جراحی اصلاح تغییر شکل اندام تحتانی با استفاده روش مدلسازی کامپیوتری

۳۱فروردین۱۳،

متخصص ارتوپدی و جراح خبر داد: برای اولین بار در کشور جراحی اصلاح تغییر شکل اندام تحتانی با استفاده از روش مدلسازی کامپیوتری و چاپ سه بعدی در طراحی قبل از عمل در بیمارستان طالقانی با موفقیت انجام شد.

به گزارش انجمن جراحان زانو ایران ، دکتر سهیل مهدی پور درخصوص این جراحی افزود : در این روش ابتدا رادیوگرافی و سی تی اسکن اندام تحتانی بیمار توسط نرم افزارهای اختصاصی و توسط مهندسی نرم افزار به مدل های سه بعدی از استخوان واقعی بیمار تبدیل می گرددو محورهای اندام تحتانی در سه بعد اندازه گیری می شوند.

وی ادامه داد: پس از آن تغییر شکل اندام (دفورمیتی) در فضایی مجازی و به صورت کاملا دقیق (در حد میلی متر در درجه) طبق نظر جراح صورت می گیرد.

به گفته مهدی پور پس از اطمینان از میزان اصلاح مورد نظر، گایدهایی(وسایل راهنما) مخصوص توسط مهندسی بیومکانیک برای بیمار طراحی می گردد که در آن برش های لازم طوری اعمال می گردد که دفورمیتی در سه بعد اصلاح پذیر خواهد بود و پس از تایید جراح، این گاید که مختص بیمار است توسط دستگاه چاپ سه بعدی (Rapid-Proto Type) تولید شده و در اختیار جراح برای انجام عمل قرار می گیرد.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه در سالیان اخیر این روش در مراکز محدودی در دنیا به کار گرفته شده است و کاربردهای متعددی در رشته های مختلف جراحی دارد، گفت: این روش برای اولین بار با همکاری گروهی متشکل از مهندسین بیومکانیک، نرم افزار، متخصصان ارتوپدی و رادیولوژیست در اصلاح دقیق انحراف محوری اندام تحتانی در بیمارستان آیت الله طالقانی مورد استفاده قرار گرفت.

مهدی پور افزود: با توجه به پیشرفت های تکنولوژی و نقش علوم رایانه و مهندسی بیومکانیک در ارتقای اعمال جراحی ارتوپدی و لزوم همکاری متقابل مهندسی بیومکانیک ، رایانه و متخصصان مختلف ارتوپدی، رادیولوژی و پزشکی ورزشی در جهت ارتقای کمی و کیفی برنامه ریزی های قبل، حین و پس از اعمال جراحی ضروری است .

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.