جزئیات برآورد اطلاعاتی ۴ کشور غربی درباره ایران/ ۲دلیل نگرانی اسراییل

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایران هسته ای، ایهود باراک وزیر جنگ رژیم اشغالگر قدس روز پنج شنبه ۱۹ مرداد (۹ اوت ۲۰۱۲) در سخنانی در کنیست اسراییل برای اولین بار این دیدگاه را مطرح کرد.

متن اظهارات باراک در کنیست که درباره آن جنجال رسانه یا زیادی ایجاد شده، چنین است: «یک گزارش اطلاعاتی امریکا «ضرورت» مسئله هسته ای ایران را بیشتر کرده است. تا آنجا که ما می دانیم ارزیابی های اطلاعاتی، آمریکایی ها را به ما نزدیک تر می کند.

بارک ادامه داد: در یک گزارش ارزیابی اطلاعات ملی فدرال که اخیرا به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تسلیم شد، آمده است ایران پیشرفتی حیرت آور در تحقیق و توسعه مولفه های اصلی برنامه هسته ای خود داشته است. احتمالا گزارشی این چنینی در دستگاه اطلاعاتی آمریکا وجود دارد ولی اینکه این گزارش را سازمان ملی اطلاعات تهیه کرده است یا نه مطمئن نیستم، این گزارش به اطلاع مقامات ارشد واشنگتن رسیده است.

این گزارش نشان می دهد نمی توان مطمئن بود که ما در موقع مناسب، اطلاعاتی درباره پیشرفت پیوسته آنها در مسیر توانایی هسته ای نظامی خواهیم داشت. ارزیابی اقدامات هسته ای ایران برای سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل هر روز دشوارتر می شود و همین امر باعث می شود بررسی برنامه تسلیحات اتمی ایران به یک موضوع ضروری تر تبدیل شود.

وی افزود:  ما و آمریکایی ها توافق کرده ایم اجازه ندهیم ایران تسلیحات هسته ای بسازد. همه گزینه ها در خصوص آنچه برای متوقف کردن این برنامه ایران باید انجام شود، همچنان مطرح است. گفت وگوهای امریکا و اسراییل درباره ایران ساده تر از چیزی است که تصور می شود. تصمیم درباره حمله نظامی به تاسیسا ت هسته ای ایران مستلزم رای گیری در دولت اسرائیل است که هم اکنون ۲۹ عضو دارد. تصویری که در افکار عمومی درست شده است مبنی بر اینکه دو نفر نشسته اند و خیال بافی می کنند و خودشان به تنهایی تصمیم می گیرند کاملا غلط است. تنها این دولت است که می تواند درباره چنین مسئله ای تصمیم گیری کند. هنوز هیچ تصمیمی درخصوص چگونگی اقدام وجود ندارد. ما اهمیت و جدی بودن اوضاع را درک می کنیم و زمان زیادی برای تصمیم گیری نداریم. ما به همه ارزیابی ها گوش خواهیم کرد وتصمیماتی را خواهیم گرفت. من از هشداری درباره اینکه عربستان اجازه استفاده ازآسمان خود برای حمله به ایران را نخواهد داد وهواپیماهای اسراییلی را رهگیری می کند،اطلاع  ندارم و چنین هشداری را از مقامات آمریکایی نیز دریافت نکرده ام».

به رغم این ادعاها، منایع اطلاعاتی این موضوع را تایید نمی کنند که مدیر اطلاعات ملی امریکا یک برآورد اطلاعات ملی جدید (NIE) درباره برنامه هسته ای ایران تهیه کرده باشد.

بنابر گزارش، گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن در روز جمعه ۲۰ مرداد (۱۰ اوت ۲۰۱۲)، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گزارش های مندرج در رسانه های اسرائیل را رد کرده و گفته است که ارزیابی اطلاعاتی امریکا درباره فعالیتهای هسته ای ایران از زمان ارائه گزارش مسئولان اطلاعاتی امریکا به کنگره دراوایل سال جاری تغییری نکرده است.

تامی ویتور گفته است: «ما بر این باوریم که هنوز زمان و فضای کافی برای ادامه فعالیت های دیپلماتیک جهت حل مسئله هسته ای ایران وجود دارد. ارزیابی ما همچنان این است که ایران در آستانه دستیابی به بمب هسته ای نیست».

جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی امریکا،‌ در گزارشی که در ماه ژانویه ۲۰۱۲ به کنگره این کشور ارائه کرد گفت:‌ «ارزیابی ما این است که ایران گزینه ساخت سلاح هسته ای را همچنان برای خود مطرح نگهداشته است و این کار را تا حدودی با استفاده از دستیابی به توانمندی های هسته ای گوناگونی که این کشور را در موقعیت بهتری برای ساخت چنین سلاح هایی قرار می دهد دنبال می کند. با این حال،‌ ما نمی دانیم آیا ایران سرانجام تصمیم به ساخت چنین سلاح هایی خواهد گرفت یا خیر».

در عوض، برخی منابع می گویند آنچه باراک به آن اشاره کرده یک برآورد اطلاعات ملی جدید در امریکا نیست، بلکه گزارش اطلاعاتی است که اخیرا امریکا و برخی کشورهای اروپایی به همراه نیروی هوایی اسراییل به طور محرمانه تهیه کرده و در آن نتیجه گرفته اند که برنامه سانتریفیوژ ایران در آستانه یک جهش قرار دارد.

خبرگزاری آلمان در گزارشی از تل آویو در روز ۱۷ مرداد (۷ اوت ۲۰۱۲) بدون اشاره به محتوای این گزارش خبر داد که ۵ کشور غربی در تهیه آن دخیل بوده اند.

این خبرگزاری نوشت: «اطلاعات جدیدی که دستگاه های جاسوسی اسرائیل و چهار کشور غربی به تازگی به آن دست یافته اند حاکی از آن است که ایران در برنامه های هسته ای خود بسیار بیشتر از حد انتظار و تصور کشورهای غربی پیشرفت کرده است. یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت:  دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان به ارزیابی متحدی درباره پیشرفت برنامه های هسته ای ایران رسیده اند و براین باورند که تهران فراتر از پیش بینی ها در زمینه هسته ای پیشرفت کرده است».

تنها کسی که تا کنون یک روایت محتوایی از این ارزیابی ارائه داده، مایکل اورن سفیر رژِم صهیونیستی در اسراییل بوده است.

بنابر گزارش خبرگزاری شینهوا از واشنگتن در روز ۱۷ مرداد، اورن گفته است: «از آنجایی که ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان تاکنون نتوانسته اند در مورد ایران به توافقی برسند، ایران قرار است سانتریفوژهای دیگری برای تولید اورانیوم بیشتر نصب کند که این اورانیوم ها را در انبارهایی با استحکامات قوی و کاملا دور از دسترس اسرائیل ذخیره خواهد کرد».

احتمالا مقصود اورن نصب سانتریفیوژهای بیشتر در فردو است که البته منابع ایرانی هنوز آن را تایید نکرده اند. تاسیسات فردو زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی به غنی سازی ۲۰ درصدی می پردازد.

در حالی که فعالیت فردو اساسا نمی تواند هیچ نگرانی به دنبال داشته باشد، کارشناسان اطلاعاتی در تهران عقیده دارند هدف اسراییل از بزرگنمایی این گزارش اطلاعاتی – که چیزی بیش از گزارش های آمانو درباره فردو نمی گوید- این است که اولا توان اطلاعاتی امریکا در ردیابی به موقع فعالیت های هسته ای ایران را زیر سوال ببرد و ثانیا جلوی هرگونه امتیاز دهی به ایران را در گفت وگوهای پایان ماه اوت اشتون- جلیلی و متن پیشنهاد جدیدی که ۱+۵ در حال تدوین آن خطاب به ایران است را بگیرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.