جزیره ابوموسی ادامه پیشکوه های داخلی زاگرس در خاک ایران است

‘احمد نوحه گر’‌ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: در جریان تغییرات زمین شناسی گذشته های بسیار دور در سلسله کوه های زاگرس و با بالا آمدن آب دریای عمان از طریق تنگه هرمز، خلیج فارس تشکیل شده و جزایر اطراف آن به وجود آمده اند.

این استاد دانشگاه رشته ‘ژئومورفولوژی’ (زمین ریخت شناسی) افزود: تمام کوه های زاگرس در کشور ایران واقع شده و جزایر کرانه شمالی خلیج فارس نیز که ادامه این کوه ها هستند؛ صرفنظر از اسناد و مدارک مستدل تاریخی، از نظر ساختار زمین شناسی نیز متعلق به سرزمین اصلی ایران است.

نوحه گر به سفر اخیر رییس جمهور به جزیره ابوموسی در جریان چهارمین دور سفرهای استانی به هرمزگان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سیاست دولت در سفرهای دور چهارم، بازدید از تمام شهرستان های هر استان است رییس جمهور به ابوموسی نیز به عنوان یکی از شهرستان های سیزده گانه هرمزگان سفر داشته اند که این امر یک موضوع کاملا داخلی و ملی است و دیگر کشورها حقی برای اظهارنظر ندارند.

وی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به ویژه امارات متحده عربی خواست که به جای طرح ادعاهای واهی به مساله امنیت منطقه که با همکاری تمام کشورهای پیرامون حاصل می شود توجه جدی داشته باشند و تحت تاثیر فتنه گری‌های بیگانگان قرار نگیرند.

نوحه گر خاطرنشان کرد:‌ ایران در مورد جزیره ابوموسی و دیگر بخش های حاکمیتی خود با هیچ کشوری سر تخاصم ندارد و درعین حال به هیچ عنوان حاضر به مذاکره بر سر خاک و سرزمین خود نیست بنابراین کشورهای همسایه باید به دور از فضای احساسی به مساله حسن همجواری توجه بیشتری داشته باشند.

رییس دانشگاه هرمزگان تصریح کرد ایران یک کشور ریشه دار به لحاظ پیشینه تاریخی و تمدنی است اما متاسفانه برخی کشورهای تازه تاسیس که به دنبال یافتن هویت و مشروعیت برای خود هستند با طرح ادعاهای بی اساس درمورد حاکمیت بخش هایی از سرزمین ایران یا دیگر کشورها سعی دارند این کمبودها را جبران کنند.

وی همچنین با اشاره به پتانسیل های غنی جزایر جنوبی ایران از جمله ابوموسی در زمینه ذخایر دریایی و آبزیان متنوع از آمادگی دانشگاه هرمزگان برای تاسیس مرکز تحقیقات دریایی و انجام پروژه های تحقیقاتی کاربردی، بنیادی و توسعه ای در جزیره ابوموسی خبر داد.

فراهنگ**۱۰۵۵**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۴۵۰۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.