جزئیات طرح تولید انرژی از خورشید در کشور

انرژی

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی از برنامه های این پژوهشگاه در زمینه تولید پنل های خورشیدی با خالص سازی سیلیس خبر داد و گفت: در این پروژه سیلیس را به میزان ۹۹٫۹۹۹۹۹درصد خالص سازی می کنیم و با رشد آن پنل های خورشیدی برای تولید انرژی استفاده خواهد شد.

دکتر علی اصغر توفیق در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به مشارکت این پژوهشگاه در زمینه پروژه های شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، افزود: “برنامه ریزی فناورانه برای تهیه و رشد سیلیکون برای مصارف فناوری سلولهای خورشیدی” یکی از پروژه های شورای عتف است که از سوی وزارت علوم به پژوهشگاه مواد و انرژی واگذار شد.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی با بیان اینکه این پروژه تبدیل سیلیکون به پنل های خورشیدی است، اظهار داشت: ماسه بادی را می توان در هر نقطه از ایران یافت که این ماسه بادی همان سیلیس است که در ایران از خلوص بالایی برخوردار است.

وی سیلیس را پایه تولید سلولهای فتوولتائیک برای تولید انرژی از خورشید دانست و ادامه داد: در صورتی که بتوانیم سیلیس موجود را به خلوص ۹۹٫۹۹۹۹۹ درصد برسانیم می توانیم مواد پایه ای تولید نیمه هادی ها و سلولهای فتوولتائیک را تولید کنیم. این امر با توجه به انرژی خورشیدی زیادی که در کشور داریم، می توانیم با استفاده از سلولهای خورشیدی برق تولید کنیم و دیگر نیازی به سوختهای فسیلی نیست.

توفیق با اشاره به پیشرفتهای برخی کشورها در این حوزه از فناوری، خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسل های موجود در کشور تصمیم گرفته شد تا ایران نیز به دانش فنی آن دست یابد.

جزئیات طرح تولید انرژی از خورشید
وی با اشاره به جزئیات اجرای این پروژه تحقیقاتی، یادآور شد: در این طرح قرار است پایلوت ۶۰ تنی برای تولید سیلیس خالص راه اندازی شود. زمانی که سیلیس خالص شد، طی فرآیندی رشد می یابند و تشکیل بلور می دهد.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی ادامه داد: بلورهای ایجاد شده برش داده می شوند و تبدیل به “ویفر” می شوند. این ویفرها برای تولید پنل های خورشیدی به بخش صنایع واگذار می شوند.

توفیق زمان اجرای این طرح را ۲ سال ذکر کرد و گفت: در اجرای این طرح علاوه بر مشارکت دانشگاه های صنعتی شریف، تهران، تربیت مدرس و سمنان، از مشارکت بخشهای خصوصی نیز بهره مند خواهیم شد.

وی از استقبال این پژوهشگاه از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اجرای این پروژه کلان خبر داد.

ویژگیهای سیلیس ایران برای اجرای این پروژه کلان
رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی به بیان مزایای سیلیس موجود در ایران پرداخت و اظهار داشت: خوشبختانه سیلیسی که در ایران یافت می شود از درجه خلوص بالایی برخوردار است از این رو فرآیند خالص سازی سیلیس در ایران نسبت به سایر کشورها ارزان تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه می توانیم سیلیس مورد نیاز را از هر نقطه از کشور تامین کنیم، اضافه کرد: با توجه به زیر ساختهایی که فراهم شده است امیدواریم بتوانیم این پروژه را به خوبی اجرایی کنیم و از پتانسیل های کشور در تولید انرژی بهره برداری کنیم.


اخبار انرژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.