جزئیات دیدار هاشمی با آیت‌الله سیستانی

۲۱اردیبهشت،

آیت‌الله سیستانی گفتند: بله خبر دارم که شما گفته‌اید نظر ایشان(مقام معظم رهبری) برایتان حجت است و تبعیت می‌کنید ولی مصاحبه آقای زیباکلام با شما را که خواندم دیدم شما با هم اختلاف بسیاری دارید؛ این کتاب برای من مهم بود و من آنرا دو بار خواندم‌.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، چند سال پیش، در سفری عازم کشور عراق شد. آقای هاشمی در این سفر با رئیس جمهور عراق و آیت الله سیستانی دیدار کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی که گفته می گردد مواضع نزدیکی به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد، پس از این سفر، اقدام به انتشار یافتن جزئیات آن در چندین گزارش جداگانه کرد.          

در شانزدهمین گزارشی که از سفر آقای هاشمی در روزنامه مسیح مهاجری انتشار یافت، به دیدار او با آیت‌الله سیستانی اشاره شده که در آن این مرجع تقلید شیعیان دربارهٔ لزوم تبعیت آقای هاشمی از رهبر معظم انقلاب اسلامی نکاتی را بیان کرده اند.

در این گزارش که با عنوان “با هاشمی رفسنجانی در حیاط خلوت سردار قادسیه” و در ۹ خرداد ماه امسال انتشار یافته، عنوان شده است که در ابتدای دیدار، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  از عملکرد آیت‌الله سیستانی در عراق تشکر می کنند.         

در ادامه این گزارش آمده است: “آیت‌الله سیستانی به رسم همه علما که خودشان را هیچ کاره می دانند و به قول معروف شکسته نفسی می کنند در جواب گفتند : همه کارهای عراق دست شماست شما باید ائتلاف را حفظ کنید من که کاره ای نیستم و اینجا چیزی دست من نیست اختیاردار من نیستم .              

آقای هاشمی رفسنجانی گفتند: بله شما قانونا اختیاری ندارید ولی نفوذتان بسیار است و می توانید کارهای فوق قانون انجام بدهید و مردم عراق و مسئولین هم از شما اطاعت می کنند.             

پیدا بود که آیت‌الله قصد ندارند به این بحث تن بدهند و می‌خواهند موضوع را عوض کنند. لذا در جواب گفتند: شما اگر خودتان در ایران متحد باشید همه مشکلات حل خواهد شد.          

آقای هاشمی رفسنجانی گفتند: ما اختلاف نداریم. من و رهبری با هم بسیار خوب هستیم و هیچ مشکلی نداریم. البته گاهی اختلاف نظرهائی پیش می آید ولی هر جا نتوانیم حل کنیم من کوتاه می آیم و از ایشان تبعیت می کنم .

آیت الله سیستانی گفتند: بله خبر دارم که شما گفته اید نظر ایشان برایتان حجت است و تبعیت می کنید ولی مصاحبه آقای زیباکلام باشما را که خواندم دیدم شما با هم اختلاف بسیاری دارید. این کتاب برای من مهم بود و من آنرا دو بار خواندم. 

آقای هاشمی رفسنجانی گفتند: اینها مهم نیست چون مباحث فکری است. آنچه مهم است اینست که در عمل ما متحد عمل می کنیم و به نظر رهبری عمل می گردد.  

این بحث هرچه ادامه پیدا کرد آیت الله قانع نشدند و حدود نیمساعت به همین مطالب گذشت تا اینکه آقای افشار مسئول تشریفات از همه حضار خواست دو آیت الله را تنها بگذارند تا صحبت ها را بطور خصوصی ادامه دهند.”

آنچنان که روایتگر گزارش سفر آقای هاشمی در ادامه عنوان کرده است، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، جزئیات این دیدار خصوصی و تاکید آیت الله سیستانی بر تبعیت آقای هاشمی از ولایت فقیه را فاش نکرده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.