جزییات بازار بین بانکی ارز تشریح شد

68-58.jpg

بینا- معاون ارزی بانک مرکزی با تشریح جزییات بازار بین بانکی ارز از راه‌اندازی این اتاق به طور رسمی از فردا خبر داد.
به گزارش بینا، مینو کیانی راد با تشریح طرح جدید بانک مرکزی با عنوان طرح تبادل عرضه و تقاضای ارز به نرخ قیمت مرجع در بازار بین بانکی به ایسنا گفت: از دی ماه سال گذشته و پس از نوسانات نرخ ارز در بازار ارز کارگروهی برای ساماندهی آن تشکیل شد که طی ماه‌های گذشته به بررسی و نظارت بازار پرداخته است.
به گفته ی وی، تعیین نرخ ۱۲۲۶ مرجع برای دلار که متوسط قیمت بازار اصلی و فرعی بود، نشات گرفته از تصیمات همین کارگروه بود.
وی با بیان این‌که متاسفانه طی ماه‌های گذشته اظهار نظرهای غیرکارشناسی و فضای رسانه‌ای شکل گرفته باعث تغییر و نوسان نرخ ارز شد، علی‌رغم میل باطنی ما نرخ ارز بیش از اندازه بالا رفت.
وی گفت: بر همین اساس تصمیم گرفته شد که بار دیگر سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز دوباره مطرح شود چرا که زمینه معاملات مربوط به عرضه و تقاضای ارز در بازار بین بانکی و ظرفیت آن در بانک‌ها وجود داشت به همین منظور طرح جدید تبادل عرضه و تقاضای ارز به نرخ قیمت مرجع در بازار بین بانکی کلید خورد.
کیانی راد با اشاره به این‌که با همکاری وزارت نفت، وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی مقرر شد اتاقی در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت به این منظور شکل بگیرد، ادامه داد: این طرح نقطه شروع در بازار بین‌بانکی ارز است که با استفاده از ارز‌های بخش‌هایی مانند شرکت ملی نفت و صندوق توسعه‌ی ملی فاز نخست آن اجرایی شد.
به گفته‌ی وی، ارز‌های عرضه شده که در سمت تقاضای این بازار قرار می‌گیرد، شامل ۱۴٫۵ درصد از سهم شرکت ملی نفت، ۲۰ درصد صندوق توسعه ملی و ارز حاصل از صادرات غیرنفتی خواهد بود که براساس قانون باید به ریال تبدیل شود.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.