جزئیات نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد

جام جم آنلاین: آیین‌نامه نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، دستورالعمل جدیدی نیست و تازه هم تصویب نشده، اما با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید در دانشگاه آزاد،‌ بخشنامه‌ای جدید بر این آیین‌نامه ضمیمه شده است؛ آیین‌نامه‌ای که مسوولان فعلی دانشگاه آزاد می‌گویند با تکیه بر آن، فرآیند انتقالی گرفتن دانشجویان دانشگاه آزاد، آسان‌تر از گذشته خواهد شد.

در حال حاضر، دانشگاه آزاد بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجو دارد و خیلی از همین دانشجویان در شهرهایی تحصیل می‌کنند که نه شهر محل تولدشان است و نه هیچ دوست و آشنایی در آن شهر دارند؛ حالا مطابق بخشنامه جدید، همه دانشجویان ناراضی از محل تحصیل خود می‌توانند تا ۱۵ تیرماه امسال به واحدهای دانشگاهی‌شان مراجعه و تقاضای انتقالی خود را ارائه کنند.

یکی از تفاوت‌های عمده بخشنامه جدید با دستورالعمل‌های قبلی این است که با توجه به آیین‌نامه قبلی، شرایط انتقالی گرفتن دانشجویان دانشگاه آزاد شامل حال همه متقاضیان نمی‌شد و تنها برخی از متقاضیان مثل دانشجویان شاهد، متاهل، دانشجوی مجرد سرپرست خانوار،‌ فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها یا دانشجویی با وضعیت کفالت سربازی می‌توانستند به منتقل شدن به دانشگاه محل سکونتشان امیدوار باشند، اما حالا در بخشنامه جدید همه دانشجویان ضمن رعایت شروطی خاص، می‌توانند درخواست انتقالی بدهند.

انتقال موقت به شرط مشروط نبودن

بخشنامه جدید نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد که به آن «ماده واحده» نیز می‌گویند، شرایط جدیدی پیش‌پای متقاضیان انتقالی قرار می‌دهد، اما عباس هاشمی، مدیرکل نقل و انتقالات دانشجویی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: بخشنامه جدید به‌هیچ‌وجه به این معنی نیست که آیین‌نامه قبلی و مفاد آن از بین رفته باشد؛ بلکه آیین‌نامه قبلی به قوت خودش باقی است و بخشنامه جدید تنها تکمیل‌کننده آن آیین‌نامه سابق خواهد بود.

هاشمی با اشاره به این که مفاد بخشنامه جدید شامل حال دانشجویان ورودی مهرماه ۹۱ نخواهد شد، اضافه می‌کند: این بخشنامه برای تمامی دانشجویان فقط یک بار قابل بررسی و اجراست و شامل حال همه دانشجویان فعلی دانشگاه آزاد می‌شود؛ البته متقاضیان باید در نظر داشته باشند که انتقال موقت آنها در صورتی مورد موافقت قرار می‌گیرد که دانشجوی مشروطی نباشند و دانشگاه مبدا و مقصد نیز با این انتقال موافقت کرده باشند.

انتقال دایم به شرط معدل بالای ۱۷

مدیرکل نقل و انتقالات دانشجویی دانشگاه آزاد با اشاره به این که دانشجو تنها می‌تواند به شهر محل سکونت خانواده خودش یا همسرش انتقالی بگیرد، توضیح می‌دهد: دانشجویی که به‌صورت موقت به دانشگاه مقصد انتقال داده شده است، باید در جریان دو ترم مهمانی‌اش در دانشگاه مقصد، معدل ۱۷ یا بالای۱۷ گرفته تا بتواند انتقال دایم بگیرد، اما اگر دانشجو نتواند در هردو ترم یا حتی یکی از دو ترم مهمان بودن، معدل بالای ۱۷ بیاورد، در آن صورت شرایط انتقال دایم را از دست می‌دهد.

هاشمی درخصوص وضعیت جدید این دسته از دانشجویان در صورت موفق نشدن در انتقال دایم می‌گوید: در صورتی که دانشجو نتواند طی دو ترم مهمانی در دانشگاه مقصد، معدل ۱۷ یا بالای ۱۷ بیاورد، باید به دانشگاه مبدا برگردد، اما دانشجویان خانم در چنین وضعی می‌توانند در صورت داشتن معدل بالای ۱۵ و زیر ۱۷، مهمانی موقت خود را در دانشگاه مقصد تمدید کنند.

دانشجویان ارشد هم می‌توانند انتقالی‌بگیرند

در آیین‌نامه قبلی نقل و انتقالات دانشجویی دانشگاه آزاد، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نمی‌توانستند به شهر محل سکونت خود انتقالی بگیرند، اما این مقام مسئول در دانشگاه آزاد عنوان می‌کند: از این پس مطابق بخشنامه ماده واحده که به تمامی واحدهای دانشگاهی هم جهت اجرا ابلاغ شده‌است، دانشجویان کارشناسی ارشد هم می‌توانند به شهر محل سکونتشان انتقالی بگیرند.

هاشمی تصریح می‌کند: البته دانشجویان کارشناسی ارشد نمی‌توانند ترم پایان‌نامه خود را در دانشگاهی غیر از دانشگاه خود بگذرانند و در واقع به دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی که در ترم ارائه پایان‌نامه خود هستند، شرایط انتقالی تعلق نمی‌گیرد.

شرایط نقل و انتقال دانشجویان معلول

مطابق آیین‌نامه‌های فعلی دانشگاه آزاد، دانشجویانی که از سازمان بهزیستی کشور نامه‌ای دال بر اثبات معلولیت خود ارائه کنند، می‌توانند از تسهیلات ویژه این دانشگاه همچون تسهیل در فرآیند نقل و انتقال دانشجویی بهره ببرند.

مدیرکل نقل و انتقالات دانشجویی دانشگاه آزاد درخصوص شروط موافقت دانشگاه با انتقالی گرفتن دانشجویان معلول تاکید‌می‌کند: اگر دانشجویی در دانشگاه آزاد به‌دلیل بیماری، متقاضی انتقالی باشد باید به کمیسیون پزشکی دانشگاه آزاد مراجعه کند تا درخصوص وضعیت انتقالی او تصمیم بگیریم، اما ما تمهیداتی اندیشیده‌ایم که دانشجویان معلول در صورت داشتن تائیدیه معلولیت از مراکز بهزیستی، دیگر نیاز نباشد تا به کمیسیون پزشکی دانشگاه آزاد مراجعه کنند؛ بلکه این گروه از دانشجویان می‌توانند همان نامه بهزیستی را به واحدهای دانشگاهی خود ارائه کنند.

هاشمی تصریح می‌کند: ما به دانشجویانی که معلولیت شدید دارند، صد در صد انتقالی می‌دهیم و در خصوص معلولیت‌های خفیف هم با توجه به رای کمیسیون پزشکی دانشگاه آزاد، تصمیم به انتقال دایم یا موقت می‌گیریم.

وی با بیان این که دانشگاه آزاد برای دانشجویانی که بیمار می‌شوند نیز تسهیلات خاصی برای نقل و انتقال قائل شده است، اضافه می‌کند: در صورتی که دانشجویی دچار سانحه و بیماری شود و در کمیسیون پزشکی دانشگاه آزاد هم مورد تائید قرار گیرد، ما تا دو ترم به این دانشجو انتقالی موقت می‌دهیم و در صورت بهبود کامل، دانشجو موظف است که به دانشگاه مبدا برگردد، اما اگر همچنان بیمار باشد، دانشگاه می‌تواند با تائید کمیسیون پزشکی دانشگاه آزاد نسبت به تمدید این مدت بازنگری کند.

بنابراین جدای از شرایط جدید نقل و انتقالات دانشجویی دانشگاه آزاد، براساس طرح آمایش آموزش عالی به عنوان یک‌سند بالادستی در نظام آموزش عالی، وزارت علوم موظف است که نه فقط در دانشگاه آزاد؛ بلکه در سایر مراکز آموزش عالی کشور نیز نسبت به بومی‌گزینی اقدام کند و در حقیقت تسهیلات و امتیازهای ویژه‌ای برای تحصیل دانشجویان بومی در دانشگاه‌های محل سکونتشان قائل شود؛ تسهیلاتی که در صورت تحقق کامل آن، شاید بتواند هم به تحکیم بیشتر بنیان خانواده‌ها منجر شود و هم نیازهای بومی هر منطقه را با توجه به توان علمی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان همان منطقه مرتفع کند.

امین جلالوند – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. امیر:

    سلام
    بنده دانشجوی ترم یک دانشگاه آزاد واحد استهبان هستم
    میخواستم بپرسم ، من که تحت پوشش کمیته امداد هستم وهم شرایط دو دانشجویی شاملم میشه،وهم تحت نظر دکتر هستم بخاطر این که میگرن دارم،جوری هست که بنده شرایط مهمان دائم رو دارم
    میخواستم بدونم مهمان دائم بهم میدن یا دو ترم مهمانی یا چهار ترم مهمانی یا اصلا امکان داره بهم مهمانی ندن
    قابل به ذکر است که بنده میخام از دانشگاه آزاد استهبان به دانشگاه آزاد بندرعباس بروم
    اگه لطف کنید مفصل توضیح دهید ممنون میشم با تشکر

  2. کامران:

    با سلام
    من ترم آخر ارشد سازه شاهرود هستم۲ترم قبل مهمانی گرفتم میخواهم این ترم آخر هم مهمانی بگیرم واسه ملایر آیا میشه کمکم کنید ؟؟؟؟؟؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.