جزئیات پوشش بیمه‌ای خدمات دندان پزشکی اعلام شد

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : با تنظیم آیین نامه اجرایی مصوبه شورای عالی بیمه پرداخت بیماران برای خدمات دندان‌پزشکی کاهش می یابد.رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اعلام جزئیات پوشش بیمه ای خدمات دندان پزشکی از تدوین آیین نامه اجرایی این مصوبه ظرف یک ماه آینده و ارائه آن به شورای عالی بیمه برای ابلاغ و اجرا در مراکز دندان پزشکی خبر داد.

 دکتر محمدحسین خوشنویسان در گفت وگو با خراسان رویکرد مصوبات جلسه چهل و نهم شورای عالی بیمه را پیشگیری و ارتقای سلامت دهان و دندان اعلام و اظهار امیدواری کرد، با این مصوبه گام های عملی برای ریشه کنی پوسیدگی دندان برداشته شود.وی خاطرنشان کرد:مصوبه اخیر شورای عالی بیمه در خصوص پوشش بیمه ای بعضی خدمات دندان پزشکی به آیین نامه اجرایی نیاز دارد و این آیین نامه پس از تدوین در وزارت بهداشت ظرف یک ماه آینده در جلسه بعدی شورای عالی بیمه ارائه می گردد.این مسئول در وزارت بهداشت عمده برنامه های پیشگیرانه برای جلوگیری از بیماری های دهان و دندان را مربوط به جمعیت زیر ۱۲سال اعلام کرد و گفت:عمده هدف مصوبه اخیر نیز سنین زیر ۱۲ سال (که اغلب دانش آموز می باشند) است تا با انجام اقدامات پیشگیرانه، این گروه سنی در سال ۱۴۰۴ عاری از پوسیدگی دندانی و بیماری لثه باشند.

وی افزود: پس از این مصوبه، قدم بعدی تنظیم آیین نامه اجرایی آن است که بیمه های پایه را ملزم به ارائه خدمات به تمامی بیمه شدگان با هر دفترچه بیمه درمانی می کند و بیمه شدگان برای دریافت خدمات دندان پزشکی تصریح شده دراین بسته، تنها ۳۰ درصد فرانشیز پرداخت خواهند کرد و بقیه هزینه ها را بیمه ها پرداخت خواهند کرد. خوشنویسان تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات آموزشی بهداشت دهان و دندان و رایگان شدن کلیه معاینات دهان و دندان گروه سنی تا ۱۲سال را از نتایج این مصوبه دانست و گفت: نتیجه این معاینات در سیستم های رایانه ای ثبت خواهد شد. وی انجام وارنیش فلوراید برای کودکان تا ۱۲ سال به صورت دو مرتبه در سال را از دیگر تاکیدات این مصوبه ذکر کرد و افزود:همچنین کودکان شش ساله و بالاتر دارای شیارهای عمیق دندانی در دندان شش دائمی، برای انجام فیشورسیلانت (پر کردن شیارهای دندانی) ارجاع داده می شوند؛ چرا که شیارهای عمیق دندانی و به دنبال آن جا ماندن خرده های غذا در لا به لای دندان سبب می گردد که دندان زودتر پوسیده شود.

وی تعداد ایرانیان کمتر از ۱۲سال را که با ابلاغ و اجرای این قانون تحت پوشش بیمه دندان پزشکی قرار خواهند گرفت بین ۱۵تا ۱۷میلیون نفر برآورد کرد.وی در پاسخ به این که براساس آخرین پیمایش انجام گرفته چه تعداد از دندان های شیری کودکان تا ۶سال در کشور دچار پوسیدگی است گفت:براساس پیمایش های انجام گرفته در سال ۹۰،میزان پوسیدگی دندان های شیری در کودکان تا ۶سال از ۵دندان در سال ۸۲به ۵٫۷دندان در سال ۹۰رسیده است که البته امیدواریم با اجرای اقدامات پیشگیرانه به رقم صفر در سال ۱۴۰۴برسیم. وی دربارهٔ آمار پوسیدگی دندان در بزرگسالان نیز اظهار بی اطلاعی کرد و گفت:به سبب کمبود اعتبارات امکان پیمایش در گروه سنی ۱۲سال تا سالمندی وجود ندارد. درگروه سنی سالمندان نیز پیمایشی درحال انجام است تا پس از استخراج نتایج تصمیمات لازم در این باره اتخاذ شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود بر اصلاح تعرفه های دندان پزشکی تاکید کرد و گفت:پایین بودن تعرفه های بخش دولتی علاوه بر این که سبب شده است تا دندان پزشکان بخش خصوصی همکاری خوبی با بیمه ها نداشته باشند مشکلاتی برای بخش دولتی نیز ایجاد کرده است چراکه تعرفه ها به صورت متوازن با افزایش هزینه ها افزایش نیافته است. وی افزود: تنها ۱۰ درصد دندان پزشکان در بخش دولتی فعال می باشند و دولت برای دستیابی به اهداف پیشگیرانه در حوزه بیماری های دهان و دندان باید پا را فراتر بگذارد و همکاری با ۹۰درصد از دندان پزشکان را که در بخش خصوصی شاغل به کارند نیز دردستور کار قرار دهد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.