جذب شاه‌مهره‌های کهنه‌کار فوتبال ایران

جام جم آنلاین: هنوز مدت زیادی از دیپورت لژیونرهای ایرانی حاضر در فوتبال امارات نمی‌گذرد که بار دیگر، خبر توافق باشگاه‌های حوزه خلیج‌فارس با شاه‌مهره‌های کهنه‌کار فوتبال ایران سر زبان‌ها افتاده است.

ابتدا جواد نکونام ۳۲ ساله پس از سال‌ها حضور موفق در لالیگا و بازی در تیم اوساسونای اسپانیا، قصد بازگشت به فوتبال حوزه خلیج‌فارس و بازی در تیم قطری الغرافه را پیدا کرد و به موازات آن، خبر انتقال بیش از شش میلیارد تومانی(!) علی کریمی ۳۳ ساله به الجزیره امارات منتشر شد، ضمن آن که چند ماه پیش از آن، فرهاد مجیدی ۳۵ ساله، ستاره کهنه‌کار استقلال سر از فوتبال قطر و تیم الغرافه درآورده بود.

با توجه به زمزمه‌های قوی رفتن شماری دیگر از باتجربه‌های فوتبال ایران نظیر تیموریان و جباری به فوتبال قطر و همچنین حضور محمدرضا خلعتبری و هادی عقیلی در باشگاه‌های عربی حوزه خلیج‌فارس، باید پذیرفت که با وجود تمام سم‌پاشی‌های غیرورزشی، هنوز فوتبال مملو از سرمایه و امکانات حوزه جنوبی خلیج‌فارس، خود را محتاج هنر و تکنیک ناب و بی‌نظیر بازیکنان خلاق ایرانی می‌بیند.

شاید به همین دلیل، زمانی شمار زیادی بازیکن ایرانی در فوتبال امارات یا قطر بازی می‌کردند. بازیکنانی مثل مهرداد اولادی، ایمان مبعلی، حسین کعبی، علیرضا نیکبخت، رسول خطیبی، رضا عنایتی، مهدی رجب‌زاده، فرهاد مجیدی، علی کریمی، جواد نکونام، علی سامره، غلامرضا رضایی، آرش برهانی، جواد کاظمیان، مسعود شجاعی و حتی در سال‌هایی پیشتر، بازیکنانی نظیر علی دایی، مهرداد میناوند و کریم باقری هم در این فوتبال حاضر شدند.

متاسفانه رفته رفته باشگاه‌های عربی به محلی برای استراحت برخی بازیکنان تنبل درآمد تا با کاهش کیفیت فنی آنها به موازات دامن گرفتن مسائل و مشکلات غیرورزشی، تقریبا همه آن بازیکنان به کشورمان بازگردانده شدند که در بازگشت نیز، معمولا شاهد افت این لژیونرها بوده‌ایم.

البته استثناهایی هم در این زمینه وجود داشتند از آن جمله؛ علی کریمی، جواد نکونام و مسعود شجاعی که از باشگاه‌های اماراتی، به بوندس لیگا و لالیگا (عرصه اول فوتبال اروپا) راه پیدا کردند.

به هر حال امیدواریم سیل تازه حضور بازیکنان ایرانی در فوتبال باشگاهی حوزه جنوبی خلیج‌فارس، در کنار درآمدهای بسیار بالای مالی که برای خود آن بازیکنان دارد، برای فوتبال کشورمان هم باعث ضرر نشود و این بازیکنان بتوانند نماینده‌های موفقی در جهت معرفی قدرتمندانه استعدادها و توانایی‌های کم‌نظیر جوانان شاخص ایرانی در عرصه‌های برون مرزی باشند، چون در غیر این صورت در شرایطی که تیم ملی در مسیر ورود به جام جهانی، بیش از هر زمان دیگری به مهره‌های کلیدی خود نیازمند است، افت این بازیکنان، می‌تواند باعث ناکامی در رسیدن به جام جهانی برزیل و در نتیجه پسرفت چند ساله فوتبالمان شود.

مجید عباسقلی – جام جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.