جستجو برای یافتن کوهنوردان ایرانی، بی‌ثمر ماند

فروردین ۱۴۰۳

در نامه شرکت ATP به دبیر باشگاه کوهنوردی “آرش” آمده است: با کمال تاسف ما متقاعد شدیم که سه کوهنورد ایرانی حیات با ارزش خود را از دست داده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ به نقل از ایسنا،جستجوها برای یافتن سه کوهنورد مفقود شده ایرانی در رشته کوههای هیمالیا واقع در پاکستان متوقف شد.

توماس لامل راهنما و عضو ستاد امداد و نجات فدراسیون کوه نوردی آلمان که دیروز با دو پرواز مسیر صعود و فرود کوهنوردان باشگاه آرش را به طور هوایی بررسی کرد، گزارش خود را به شرکت ATP داد و آن شرکت هم نامه ای را برای همایون بختیاری، دبیر باشگاه کوه نوردی آرش ایمیل کرده که مضمون نامه بی فایده بودن جستجوها است.

در این نامه آمده است: ” ما بسیار متاسفیم که جهت آگاهی شما اطلاعات زیر را ارائه کنیم:

پیرو درخواست و تلاش راسخ شما، راهنمای کوهستان آلمانی آقای توماس لامل صبح امروز (یکشنبه) ماموریت جستجو با هلی کوپتر را بر عهده گرفت. آنان تا حداکثر ارتفاع ممکن پرواز کردند و از مکان هایی که در آن ها احتمال دیدن کوهنوردان ایرانی در برودپیک بود، عکس برداری کردند. متاسفانه آن ها هیچ نشانی در نقاط محتمل نیافتند. آقای توماس لامل به عنوان یک راهنمای کوهستان حرفه ای، به این نتیجه گیری رسید که تلاش های آتی برای زنده نگه داشتن کوهنوردان ایرانی گم شده بی فایده خواهد بود.

دو راهنمای ارتفاع پاکستانی شرکت ATP “اصغر و سرور” نیز به بیس کمپ بازگشته اند. آن ها تمام مسیر را کاملا جستجو کرده اند و در مسیر قله برودپیک چیزی نیافته اند. آن ها همچنین عکس هایی از مسیر خود آورده اند.

با کمال تاسف ما متقاعد شدیم که سه کوهنورد ایرانی حیات با ارزش خود را از دست داده اند. ما نتوانستیم تلاشی جهت حفظ جان برادران عزیزمان انجام دهیم، تقدیر خداوند متعال بر مرگ برادران عزیزمان در ارتفاعات قراقروم بوده است. آنان عاشق کوهستان بودند و زندگی خود را بر سر راه رسیدن به اوج علاقه مندی هایشان گذاشتند. این اتفاق ضایعه بزرگی برای جامعه کوهنوردی به طور عام و برای خانواده های این عزیزان و مردم ایران به طور خاص است. ما در این غم و اندوه شریک هستیم و مراتب تسلیت مان را به خانواده های داغدیده اعلام می کنیم. خداوند قادر روح درگذشته گان را در آرامش ابدی محفوظ بدارد و به خانواده ها و دوستانشان شجاعت تحمل این فقدان جبران ناپذیر را عطا بفرماید. آمین”

هفته قبل سه کوهنورد باشگاه آرش تهران به نامهای آیدین بزرگی، پویا کیوان و مجتبی جراحی هنگام بازگشت از قله برودپیک واقع در هیمالیای پاکستان دچار سانحه شدند و جستجوها برای یافتن آنها ادامه داشت که سرانجام یکشنبه تیم امدادی که در محل مشغول جستجو بود اعلام کرد جستجوها تمام شده و امدادگران به بیس کمپ برگشته اند.

البته مسولان باشگاه آرش هنوز موضع دقیقی در مورد این صعود اتخاذ نکرده اند. آنها گاهی این صعود را بی ارتباط به باشگاه اعلام می کنند و گاهی هم به شدت اعلام می کنند که پیگیر شرایط این کوهنوردان می باشند.

طبق آخرین اطلاعات افشین سعدی در حال حاضر در کمپ ۳ برودپیک با آب و غذا مستقر است و رامین شجاعی سرپرست و مسئول هماهنگی تیم اعزامی، در کمپ اصلی ۲ K مشغول مذاکره با کوه نوردان خارجی برای جستجو است.

پس از بررسی های بیشتر و با بدست آوردن GPS تلفن ماهواره ای موقعیت کوهنوردان مشخص شد که تیم، گردنه مابین قله اصلی و فرعی را با گردنه اصلی بین کمپ سوم و قله فرعی اشتباه گرفته و خود را در موقعیت خطرناکی قرار داده است.

آخرین تماس مفقود شدگان به تماس آیدین بزرگی در ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه، شنبه ۲۹ تیرماه ۹۲ بازمی گردد که البته در آن تماس هم ارتفاع را به اشتباه ۳۵۰۰ اعلام کرد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.