جزئیات ساخت ۱۶۰ سد جدید/ ذخیره ۴۶میلیاردمترمکعب آب

علیرضا دایمی در گفتگو با مهر با اعلام جدیدترین آمارهای مربوط به سدهای کشور گفت: هم اکنون در کشور ۸۵۰ سد کوچک، متوسط و بزرگ داریم که از این تعداد، ۱۶۵سد بزرگ با ارتفاع بیش از ۳۰ متر و مخازن قابل توجه محسوب می شود.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با اعلام اینکه ازطریق این سدها ۴۶ میلیاردمترمکعب آب در مخازن ذخیره شده است، اظهار داشت: با این حال، قبل از انقلاب در مجموع ۱۳سد بزرگ وجود داشت که البته با اقدامات نگهداری، هنوز هم مورد بهره بردای قرار می گیرند.

دایمی توسعه در تولید انرژی، افزایش محصولات کشاورزی، تامین آب صنایع، شرب و مصارف خانگی را از مزایای احداث سد در کشور دانست و افزود: با توجه به اینکه در ایران خشکسالی وجود دارد، سدها می توانند منبعی برای ایجاد توسعه و رفاه اجتماعی باشند.

وی از بزرگترین دستاوردهای احداث تاسیسات بزرگ آبی کشور به ایجاد رفاه اجتماعی، اشتغال و فراهم آوردن زمینه های لازم برای توسعه سایر بخش ها مانند بخش کشاورزی اشاره کرد و بیان داشت: به دلیل وجود خشکی در کشور، بخش کشاورزی نمی تواند از طریق تولید دیم نیازهای داخلی را تامین کند؛ بنابراین تامین آب در این بخش باید صورت گیرد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو، عدم توازن و نامناسب بودن توزیع زمانی و مکانی آب در کشور را از معظلات تنش آبی دانست و افزود: تابستان زمانی است که بخش کشاورزی به آب نیاز دارد که در این مقطع زمانی کمترین بارندگی صورت می گیرد، با این حال در فصول پاییز و زمستان که بارندگی افزایش می یابد، فعالیت‌های کشاورزی محدود می شود.

به گفته وی، در کشورهای اروپایی و آمریکای مرکزی بحث توسعه زیرساخت‌ها در نیم قرن پیش انجام شده است؛ با این حال، در کشورهایی مانند ترکیه، ایران و چین کارها با یک تاخیر زمانی انجام می شود.

دایمی با تاکید بر اینکه البته بسیاری از کشورهای جهان مانند بخش‌های زیادی از آسیا و آفریقا هنوز وارد این فاز هم نشده اند، گفت: به صورت کلی در حال حاضر ۱۶۰ سد در دست ساخت است که ۱۱۰ مورد آن جزو سدهای مهم و بزرگ محسوب می شود و ساخت بیش از ۶۶ سد در سال جاری و ابتدای ۹۲ در قالب طرح های مهر ماندگار به پایان می رسد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.