جزئیاتی از ترور سردار/آخرین اخبار انتخاباتی/آخرین اخبار برجامی

جزئیات جدید مربوط به ترور شهید سردار قاسم سلیمانی/انتخابات ۱۴۰۰/مذاکرات برجامی/روابط ایران و عربستان از موضوعات خبرساز و پربازدید امروز سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ممتازنیوز، شهادت سردار قاسم سلیمانی و انتشار جزییات جدیدی از ترور او از موضوعات پربازدید امروز بود.

پایگاه خبری یاهو نیوز در گزارش تفصیلی خود بر اساس گفت‌وگوهایش با ۱۵ مقام کنونی و پیشین آمریکایی ابعاد تازه ای از همکاری های نیروهای تروریستی آمریکایی با اطلاعات رژیم صهیونیستی و نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق برای اجرای این  عملیات تروریستی در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی و همراهانش در دی ماه ۹۸ منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است که در این عملیات رژیم صهیونیستی و نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق نیز با آمریکا همکاری کرده بودند.

رضا نصری، کارشناس ارشد روابط بین الملل در صفحه توییتر خود با انتشار بخش هایی از این گزارش نوشت : «‏نکته‌ای که در گزارش اختصاصی یاهو نیوز در مورد ترور شهید سلیمانی کم‌تر به آن توجه شده این است که برنامه ترور از آغاز دوره ترامپ در سال ۲۰۱۷ چیده شده بود. این یعنی ادعای رسمی آمریکا مبنی بر اینکه مطابق اصل دفاع پیش‌دستانه و برای مهار یک تهدید قریب‌الوقوع اقدام کرده به کل باطل است.

محمدباقر قالیباف هم در جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به تاریخ انقلاب اسلامی و اتفاقات پس از شهادت شهید بهشتی گفت: در روزهای اول پس از شهادت حاج قاسم گفته بودم همان طور که شهادت شهید بهشتی ریشه منافقان را کَند و خطر جریان نفاق را از انقلاب دور کرد، خون شهید سلیمانی نیز جریان خودباخته غرب زده را رسوا می‌کند ریشه آنها را می‌خشکاند. امروز آثار این اتفاق عظیم را می‌بینیم و مطمئن هستیم خون شهید سلیمانی تأثیراتی تاریخ ساز در مسیر پیشبرد آرمان‌های انقلاب خواهد داشت.

امروز همچنین اخبار انتخاباتی از موضوعات خبرساز و پرمخاطب بود که در همین رابطه بنابر اطلاعیه شماره ۵ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری مدارک لازم برای ثبت نام داوطلبان در انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد.

وزیر کشور هم  پس از جلسه ستاد انتخابات کشور درباره مصوبه اخیر شورای نگهبان اظهار کرد: ما منتظر تفسیر حقوقی معاونت حقوقی ریاست جمهوری در مورد مصوبه اخیر شورای نگهبان در مورد شرایط ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری هستیم.

عبدالرضا رحمانی با اشاره به برخی نگرانی ها و تفسیرهای حقوقی از اقدام شورای نگهبان در فضای عمومی سیاسی کشور اظهار کرد: ما ضمن احترام به همه این تفاسیر، تفسیر حقوقی معاونت حقوقی ریاست جمهوری را مبنای عمل قرار می دهیم که البته این تفسیر هنوز به ما نرسیده است.

در ادامه جلسات اصلاح طلبان برای رسیدن به کاندیدای واحد هم ۱۱ کاندید از ۱۴ کاندیدای ریاست جمهوری اصلاح‌طلبان با حضور در مجمع عمومی این جبهه برنامه‌های خود را ارائه کردند و جلسات اصلاح طلبان برا رسیدن به کاندیدای واحد ادامه دارد.

آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران با اعلام این خبر گفت: به جز آقایان عارف، جهانگیری و ظریف مابقی یعنی آقایان مصطفی تاج‌زاده، محمود صادقی، مسعود پزشکیان، محمد شریعتمداری، محمد صدر، محسن هاشمی، صادق خرازی، عباس آخوندی و مصطفی کواکبیان و همچنین خانم‌ها شهیندخت مولاوردی و زهرا شجاعی برنامه‌های خود را ارائه و به پرسش‌های اعضای مجمع عمومی پاسخ دادند.

برخی تحلیل ها از تغییر رفتار عربستان در قبال ایران هم از دیگر موضوعات پرمخاطب بود.

صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه در این باره گفت: وضعیت اقتصادی عربستان، کرونا، شرایط یمن و تغییر سیاست‌های دولت جدید آمریکا موجب شده تا عربستان سعودی تصمیم بگیرد در سیاست‌ها و رویه‌های خود تغییر ایجاد کند.

وی در رابطه با گفت‌وگوهایی که گفته می‌شود میان ایران و عربستان برگزار شده ، گفت: آغاز گفت‌وگوها باید مورد استقبال قرار گرفته و امید داشته باشیم که توسعه پیدا کند و پایه های محکمی برایش تدارک دیده شود. در این زمینه نه باید خیلی دست پاچه شد و نه خیلی خوش بین و نه این که ناامید؛ چرا که چندین بار گفت‌وگوهایی صورت می گرفت و بدون این که به نتیجه برسد به هم می خورد.

احمد دستمالچیان در همین رابطه تاکید کرد: سیاست های تهاجمی عربستان در منطقه برای آمریکا کشنده و مضر است، از این رو عربستان باید به موقعیت های منطقه ای و پیرامونی خودش تن در دهد و اگر این کار را نکند با سقوط و تزلزل بیشتری به لحاظ حاکمیتی مواجه می شود و وقتی که واقعیت ها را خواست بپذیرد جمهوری اسلامی ایران اولین واقعیت مسلم تثبیت شده ای است که در منطقه با پتانسیل های متفاوت وجود دارد و باید به آن تن در دهد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل افزود: ایران منعی برای هر نوعی از مذاکرات با کشورهای منطقه از جمله با عربستان که توسعه مناسبات را به طور متقابل در پی داشته باشد، نمی‌بیند چون اولویت سیاست خارجی ایران، داشتن روابط خوب با همسایگان بدون دخالت خارجی است اما اینها به رفتار عربستان بستگی دارد.

تاکید رییس جمهور بر الزام اجرای سند واکسیناسیون، هم از دیگر خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با تاکید بر الزام اجرای سند واکسیناسیون،گفت: طبق برنامه وزارت بهداشت و درمان تا پایان تیرماه ۱۳ میلیون نفر گروه پرخطر در کشور، واکسینه خواهند شد و روند اجرای عملیات واکسیناسیون به نحوی انجام خواهد گرفت که تزریق روزانه واکسن در سایت مربوطه ثبت و بطور منظم افزایش یابد.

توییت وزیر خارجه کشورمان خطاب به رییس جمهور آمریکا از اخبار پرمخاطب بامداد امروز بود.

محمد جواد ظریف در این توییت تاکید کرد: ‏امروز، رئیس جمهور بایدن باید تصمیم بگیرد که آیا ایالات متحده به بی‌قانونی ادامه خواهد داد و یا به قانون پایبند می‌شود.
مسئولیت بر شانه ایالات متحده است و نه ایران.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.