جزییات طرح جامع توسعه ۱۰ ساله دانشگاه آزاد خرم‎آباد

۲۳خردادماه،

رییس دانشگاه آزاد واحد خرم‎آباد از تدوین طرح جامع توسعه ۱۰ ساله این دانشگاه خبر داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین متقی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه لرستان، گفت: طرح جامع توسعه دانشگاه آزاد خرم‎آباد با کمک مجموعه‎ای از متخصصان بومی و غیربومی با رصد نیازهای فعلی و ترسیم افق آینده دانشگاه بعد از ۱۰ سال و شناسایی ابزار و روش‎های رسیدن به این اهداف تدوین شد.

وی افزود: در این سند افق آینده دانشگاه در ۱۰ سال آینده در بخش‌های آموزشی، پژوهشی، رفاه دانشجویی، فرهنگی، اداری، عمران و توسعه منابع درآمدی پیش‌بینی شده است.

رئیس دانشگاه آزاد خرم آباد ادامه داد: در حال حاضر تنها منبع درآمدی دانشگاه شهریه‌های دانشجویی است که در طرح جامع توسعه این دانشگاه پیش‌بینی شده است که با تجهیز آزمایشگاه‌های موجود بخشی از خدمات آزمایشگاهی به دیگر مخاطبان استان ارائه شود و یا اینکه دانشگاه نسبت به انجام پژوهش‌های مورد نیاز دیگر دستگاه‌ها و نهادها اقدام کند.

متقی‎نیا با بیان اینکه فروش فرآورده‌های علمی راهکار دیگری برای افزایش درآمدهای این دانشگاه است، به گونه‌ای که بتوانیم نتایج تحقیقات علمی را به بازار عرضه کنیم، اظهارکرد: استان لرستان در حوزه زراعت و کشاورزی دارای ظرفیت‌های فراوانی است که طبق برنامه‎ریزی صورت گرفته در طرح جامع توسعه این دانشگاه قصد داریم در بخش علمی با محوریت این دانشگاه، استان لرستان را به قطب زراعت و باغبانی کشور تبدیل کنیم.

وی با اشاره به سوء مدیریت‌های قبل در این دانشگاه برای توسعه تحصیلات تکمیلی، گفت: متاسفانه از حیث تحصیلات تکمیلی این دانشگاه نسبت به دانشگاه آزاد بروجرد در وضعیت غیرقابل قبولی قرار دارد، از این رو در راستای توسعه تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه در حال حاضر مجوز چهار رشته ارشد اخذ شده است و امیدواریم تا مهر ماه در مجموع هشت رشته کارشناسی ارشد و یک رشته دکتری را راه‌اندازی کنیم.

وی تامین اعضای هیات علمی را از الزامات توسعه تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: برای تحقق این مهم در گام اول تکلیف ۸۰ درصد از ۲۹ نفر از متقاضیانی که پرونده اعضای هیات علمی را تشکیل داده‌اند، مشخص شده است و در گام دوم ۱۲ نفر از مربیانی که برای بورسیه در مقطع دکتری انتخاب شده‌اند را معرفی کرده‌ایم.

وی افزود: عدم توجه به تامین اولویت‌های مورد نیاز برای توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد خرم آباد در سال های ۸۸ تا ۹۱ به گونه‌ای بوده که در این مدت دانشگاه آزاد بروجرد با جذب بیش از ۴۰ رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی جهش قابل قبولی داشته و امروز برای اینکه تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه آزاد گسترش دهیم با مشکل اشباع شدن ظرفیت‌ها در رشته‌های مختلف مواجه هستیم.

رییس دانشگاه آزاد خرم آباد با اشاره به اینکه علاوه بر نقدینگی ۱۶ میلیارد تومانی دانشگاه در سال ۸۸ درآمدهای دانشگاه از شهریه دانشجویان ظرف سه سال و تا سال ۹۱ نیز ۲۴ میلیارد تومان بوده است، گفت: متاسفانه زمانی که مدیریت دانشگاه آزاد را بر عهده گرفتم علی‌رغم اینکه طبق اسناد موجود باید با نقدینگی خوب دانشگاه در بخش‌های مختلف شاهد توسعه دانشگاه باشیم نه تنها نقدینگی دانشگاه صفر بود، بلکه در هیچ بخشی شاهد هیچ‌گونه تحولی نبودیم به عنوان نمونه تنها کار عمرانی که در آن زمان صورت گرفته، احداث سر در دانشگاه است.

متقی نیا افزود: علی‌رغم نقدینگی خوبی که در دانشگاه وجود داشته یکی از اقدامات موثر تکمیل دو ساختمان آموزشی ۸۰۰۰ متر مربعی این دانشگاه می‌توانسته باشد که به سبب سوء‌مدیریت، امروز عملیات احداث این پروژه‌ها با پیشرفت فیزیکی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد به سبب چندین برابر شدن هزینه ساخت نیمه کاره رها شده‌اند و پیمانکار از ادامه کار کنار کشیده است.

وی تصریح کرد: این اتفاقات در حالی رخ داده است که دانشگاه آزاد خرم آباد در سال ۸۸ از لحاظ مالی در وضعیت سفید قرار داشته است، اما متاسفانه امروز که هیچ کاری هم پیش نرفته است از این حیث در وضعیت قرمز که منظور از آن این است که هزینه‎های دانشگاه بیشتر از درآمدهای آن است قرار داریم.

رئیس دانشگاه آزاد خرم آباد در بخش دیگری از سخنان خود به اخذ مجوز راه اندازی معاونت فرهنگی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: این دانشگاه به عنوان مسئول علمی و پژوهشی اجلاس سراسری نماز که ۱۳ و ۱۴ شهریور ماه به میزبانی لرستان برگزار می‌شود، انتخاب شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.