جزئیات تحریم های تازه کنگره آمریکا علیه ایران

۱۸اردیبهشت،

سیاست اعمال فشار و تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران را پایانی نیست و هر روز اقدام تازهی در این زمینه از سوی سیاستمداران آمریکایی انجام می گیرد. این بار، تعدادی از سناتورهای آمریکایی پیش نویس طرحی را آماده کرده اند که در صورت تصویب، محدودیت های تازهی را در مقابل اقتصاد ایران قرار خواهد داد و دسترسی کشور به منابع مالی بین المللی را محدودتر خواهد کرد.

ممتازنیوز: سیاست اعمال فشار و تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران را پایانی نیست و هر روز اقدام تازهی در این زمینه از سوی سیاستمداران آمریکایی انجام می گیرد. این بار، تعدادی از سناتورهای آمریکایی پیش نویس طرحی را آماده کرده اند که در صورت تصویب، محدودیت های تازهی را در مقابل اقتصاد ایران قرار خواهد داد و دسترسی کشور به منابع مالی بین المللی را محدودتر خواهد کرد.

به گزارش تابناک، گروهی از سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه، لایحه ای را تنظیم کرده اند که بر اساس آن، دسترسی ایران به میلیاردها دلار ذخیره ارز خارجی قطع خواهد شد. این گروه، هدف خود را تشدید فشارها بر ایران برای متوقف کردن برنامه هسته ای کشور اعلام کرده اند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سناتورهای تهیه کننده این لایحه می گویند دولت ایران با بهره برداری از ذخایر خود در بانک های سراسر جهان (اغلب در اروپا)، از این ذخایر به منظور دور زدن تحریم های اقتصادی غرب علیه فروش نفت استفاده می کنند. 

به گفته این اشخاص، ایران با تبدیل این ذخایر به ارزهای محلی، از آن برای تأمین منابع مالی واردات و ثبات بخشی به بودجه استفاده می کنند. حجم این ذخایر بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است. 

در صورت تصویب، این لایحه که از سوی «مارک کرک»، سناتور جمهوری خواه ایالت ایلینویز، «جو مانچین»، سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا و سه سناتور دیگر تهیه شده، از این اقدام ایران و تبدیل ارزها جلوگیری کرده و از تاریخ ۹ مه (امروز) اجرایی تلقی خواهد شد.

این سناتورها در بیانیه ای اعلام کرده اند به موسسات مالی در سراسر جهان اخطار داده شده که از تبدیل ارزهای خارجی به نیابت از بانک های ایرانی قرار گرفته در لیست سیاه اجتناب کنند و یا «با خطر قطع ارتباط با بازار مالی ایالات متحده روبرو شوند».

رویترز می نویسد هدف اصلی این لایحه، محدود کردن توانایی بانک مرکزی و نیز شرکت ملی نفت ایران برای انجام مبادلات با ارزهای خارجی است.

انتظار می رود این لایحه پس از تصویب، اواخر این ماه به قانون تحریم های ایران در مجلس نمایندگان آمریکا اضافه شود.

به هر حال، تصویب این تحریم های تازه نشان می دهد که رویه افزایش فشارها بر ایران، در میان سیاستمداران آمریکایی به یک امر روتین تبدیل شده و در حالی که دولت این کشور مدام ایران را به گفت و گو دربارهٔ برنامه هسته ای فرامی خواند، لحظه ای از تشدید فشارها علیه ایران غفلت نمی کند. 


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.