جزئیات روز اول مذاکرات ایران و ۱+۵ در مسکو/ اشتون فرصت خواست

روز اول گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ در هتل “حلقه طلایی” مسکو پایان یافت و ادامه مذاکرات به روز سه‌شنبه موکول شد.

به گزارش رجانیوز، پس از اتمام مذاکرات نوبت عصر، دکتر علی باقری معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده ایران در طول چهار، پنج سال اخیر نیز بوده است، به جمع خبرنگاران آمد تا برای جلوگیری از انتقال اطلاعات یکسویه از سوی رسانه‌های غربی و یا افرادی نظیر مایکل مان افسر اطلاعاتی سابق سیا که در این دور از مذاکرات به‌عنوان سخنگوی اشتون حاضر شده است، روایت ایرانی را از جزئیات مذاکرات صبح و عصر سه‌شنبه بیان کند.

باقری خبر داد که در نوبت صبح همان‌طور که در استانبول ۲ و همچنین جلسات معاونان قبل از مذاکرات بغداد توافق شده بود، ایران پیشنهادهای پنج‌گانه خود را که دارای یک ساختار مشخص و به‌هم پیوسته بود، ارائه کرد و همان محورهایی را که در بغداد عنوان کرده بود، در نشست صبح دوشنبه به تفصیل توضیح داد.

باقری این محورهای پنج‌گانه را شامل ۱-اصول راهنمای مورد توافق دو طرف، ۲- اهداف، ۳- موضوعات، ۴- ساختار شکلی فرآیند گفت‌وگوها و ۵- گام‌های متقابل دو طرف که باید برداشته شود، عنوان کرد و همچنین مبانی و نتیجه هر گام و همین طور اقداماتی که دو طرف باید انجام دهند، در این پیشنهاد لحاظ شده بود. 

وی گفت: از نظر ایران برداشتن این پنج گام می‌تواند روند را به درستی پیش برد. این پنج گام، پیوسته و به هم ارتباط درونی دارد و می‌تواند پیشرفت جدی را در گفت‌وگوها پدید آورد.

باقری خاطرنشان کرد: در گام‌های متقابلی که ما مطرح کردیم حق غنی سازی ایران به عنوان عضو مسئول NPT مورد تأکید قرار گرفت، همین طور اقدامات شفاف ساز و اعتمادساز طرف مقابل و اقدامات همکاری جویانه‌ای که دو طرف می‌توانند هم در عرصه هسته‌ای و غیر هسته‌ای انجام دهند.

وی اضافه کرد: آنچه ایران بر آن تأکید دارد و در جلسه امروز بر آن تصریح شد که راهکار اصلی پیشرفت در عرصه گفت‌وگوها جلب اعتماد ملت ایران و پاسخ مناسب به اقدامات ایران در عرصه‌های مختلف برای تثبیت حقوق هسته‌ای خود است.

باقری سپس در مورد محورهای مورد بحث در نشست عصر توضیح داد و خبر داد که نمایندگان ایران در جلسه عصر به طور مستدل، حقوقی و فنی و براساس واقعیات پاسخ جامعی را به پیشنهاد ۱+۵ که در گفت‌وگوهای بغداد ارائه شده بود، مطرح و این پاسخ را به طور تفصیلی برای طرف مقابل تبیین کردند.

وی خاطرنشان کرد: هم بحث‌های ارائه شده در نشست صبح و هم بحث‌های ارائه شده در نشست عصر توسط ایران، مورد توجه طرف مقابل قرار گرفت.

معاون جلیلی با بیان اینکه صبح و عصر دو گفت‌‌وگوی جدی و سازنده را با طرف مقابل برگزار کردیم، خاطرنشان کرد: در عرصه‌های مختلف چه در بیان پیشنهادات‌مان و چه در نقد پیشنهاد طرف مقابل، دقیقا در چارچوب معیارهای قانونی صحبت کردیم.
 

باقری همچنین خبر داد که در جلسه عصر، علاوه بر بحث در مورد پیشنهادهای ارائه شده از سوی ۱+۵ در بغداد، نمایندگان ایران به طور دقیق و براساس مفاد اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هم مفاد منشور ملل متحد، غیرقانونی بودن ارجاع موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران از شورای حکام به شورای امنیت و صدور قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت را برای طرف مقابل به طور تفصیلی تبیین کردند.

وی اضافه کرد: پس از پایان صحبت‌های آقای جلیلی، خانم کاترین اشتون به نمایندگی از شش کشور با تشکر از تبیین دیدگاه‌های ایران چه در عرصه مفاد پیشنهادی طرف ایرانی و چه در عرصه نقد پیشنهادات ۱+۵ از جلیلی خواست تا فردا به طرف مقابل فرصت داده شود، در هر دو موضوع یعنی هم پیشنهادهای طرف ایرانی و هم نقد پیشنهاد ۱+۵ تامل کنند.

وی با اعلام اینکه جلسه فردا ۱۲ ظهر برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: پاسخ طرف مقابل را در هر دو عرصه خواهیم شنید.
 

به گزارش رجانیوز، طرح بحث‌ها از سوی ایران درمذاکرات روز دوشنبه آن‌قدر دقیق، عینی و عمل‌گرایانه بوده است که سخنگوی اشتون نیز به این مسئله اذعان کرد. وی اظهار داشت: برای اولین بار طرفین به ارائه طرح های خود و به بحث در مورد آنها پرداختند. مذاکرات سخت بود، طرف ایرانی سوالات زیادی را مطرح و مواضع خود را تکرار کرد.

در عین حال، گزارش‌ها از مسکو حاکی است که هر چه ایران در مذاکرات روز دوشنبه در طرح خود بر انسجام و به‌هم پیوستگی مطالب و همچنین مشخص بودن ابتدا و انتهای یک توافق جامع تأکید کرده‌اند، در میان اعضای ۱+۵ درک فراگیری از یک توافق جامع و دارای چهارچوب وجود ندارد و به نظر می‌رسد طرف‌های غربی صرفاً اصرار دارند که ایران یک گام مشخص یعنی توقف غنی سازی ۲۰ درصد را بردارد اما در مورد گام‌های بعدی ایران و ۱+۵ تمایلی به اظهار نظر ندارند.

بر اساس گزارش سایت ایران هسته‌ای، دپیلمات های حاضر در مسکو که به تیم ایران نزدیک هستند، می گویند که “مسئله چارچوب” مهم ترین مسئله ای است که اکنون روی میز مذاکرات قرار دارد.

این دیپلمات ها می گویند گروه ۱+۵ پیشنهادهای خود را در هیچ چارچوب بلند مدتی که مشخص کننده الزامات و تبعات آن، و گام های بعدی باشد قرار نمی دهند و صرفا بر برداشته شدن یک گام تاکید دارند.

از دید طرف ایرانی این به این معناست که گروه ۱+۵ در واقع به دنبال پیدا شدن راه حل کلانی برای مسئله نیست بلکه فقط بر گرفتن یک امتیاز تاکتیکی تمرکز کرده و بعد از آن هم احتمالا دوباره حرف های سابق خود را تکرار خواهد کرد.

این در حالی است که طرف ایرانی عقیده دارد هرگونه مذاکره درباره یک گام مشخص بستگی به این دارد که آن گام در چه چاچوبی مطرح شود.

منابع نزدیک به تیم ایران می گویند بسته به اینکه گام درخواستی در کدام چارچوب مطرح شود و برنامه کاری پس ازآن چه باشد، پاسخ به آن متفاوت خواهد بود.


BarackObama.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.