جزئیات مطالعات بزرگترین گشت تحقیقاتی در خلیج فارس/ شناسایی مخاطرات دریایی

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

به گزارش خبرنگار مهر, دکتر وحید چگینی در حاشیه مراسم افتتاح بزرگترین گشت تحقیقاتی خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز در جمع خبرنگاران  با بیان اینکه این گشت تحقیقاتی iبه مدت یک سال ادامه خواهد داشت، افزود: گشت تحقیقاتی رسما از روز جمعه ۲۶ آبان ماه رسما آغاز خواهد شد و در شاخه های مختلف تحقیقات خود را ادامه می دهد.

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی، فیزیک دریا، شیمی دریا، زیست شناسی دریا، هواشناسی، زمین شناس و محیط زیست دریا را محورهای گشت تحقیقاتی نام برد و اظهار داشت: در این تحقیقات اقدام iبه نصب دستگاه هایی در حوزه های مختلف می گردد تا با استفاده از این دستگاه ها اقدام iبه اندازه گیری پارامترهای دریایی شود.

وی نمونه گیریهای دریایی از تنگه هرمز را از برنامه های این گشت ذکر کرد و یادآور شد: اندازه گیری پارامترهای مختلف و نمونه برداری از تنگه ۱۸ ماه iبه طول می انجامد.

چگینی iبه جزئیات دستگاه هایی که قرار است در خلیج فارس نصب شود، اشاره کرد و ادامه داد: با استفاده از دستگاه های نصب شده در حوزه فیزیک دریا iبه اندازه گیریهای دما، شوری، چگالی و فشار دریا و در حوزه شیمی iبه اندازه گیری پارامترهای PH ، کدورت، اکسیژن محلول در آب، کلروفیل  A پرداخته خواهد شد.

وی رسوبات کف دریا، زیر بسترهای دریایی، نمونه گیری از پلانکتونها، فیتو پلانکتونها، زئوپلانکتونها و موجودات کف زی را از پارامترهای اندازه گیری در مطالعات زمین شناسی دریا عنوان کرد و یادآور شد: در بخش مطالعات هواشناسی با استفاده از این تجهیزات نسبت iبه اندازه گیری پارامترهای تغییرات باد و اثرات آن بر جریانهای دریایی اقدام می گردد.

چگینی، کنترل آلودگی ها  و تشکیل جلبک ها را از جمله موارد مطالعاتی در حوزه محیط  زیست دریا نام برد و اضافه کرد: داده های iبه دست آمده از این مطالعات در مدل سازیهای دریایی استفاده خواهد شد ضمن آنکه شناخت بیشتری نسبت iبه مخاطرات دریایی و شکوفایی های جلبکی iبه دست خواهد آمد. 


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.