جریان اصلاحات یتیم و بی‌صاحب است/ بزرگان اصلاح‌طلب با نماینده هاشمی گفتگو کنند

صادق زیبا کلام در گفتگو با خبرنگار مهر، با انتقاد از بی برنامگی و عدم اراده اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ، اظهارداشت: اگر اصلاح طلبان قصد حضور در انتخابات را دارند لازم است که منسجم  و با برنامه باشند، اما متاسفانه تا به امروز عدم اراده در تصمیم گیری و بی برنامگی را در این جریان شاهد بودیم.

وی افزود: اظهارنظر چهره ها و شخصیت های اصلاح طلبان نشان می دهد که هیچ برنامه و تدبیری برای انتخابات نیاندیشیده اند و چهره هایی که به عنوان کاندیدای این جریان در رسانه ها مطرح شده اند، تا کنون کسی با آنان برای حضور در رقابتها صحبت نکرده و تنها در محفل های شخصی این بحث ها صورت گرفته است.

وی پیشنهاد کرد چهره هایی مدیریت این جریان پراکنده را بر عهده بگیرند، اظهارداشت: بزرگانی همچون خاتمی ، موسوی خوینی ها،  محمد رضاخاتمی ، حسین مرعشی ، محمد رضا عارف، نجفی، کمال و صادق خرازی ، اسحاق جهانگیری ، موسوی لاری و سایر چهره های اصلاح طلب به همراه نماینده ای از هاشمی باید دور هم جمع شوند و خواسته های کوتاه مدت و بلند مدت اصلاح طلبان را بررسی نمایند و برای تحقق آنها  برنامه ریزی کنند.

این کارشناس سیاسی اصلاح طلب افزود: بزرگان اصلاحات باید دور هم جمع شوند و ارزیابی کنند که آیا شرکت در انتخابات می تواند موجب محقق شدن خواسته های کوتاه مدت و بلند مدت اصلاح طلبان شود یا نه؟ آیا نامزد مستقل داشته باشیم  یا بهتر است که از یک کاندیدای اصولگرای معتدل حمایت کنیم ؟ و بررسی مسایلی از این دست. اما متاسفانه رهبران اصلاحات هیچ طرح و برنامه ای ندارند، هیچ گام جدی تا بحال برنداشته اند و صحبت ها و اظهار نظرهایی که بعضا کرده اند بی هدف ، بی برنامه ، تفننی ، باری به هرجهت و کلی گویی بوده است.

وی تاکید کرد: با اینکه کمتر از ۱۱ ماه به انتخابات مانده طرفداران جریان اصلاحات و مردمی که به هر حال نظر اصلاح طلبان برایشان مطرح است حتی نمی دانند که آیا اساسا اصلاح طلبان قرار است در این انتخابات شرکت کنند یا همچنان بعنوان اعتراض می خواهند این انتخابات را بایکوت کنند؟ چرا باید شرکت کنیم، چرا نباید شرکت کنیم؟ یک نامزد داشته باشیم یا چند نامزد؟ هیچکدام این مسایل را رهبری جنبش اصلاحات برای طرفداران این جنبش روشن نکرده است.

زیبا کلام بزرگترین ضعف اصلاحات را ضعف در رهبری و مدیریت دانست و گفت: ضعف در رهبری و بی برنامگی از سوی رهبری اصلاح طلبان را در انتخابات مجلس نهم هم شاهد بودیم و بدبختانه همان داستان دارد در این انتخابات هم تکرار می شود. آدم واقعا دلش می سوزد که یک جنبش گسترده در ایران از نظر رهبری اینقدر یتیم ، بدبخت و بی صاحب است.

این استاد دانشگاه، همچنین در واکنش به طرح مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری به عنوان “مناسک” برای چگونگی حضور اصلاح طلبان برای ورود به رقابتهای انتخاباتی، تصریح کرد: ابتدا باید مشخص شود که آیا اساسا حزب مردم سالاری جزء احزاب اصلاح طلب هست یا نه؟

وی ادامه داد: عدم موفقیت کواکبیان در انتخابات مجلس به این دلیل بود که مردم وی را به عنوان اصلاح طلب نمی شناسند ، بنابراین رای اصلاح طلبان را نتوانست جذب کند و هواداران اصلاح طلبان حزب مردم سالاری را یک جریان وابسته به اصلاح طلبان نمی شناسند.

زیباکلام با بیان اینکه تعدادی از رهبران اصلاحات در زندان هستند خاطرنشان کرد: مابقی که آزاد هستند و می توانند فعالیت سیاسی انجام دهند باید دستورالعمل ، سازماندهی و تحرک داشته باشند، باید در خصوص مسایل مهم سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی کشور، منطقه و دنیا  موضع گیری و اعلام نظر کنند. این واقعا غیر قابل پذیرش است که ظرف سه سال گذشته اصلاح طلبان به عنوان یک جریان جدی دموکراسی خواهی در ایران حتی یک موضع گیری هم نداشته اند. من قبول ندارم نمی شود. مشکل در خود اصلاح طلبان و رهبری شان است.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.