جزئیات تقسیم وظایف بین دو وزارتخانه برای نظارت بر بازار

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران، کالاهای کشاورزی که بازرسی‌ از تولید تا مصرف آن‌ها به وزارت جهاد منتقل شده را میوه و تره بار، مرغ، تخم مرغ، برنج، شکر، قند، حبوبات و غیره عنوان کرد و گفت که بازرسی بر سایر کالاها همچنان از سوی سازمان صمت استان‌ها انجام می‌شود.

جزئیات تقسیم وظایف بین دو وزارتخانه برای نظارت بر بازار

به گزارش ممتاز نیوز، با روی کار آمدن دولت یازدهم، اجرای قوانین بلاتکلیف در دستور کار قرار گرفت و نخستین قانون در بخش کشاورزی هم قانون انتزاع یا همان قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی بود که دولت را مکلف کرده بود تا همه وظایف مربوط به تأمین تا واردات و تنظیم بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی با یک مرحله تبدیل از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتزع و به وزارت جهادکشاورزی واگذار شود. تاریخ انقضای این قانون ۲۲ تیر ماه امسال بود. با این حال همچنان تکلیف نظارت بر بازار کالاهای کشاورزی نامشخص بود و تقریبا کسی زیر بار این مسئولیت نمی‌رفت.

این تفکیک وظایف به ویژه در سال‌های اخیر که بازار کالاهای اساسی پرتلاطم بود هم باعث شده بود دو وزارتخانه مسئول همواره مشکلات را ناشی از عملکرد دیگری بدانند. حتی از تیر ماه امسال وزات صمت و سازمان صمت که مسئول نظارت بر بازار است دیگر حاضر به پاسخگویی در رابطه با نظارت بر کالاهای کشاورزی نشد.

اما اخیرا مدیر روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در یک توییت اعلام کرده که با توجه به واگذاری کلیه فعالیت‌های مرتبط به تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی، ۴٠ درصد بازرسان سازمان‌های صمت استانی به سازمان‌های جهاد کشاورزی منتقل می‌شوند تا زنجیره تامین، توزیع و نظارت یکپارچه و کامل شود.

۱۰۰ بازرس به وزارت جهاد رفتند

در این رابطه سعید محمدی پور،  معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران با اشاره به اجرای قانون انتزاع و واگذاری بازرسی و نظارت از کالاهای اساسی به حوزه جهاد کشاورزی اظهار کرد: تعداد ۱۰۰ بازرس از ابتدای اجرای طرح به جهاد کشاورزی استان معرفی شده که از این به بعد بازرسی‌ها از تولید تا مصرف کالاهای حوزه کشاورزی توسط این بازرسان انجام خواهد شد.

نظارت بر کدام کالاها به عهده وزارت جهاد است؟

وی کالاهای کشاورزی را میوه و تره بار، مرغ،  تخم مرغ،  برنج، شکر، قند، حبوبات و غیره عنوان کرد و گفت که بازرسی بر سایر کالاها همچنان از سوی سازمان صمت استان‌ها انجام می‌شود.

وضعیت بازرسی‌ها در ۸ ماهه امسال

محمدی پور در ادامه با بیان اینکه در هشت ماهه امسال بیش از ۶۰۰ هزار بازرسی از صنوف استان تهران صورت گرفته، تصریح کرد: در این مدت ۵۴ هزار و ۱۸۰پرونده به ارزش بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان تشکیل شده است. بر این اساس تعداد بازرسی‌ها و پرونده‌های متشکله تخلف نسبت به هشت ماهه سال قبل رشد ۲۸ و ۱۷درصدی داشته است.

به گفته معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت،  بیشترین بازرسی‌ها از صنوف نانوایی، پروتئینی و میوه فروشی بوده و کالاهای هدف نیز نان، مرغ و تخم مرغ، گوشت قرمز، حبوبات و صیفی جات بوده است و در همین راستا بیش از ۳۳ هزار بازرسی از نانوایی‌ها در سطح استان انجام که تعداد ۹۲۸۰ مورد تخلف کشف شد و به مراجع قضایی معرفی شدند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.