جزییات نشست وزیر صنعت و رییس کل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک ها/ میزان مبادلات ارزی در یکشنبه ۹ مهر – اخبار اقتصادی

در نشستی مشترک با حضور  مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت  و رییس کل بانک مرکزی که در محل ساختمان مرکزی وزارت صنعت ، معدن و تجارت برگزار شد، مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی با نحوه کارکرد مرکز مبادلات ارزی آشنا شدند.
به گزارش شبکه خبرآنلاین دراین نشست که “سید مسعود موحدی ” قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت و ” مینو کیانی ” معاون ارزی بانک مرکزی نیز حضور داشتند ، مقرر شد بانک های عامل بتدریج نمایندگان خود را در مرکز مبادلات ارزی مستقر کنند، این افراد قبل از شروع به کار، درهمان محل آموزش های لازم را خواهند دید .
انتظار می رود پس از استقرار نمایندگان بانک های عامل و فعال شدن آنها در مرکز مبادلات ارزی حجم ارز مبادله شده به عنوان شاخص مهمی ارزیابی عملکرد مرکز مبادلات ارزی ، افزایش چشمگیری پیدا کند .
یادآور می شود : روز گذشته میزان مبادلات بین بانکی در مرکز مبادلات ارزی ۱۱۰ میلیون دلار اعلام شد .
بانک های عامل نیز دراین نشست از راه اندازی مرکزمبادلات ارزی استقبال کرده و آن را راهکار قابل قبول برای غلبه بر مشکلات ارزی فعلی ارزیابی کردند .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در این نشست طی نسخنانی از بانک ها خواست تا با توجه به سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی تمام توان خود را برای واردات به موقع مواد اولیه ، کالاهای اساسی و واسطه ای به کشور به کار بندند.
مهدی غضنفری همچنین گفت : لازم است قبل از رایانه ای شدن همه فعالیت های مرکز مبادلات ارزی منطق کار در این مرکز در قالب متکامل تری شکل گیرد و موضوع اولویت ها ، اولویت گذاری و نوبت گذاری به درستی در سامانه ها پیش بینی شود.
وی توضیح داد: از این به بعد در فازدوم فعالیت مرکز مبادلات وارد کنندگان دارای ثبت سفارش معتبر و با اولویت بالابهتر است به جای مراجعه مستقیم ، به شعب بانک های عامل مراجعه و درخواست خود را مطرح کنند ، بویژه این تصمیم برای تولید کنندگان در شهرستان ها موجب صرفه جویی در وقت خواهد شد .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه نماینده بانک های عامل در مرکز مبادلات ارزی مستقر هستند ، گفت : متقاضی با توجه به اولویت واردات (۳ تا ۵ ) ارز خود را از میز بانک مرکزی درخواست می کند .
به گفته غضنفری ، نماینده بانک مرکزی نیز با لحاظ تمام درخواست های ارایه شده توسط بانک های عامل در هر روز کاری مرکز که روی میزش قرار گرفته به ترتیب اولویت و نوبت ، ارز لازم را تخصیص می دهد .
دراین جلسه همچنین در مورد تعهدات پیشین بانک ها و چگونگی اختصاص ارز در اختیار مردم و ارز متقاضی گفت وگو شد و در هر مورد رییس کل بانک مرکزی و معاون ارزی وی به پرسش های مطرح شده از سوی مدیران عامل بانک ها پاسخ دادند.
براین اساس “محمود بهمنی ” دستور داد که در کارگروهی ویژه موضوع تعهدات گذشته مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و چگونگی تامین ارز آنها نیز میسر شود .
رییس کل بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که بتدریج با بالارفتن حجم عملیات ارزی مرکز مبادلات ارزی آثار آن در قیمت ارز در بازار پدیدار خواهد شد .

 پیش از این جلسه همچنین وزیر صنعت ، معدن و تجارت و معاون ارزی بانک مرکزی درنشستی دیگر برای نمایندگان تشکل های بخش خصوصی نحوه کارکرد مرکز مبادلات ارزی را تشریح کرده و به پرسش ها و ابهامات فعالان بخش خصوصی پاسخ دادند ، قرار شد این گونه جلسات با تشکل های بخش خوصی ادامه پیدا کند .
غضنفری از فعالان بخش خصوصی خواست ضمن همکاری با مرکز مبادلات ارزی و پشتیبانی از فعالیت آنها نقطه نظرات خود را برای عملکرد بهتر به طور شفاهی یا مکتوب ارایه کنند .
یادآور می شود از روز گذشته (نهم مهرماه ) مرکز مبادلات ارزی از متقاضیان ارز خواسته است که برای سرعت عمل بالاتر و جلوگیری از اتلاف وقت تقاضای ارزی خود را به وسیله ارایه ثبت سفارش معتبر و از طریق بانک های عامل در سراسر کشور به انجام برسانند .

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.