط ریلی هر چه سریع‌تر‌ به اتمام برسد به راحتی چین به قزاقستان‌، ترکمنستان و ایران متصل می‌شود ضمن آنکه کشورهای حوزه خلیج فارس نیز از طریق شبکه ریلی ایران به این سیستم تا ترکمنستان متصل و پس از آن به شبکه ریلی اروپا وصل می‌شوند.

* بررسی پیشرفت خط‌آهن چابهار – مشهد – سرخس – ترکمنستان

افندی‌زاده ادامه داد: موضوع دوم مورد بحث این اجلاس در بخش ریلی، بررسی تفاهم‌نامه پنج جانبه ایران – ترکمنستان – ازبکستان – عمان – قطر بود؛ این تفاهم‌نامه در سال ۲۰۱۱ به امضا رسید اما قطر پس از مدتی از این تفاهم‌نامه خارج و تفاهم‌نامه مذکور چهار جانبه شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در این تفاهم‌نامه بیشترین تأکید بر آن است که بتوان از طریق بندر چابهار به زاهدان، مشهد، سرخس و کشور ترکمنستان متصل شد.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت ادامه داد: در این کریدور هم طبیعتاً ایران به عنوان محور ارتباطی برای کشورهای CIS خواهد بود تا دستیابی به کشورهای حوزه خلیج فارس برای آن‌ها تسهیل شود؛ همچنین در راستای توسعه شبکه ریلی اتصال به ترکمنستان از این مسیر کوتاه‌تر خواهد شد.

افندی‌زاده تصریح کرد: در حال حاضر خط ریلی از بندرعباس تا ترکمنستان در ایران وجود دارد اما از مسیر کوتاه‌تر باید این اتصال تا ترکمنستان برقرار شود؛ اگر در آینده این شبکه احداث شود تأثیر بسزایی در توسعه جابه‌جایی کالا در بخش ترانزیت دو کشور خواهد داشت.

* بررسی تبادلات مالی ریلی بین ایران و ترکمنستان

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: موضوع سوم ریلی مورد بررسی در این اجلاس، بهره‌برداری هر چه بهتر خط‌آهن‌های ایران و ترکمنستان بود؛ با توجه به اینکه ترکمنستان کالاهای ازبکستان، قزاقستان، روسیه و سایر کشورها را از طریق ایران به بندر‌عباس، خلیج فارس و دریای عمان و بالعکس جابه‌جا می‌کند بر توسعه هر چه بهتر و با کیفیت‌تر خطوط ریلی دو کشور تأکید شد.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با اشاره به اینکه توسعه مطلوب شبکه ریلی دو کشور و استفاده بهینه از آن در این اجلاس مورد ارزیابی قرار گرفت، اضافه کرد: بررسی مسایل و مشکلات مالی فی‌مابین راه‌آهن ایران و ترکمنستان از دیگر موارد مورد بحث در این اجلاس بود.

* افزایش طرفیت پایانه باجگیران از اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی

افندی‌زاده با بیان اینکه در بخش جاده‌ای مباحث اجلاس، بررسی توسعه خطوط جاده‌ای بود، تصریح کرد:‌ در حال حاضر بیشترین جابه‌جایی کالا در ایران از طریق جاده انجام می‌شود.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت ادامه داد: کشور ایران چهار پایانه مرزی مشترک دارد که شامل پایانه‌های اینچه‌برون، باجگیران، لطف‌آباد و پایانه سرخس است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاد‌ه‌ای اضافه کرد: بهره‌برداری از پایانه باجگیران که به عشق آباد نزدیک است در حال حاضر به سبب بعضی فعالیت‌ها و تعهدات ترکمنستان فعلاً با ظرفیت پایین انجام می‌شود؛ در اجلاس اخیر این پایانه مورد بررسی قرار گرفت تا هر چه زودتر امکانات مناسب آن استفاده بهینه شود.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: کشور ترکمنستان وعده داد تا پایان سال ۲۰۲۴ و یا اوایل ۲۰۲۴ میلادی، طرح‌های خود را در این پایانه به اتمام برساند و ‌پایانه باجگیران با ظرفیت بالا استفاده شود.

* برگزاری نشست مشترک در پایانه سرخس برای تعریض پل مرزی سرخس

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاد‌ه‌ای با بیان اینکه در پایانه‌های اینچه‌برون، سرخس و لطف‌آباد کامیون‌ها بین دو تا سه روز متوقف می‌شوند، اظهار داشت: حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ کامیون از این پایانه‌ها تردد می‌کنند که باید این ظرفیت افزایش یابد؛ دربارهٔ روش‌های افزایش ظرفیت و کاهش توقف کامیون‌ها پشت مرز مواردی مطرح و مقرر شد پیش‌بینی‌های لازم انجام شود.

وی یادآور شد: اما در بحث پایانه سرخس، باید گفت پل مرزی مشترک که بین دو کشور است، عرض چندانی ندارد و کامیون‌ها مجبور می باشند به نوبت از این پل عبور کنند که همین مورد ظرفیت را کاهش می‌دهد؛ در این اجلاس تعریض و بهسازی این پل ‌بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

افندی‌زاده افزود: مقرر شد چهارشنبه هفته آینده مطابق با ۱۷ جولای، نشست مرزی در سطح مدیران کل، در پایانه مرزی سرخس برگزار شود و آنجا مطالعات این پل و اجرایی شدن‌ پل مشترک عریض، مورد بررسی قرار گیرد.

* تأکید بر احداث پارکینگ‌های مناسب در مسیر‌های ترانزیتی و تسهیل صدور روادید رانندگان

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین دربارهٔ ارائه تسهیلات مناسب به رانندگان دو کشور، مواردی مطرح و مقرر شد ایجاد پارکینگ‌های مناسب در مسیرهای ترانزیتی به خصوص در مرز سرخس و نیز تسهیل صدور روادید برای کامیون‌داران ‌و رانندگان ایرانی و ترکمنستانی در دستور کار قرار گیرد.

* تأکید بر برقراری خطوط هوایی مشهد – عشق‌آباد

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت افزود: در بحث حمل و نقل هوایی نیز بیشتر بر توسعه شبکه خطوط هوایی بین ایران و ترکمنستان تأکید شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ‌در این اجلاس حمل و نقلی پیشنهاد داد می‌توان از هر نقطه این کشور به هر نقطه ترکمنستان مجوز لازم برای ایجاد خطوط پروازی را صادر کرد.

وی اضافه کرد: در این‌باره برقراری خطوط پروازی ‌بین مشهد و عشق‌آباد و مشهد – مرو از سوی ایران برای بررسی بیشتر مطرح شد.

افندی‌زاده تصریح کرد: در صورت صدور چنین مجوزی، هر ایرلاین ایرانی که علاقمند بود می‌تواند پس از اخذ مجوز، هواپیماهای خود در این مسیرها قرار دهد.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت تأکید کرد: توسعه خطوط هوایی بین دو کشور به توسعه روابط گردشگری و تسهیل جابه‌جایی مسافران ایران و ترکمنستانی که فعلاً تنها از طریق جاده جابه‌جا می‌شوند، می‌انجامد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: همچنین طرف ایرانی پیشنهاد داد از مسیرهای ترانزیتی ترکمنستان برای پروازهای ایران به کشورهای نظیر چین و از این قبیل استفاده شود که این مورد بررسی قرار گیرد.

* تأکید بر امضاء یادداشت تفاهم حمل و نقلی بین ایران و ترکمنستان

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت تصریح کرد: در مجموع در این دیدار چهار ملاقات در سطح وزرا انجام شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خروجی این اجلاس مطلوب ارزیابی می‌شود، تصریح کرد: مقرر شد از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران پیش‌نویس‌هایی نیز در این‌باره تهیه شده و در اختیار ترکمنستان قرار گیرد تا پس از بررسی‌های نهایی و با همکاری جمهوری اسلامی ایران، یادداشت تفاهم‌هایی بین دو کشور امضاء شود.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت یادآور شد: هر دو کشور ایران و ترکمنستان بر توسعه روابط به خصوص با توجه به آینده دو کشور در منطقه، تأکید دارند و قطعاً این توسعه روابط منافع مشترک مطلوبی برای طرفین خواهد داشت.

– ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.