جدی شدن تردیدها در مورد واگذاری استقلال و پرسپولیس/ راه خصوصی‌سازی دعوت از افراد پولدار نیست

گردآوری توسط گروه ورزش ممتازنیوز

ورزش > مدیریت ورزش – دعوت از افراد متمول به جلسات تصمیم‌گیری در مورد واگذاری استقلال و پرسپولیس، تردیدهایی در مورد خصوصی شدن این دو باشگاه ایجاد کرده است.

میثم بهرامی / مدتی قبل محمود گودرزی طی حکمی امیر خادم معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش را به عنوان نماینده تام الاختیار خود در بحث واگذاری و خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس معرفی کرد. خادم هم چند روز قبل طی حکمی سیروس احمدی را به عنوان بازرس و حسابرس وزارت ورزش و جوانان در باشگاه پرسپولیس و استقلال منصوب کرد. این فعالیت‌ها نشان داد که وزارت ورزش حداقل در ظاهر هم که شده به دنبال خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است. خادم ۲۱ بهمن ماه هم اولین جلسه کارگروه نظارت بر فرآیند خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را برگزار کرد. در این جلسه امیر خادم نماینده تام الاختیار وزیر در این زمینه، علی اکبر طاهری مشاور اقتصادی وزیر، حمید گرشاسبی مدیر کل حوزه وزارتی و احمدی مشاور عالی وزیر حضور داشتند. در این جلسه به بررسی فعلی وضعیت هیات مدیره و موضوع مالی باشگاه پرسپولیس پرداخته شد و اعضا توافق کردند که این جلسات به صورت مرتب با حضور هیات مدیره باشگاه پرسپولیس و نمایندگان و سازمان خصوصی سازی برگزار شود.

این اتفاقات نشان می‌داد که وزارت ورزش به طور جدی پیگیر خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس است. اما روز شنبه خبری توسط سایت رسمی وزارت ورزش منتشر شد که تردیدهایی در این رابطه ایجاد کرد. وزارت ورزش عصر شنبه اعلام کرد که امیر رضا خادم نماینده تام الاختیار وزیر ورزش و جوانان در واگذاری و خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال روز یکشنبه میزبان علی پروین، علی دایی و حسین هدایتی است و در این جلسه دربارهٔ آخرین وضع باشگاه پرسپولیس و راه‌های حمایت از این تیم بررسی می‌شود. امیر خادم در حالی دایی، پروین و هدایتی را در یک ردیف قرار داده که دو نفر اول سرمربی و مدیرعامل پرسپولیس هستند و از پیشکسوتان این تیم به حساب می‌آیند، اما نفر سوم نه تنها هیچ سمتی در پرسپولیس ندارد، بلکه جزو پیشکسوتان این باشگاه هم محسوب نمی‌شود.

شریک کردن حسین هدایتی در ماجرای رسیدگی به وضعیت باشگاه پرسپولیس در حالی توسط خادم انجام شده که هدایتی نقشی در باشگاه ندارد و حضور او هم هیچ ارتباطی به خصوصی‌سازی باشگاه پرسپولیس نخواهد داشت. اگر وزارت ورزش قصد دارد باشگاه پرسپولیس را به یک شخص واگذار کند، خادم می‌تواند هدایتی را به جلسات دعوت کند تا نظرات او را جویا شود اما زمانی که گفته می‌شود نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی در جلسات حضور خواهند داشت، یعنی این باشگاه از طریق بازار سرمایه واگذار خواهد شد که واگذاری در این بازار هم ساز و کار خودش را دارد. در صورتی که وزارت ورزش قصد واگذاری پرسپولیس و استقلال از طریق بورس را دارد، سهام این باشگاه‌ها باید از طریق بورس واگذار شود و دیگر نیازی به حضور افراد ثروتمند در جلسات نیست. وزارت ورزش برای واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از طریق بورس باید طبق ضوابط این سازمان اقدام کند. حتی اگر قرار باشد شخصی سهام بلوکی هر کدام از این دو باشگاه را بخرد، باز هم باید ضوابط سازمان بورس اجرا شود. وزارت ورزش  باید ابتدا آگهی فروش سهام این دو باشگاه را منتشر کند تا خریداران بلوک سهام این باشگاه‌ها در مزایده شرکت کنند و قیمت پیشنهادی خود را رسما اعلام کنند. سپس پاکات پیشنهادها باز می‌شود و شخصی در مزایده برنده خواهد شد که بالاترین قیمت را پیشنهاد داده است. با این حساب حضور حسین هدایتی در جلسه وزارت ورزش توجیهی ندارد.

البته امیر خادم که فعلا در بحث واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس همه کاره است، از حسین هدایتی حمایت می‌کند و به سایت وزارت ورزش می‌گوید: «من تصورمی کنم در برخی مواقع با برخی ازدوستانی مثل هدایتی که ورزش را حمایت می کنندخوب برخورد نشده و کم مهری هایی شده است. دراتفاقات این چنینی باید نگاه بُرد بُرد داشته باشیم واگر انتظار داریم افرادی که علاقه مند به کمک مالی و معنوی باشگاه های استقلال و پرسپولیس هستند ورود کنند و حمایت خود را دریغ نکنند طبیعی است که حداقل انتظارات ان ها را برآورده کنیم. حداقل موضوعی که انتظار می رود این است که مورد احترام قرار گیرند و از آن ها به عنوان کسانی که تیم های محبوب و مردمی را مرد حمایت قرارمی دهند تقدیر شود. من هیچ دلیل منطقی نمی بینم که حمایت افرادی که آمده اند به ورزش کشور کمک کنند را بخواهیم و از طرف دیگرهیچ بهره ای حتی احترام لازم و کافی را دریغ کنیم.»

امیر خادم در حالی از حسین هدایتی دعوت کرده تا در جلسه مربوط به باشگاه پرسپولیس شرکت کند که هدایتی پیش از این در باشگاه‌های دیگری هم سرمایه گذاری کرده اما بازیکنان و اعضای کادر فنی این باشگاه‌ها هیچ وقت از عملکرد هدایتی رضایت نداشته‌اند. هدایتی پیش از این باشگاه گهر دورود را خرید تا از این تیم پرطرفدار غرب کشور حمایت کند اما خیلی زود این تیم را رها کرد و حالا گهر دورود ماه‌هاست که در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برد. هدایتی پس از گهر به سراغ باشگاه ملوان رفت. در روزهای اول حضور او در انزلی هواداران ملوان فکر می‌کردند که مشکلات تیمشان حل شده و می‌توانند شاهد حضوری پرقدرت در لیگ برتر باشند اما ملوان هم به سرنوشت گهر دچار شد و هدایتی از این تیم هم رفت.

حالا حسین هدایتی در حالی مورد توجه مسئولان وزارت ورزش قرار گرفته که به نظر می‌رسد این چهره ثروتمند، حضورش را مدیون علی پروین است. پروین پیش از این بارها اعلام کرده که حاضر است با جمعی از پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس مالکیت این باشگاه را برعهده بگیرد و کمکی هم از دولت نمی‌خواهد. به همین منظور او اکثر پیشکسوتان را طی چند جلسه دور هم جمع کرد تا جمعیتی به نام «پیشکسوتان پرسپولیس» تشکیل دهد و امتیاز باشگاه را در ظاهر برای این نفرات بخرد. اما مسلم است که خود این پیشکسوتان پولی برای خرج کردن در باشگاه پرسپولیس و پرداخت حقوق میلیاردی بازیکنان فعلی این تیم ندارند و همان‌طور که پول میوه و شیرینی جلسات «پیشکسوتان پرسپولیس» را حسین هدایتی می‌داد، قرار است هزینه‌های باشگاه پرسپولیس پس از واگذاری را هم هدایتی بدهد. اکنون هدایتی به لطف علی پروین و البته به خاطر حساب بانکی خیره کننده‌اش به جلساتی راه یافته که در آن‌ها در مورد خصوصی‌سازی پرسپولیس تصمیم‌گیری می‌شود. اما بهتر بود پیش از حضور این چهره ثروتمند در جلسات، وزارت ورزش به این سوال پاسخ می‌داد که «با حضور هدایتی چه تضمینی هست که پرسپولیس به سرنوشت تیم‌های گهر و ملوان دچار نشود؟»

۴۳ ۴۳


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.