جدیدترین مصاحبه سخنگوی وزارت امورخارجه درخصوص بازی دوستانه ایران و کانادا و آلودگی هوا

سخنگوی وزارت امورخارجه با بزرگداشت سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر و تبریک و تسلیت شهادت پاسدار سرافراز شهید صیاد خدایی به همرزمان شهید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و آحاد مردم دشمن ستیز ایران و تاکید بر پی گیری مجازات آمران و عاملان این جنایت تروریستی، به تعدادی از پرسشهای مطرح شده از سوی رسانه‌ها در خصوص موضوعات سیاست خارجی، پاسخ داد.

جدیدترین مصاحبه سخنگوی وزارت امورخارجه درخصوص بازی دوستانه ایران و کانادا و آلودگی هوا

به گزارش ممتاز نیوز، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه با بزرگداشت سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر و تبریک و تسلیت شهادت پاسدار سرافراز شهید صیاد خدایی به همرزمان شهید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و آحاد مردم دشمن ستیز ایران و تاکید بر پی گیری مجازات آمران و عاملان این جنایت تروریستی، به تعدادی از پرسشهای مطرح شده از سوی رسانه‌ها در خصوص موضوعات سیاست خارجی، پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات وزارت امور خارجه درخصوص دستور رئیس جمهوری محترم مبنی بر حل بحران ریزگردها از طریق دیپلماسی و مجامع بین‌المللی و نیز تعامل با کشورهای همسایه، اظهار داشت:

در کمتر از دو ماه گذشته با وقوع و تشدید بحران ریزگردها در کشور، وزارت امور خارجه همکاری با کشورهای همسایه را به منظور بسط مشارکت منطقه ای و نهایتا پیاده کردن ترتیبات منطقه ای برای مقابله با گرد و غبار در دستورکار خود قرار داده است. وی افزود: ما این مسیر را با عراق شروع کرده ایم و درنظر داریم در گام بعدی سوریه و تدریجا سایر کشورهای منطقه را به تشریک مساعی در این ترتیبات منطقه ای ترغیب کنیم. در این چارچوب به طرف عراقی پیشنهاد شده است در قالب همکاریهای دوجانبه برای کنترل کانون‌های غبارخیز، میزبان هیئت ایران باشد و یا اعزام هیئت عراقی به کشورمان را داشته باشیم تا نقشه راه همکاریهای دو کشور در زمینه موضوعات زیست محیطی، از جمله مقابله با گرد و غبار مورد بحث دو کشور قرار گیرد.

خطیب زاده در ادامه تصریح کرد، در صحنه بین المللی، وزارت امور خارجه از سالهای گذشته، در مجمع عمومی سازمان ملل، برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP)، سازمان همکاریهای اسلامی و سایر نهادهای بین المللی اقدام به طرح، تدوین و تصویب  قطعنامه ­هایی کرده که مشخصا بر مقابله با ریزگردها و ضرورت همکاریهای منطقه ای به منظور مقابله با معضلات زیست محیطی، از جمله گرد و غبار، متمرکز هستند. لذا ادبیات بین المللی این موضوع با تلاش چندین ساله وزارت امور خارجه در سازمانهای بین المللی با اجماع شکل گرفته است.

وی تاکید کرد، با ایجاد همگرایی در بین کشورهای منطقه، این امیدواری وجود دارد که در میان­ مدت بتوان به یکسری از ترتیبات منطقه ای دست یافت تا مقابله با معضلات گرد و غبار در چارچوب همکاری و مشارکت کشورهای منطقه پیش برده شود.

خطیب زاده خاطر نشان کرد در صحنه داخلی نیز، وزارت امور خارجه در جلسات ستاد مقابله با گرد و غبار (به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست) و سایر نهادهایی که در ارتباط با موضوع گرد و غبار هستند، به صورت فعال مشارکت می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی پیرامون حمله هوایی اخیر رژیم صهیونیستی به مواضعی در سوریه اظهار داشت:

متأسفانه بی تفاوتی جامعه جهانی در قبال تجاوزات مکرر رژیم اشغالگر قدس به جمهوری عربی سوریه و نقض آشکار تمامی قوانین و مقررات بین‌المللی باعث جری‌تر شدن و افسارگسیختگی سران این رژیم شده است.  شکی نیست که حمایت‌های آشکار و پنهانی رژیم حاکم بر ایالات متحده آمریکا، نقش مهمی در افزایش جسارت و وقاحت‌های این رژیم اشغالگر دارد، به طوری که نه تنها به اشغال بلندی‌های جولان سوریه ادامه داده، بلکه بطور مکرر زیرساخت‌های دولت و ملت سوریه را مورد حملات هوایی و موشکی خود قرار می‌دهد.

 خطیب زاده ادامه داد، بر اساس اخبار واصله، در حمله اخیر رژیم صهیونیستی، پارکینگ وسایل نقلیه عمومی در شهرک زینبیه و نزدیکی حرم مطهر حضرت زینب علیها السلام هدف حمله موشکی قرار گرفت که به موجب آن به جان و مال مردم خساراتی وارد شد.

وی افزود، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر و در طول بحران سوریه، معمولاً نقش نیروی هوایی گروه‌های تروریستی در سوریه را ایفا کرده است و هر زمانی که ارتش سوریه و نیروهای متحد، شکستی بر این گروه‌ها وارد می‌کنند، بلافاصله هواپیماهای رژیم صهیونیستی وارد عمل شده و حملات تجاوزکارانه‌ای را به عمل می‌آورند.

وی تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، بر لزوم پاسخ مناسب و قاطع به این تجاوزات، چه در میدان و چه در مجامع بین‌المللی تأکید دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه به پرسشی پیرامون اظهارات سیاسی برخی از دولتمردان کانادایی درخصوص دیدار تدارکاتی تیم های ملی ایران و کانادا پاسخ داد و گفت:

 هماهنگی این دیدار مستقلا از سوی فدراسیونهای فوتبال دو کشور، در چارچوب دیدارهای معمول تدارکاتی فوتبال صورت گرفته و فدراسیون فوتبال کانادا در این خصوص اعلام کرده که مصمم است با جلوگیری از هرگونه سوء استفاده سیاسی گروههای شناخته شده ضد ایران، این رویداد صرفا ورزشی را میزبانی کند.

خطیب زاده افزود: متاسفانه به نظر می رسد برخلاف ادعاهای نمایشی، ورزشی ترین امور هم بازیچه جهت گیری‌های حزبی و جبهه بندی‌های سیاسی در داخل کانادا شده است. موضع­گیریها و اظهار نظرهای منفی نخست وزیر کانادا و برخی افراد دیگر، حاکی از تفوق نگاه صرف سیاسی و حزبی بر همه وجوه حکمرانی در کانادا بوده و به همین دلیل رفتار مقامات این کشور در علن به راحتی بازیچه گروههای مخالف و ایران ستیز می‌شود.

وی تصریح کرد، از دولت و فدراسیون کانادا انتظار می رود فارغ از جوسازیها، در اساس منشور حرفه ای ورزش و اصول شناخته شده فیفا، برگزاری این دیدار تدارکاتی و دوستانه را به دور از شائبه ­ها و انگیزه‌های سیاسی و نیز شانتاژهای تبلیغاتی مخالفین تعاملات غیرسیاسی میان مردم کشورها، تسهیل کند. فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به ما اطمینان داده است کلیه توافقات لازم را با فدراسیون فوتبال کانادا در همین چارچوب انجام داده و در صورت نقض توافقات، مسئولیت تمامی عواقب آن بر دوش طرف کانادایی خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان به پرسشی پیرامون برخی اخبار منتشر شده در رسانه­ ها درخصوص مفاد توافقنامه صلح میان جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان پاسخ داد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از حل و فصل این مناقشه براساس اصول شناخته شده حقوق بین الملل از جمله احترام به تمامیت ارضی، حق حاکمیت و تامین حقوق همه ساکنان منطقه حمایت می‌کند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.