جشنواره‌ای برای مشارکت شهروندان در حفظ محیط‌زیست

دوستداران محیط‌زیست شهری برای دومین بار در بوستان ولایت گرد هم آمدند

محیط زیست > مناسبت‌ها– گروه شهری:
رئیس ستاد توسعه پایدار و محیط‌زیست شهرداری تهران گفت: روزانه در تهران بیش از هفت هزار تن زباله تولید می‌شود که شهروندان باید با کاهش تولید زباله و تفکیک زباله‌های خشک و تر، در حفظ محیط‌زیست شهری نقش بسزایی داشته باشند.

محمدهادی حیدرزاده در نخستین شب برگزاری جشنواره محیط‌زیست شهری در بوستان ولایت که از ۱۵شهریور آغاز شده است، افزود: این جشنواره با افزایش جلب مشارکت شهروندان در اداره شهر و با هدف بهبود کیفیت زندگی در حال برگزاری است. وی با بیان اینکه بسترهای لازم برای این مشارکت، آموزش و فرهنگسازی است، اظهار داشت: با برنامه‌های طراحی‌شده، آموزش و فرهنگسازی را در قالب برنامه‌های غیرمستقیم در دست اجرا داریم.

حیدرزاده هدف این جشنواره را شناساندن ارگان‌ها و نهادهای مسئول در امور محیط‌زیست شهر تهران دانست و گفت: فرهنگسازی در زمینه کاهش پسماند با اصلاح الگوی مصرف و کاهش هزینه‌های ناشی از مسائل و مشکلات محیط‌زیست از مهم‌ترین اهداف این جشنواره است؛ همچنین آشنایی شهروندان با هزینه‌ها و پیامدهای عدم‌همکاری و مشارکت آنها در حل معضلات محیط‌زیست شهری و فرهنگسازی در زمینه ایجاد و حفظ فضای سبز شهری و کاهش آلودگی هوا از دیگرموضوعات مورد نظر در این جشنواره است.

ضرورت آموزش و مشارکت مردم

منصور باقرصاد، قائم‌مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران چهارشنبه شب گذشته در مراسم افتتاحیه جشنواره و همزمان با کاشت ۲۲نهال بلوط به یاد شهدای مناطق ۲۲گانه تهران، پیام این جشنواره را حفظ و پاکیزگی محیط‌زیست شهر تهران دانست و افزود: این جشنواره با هدف ارتقای آگاهی و آموزش شهروندان برگزار می‌شود زیرا آموزش یکی از اثرگذارترین شیوه‌ها برای آگاه‌سازی و فرهنگسازی درباره مدیریت شهری به‌خصوص محیط‌زیست شهری است.

وی گفت: مشارکت شهروندان در امور‌ شهری جزو دغدغه‌های روزمره و اولویت‌های مدیریت شهری است و ما معتقدیم که با فرهنگسازی‌ می‌توانیم زمینه‌های مشارکت شهروندان در اموری مانند مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدأ و محقق شدن جزئیات این برنامه‌ها را فراهم کنیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز در مراسم افتتاحیه این جشنواره گفت: امروز با توزیع عادلانه که به دستور شهردار تهران صورت گرفته در زمینه سرانه فضای سبز به ۱۵متر مورد نظر دست یافته‌ایم که نشان می‌دهد در طول هفت سال اخیر سرانه فضای سبز تهران شش متر افزایش داشته است. هرچند در بعضی از مناطق استاندارد فضای سبز از سرانه مورد نظر بالاتر است اما عقیده داریم هنوز می‌توانیم این فضا را افزایش بدهیم. علی‌محمد مختاری تصریح کرد: اقدامات صورت‌گرفته در شهرداری تهران ملموس و توسعه فضای سبز مؤید این مسئله است. توسعه و حفظ فضای سبز بیش از پیش انجام شده و اگر مشارکت تنگاتنگ مردم نبود به این خوبی صورت نمی‌گرفت.وی طرح محله‌محوری را یکی از اقدامات خوب مدیریت شهری تهران عنوان کرد و افزود: توجه به محلات، مشارکت مردم در امور شهری را به‌وجود می‌آورد بنابراین باید برای حفظ محیط‌زیست از ظرفیت محله‌ها استفاده کرد.

استقبال مردمی از جشنواره

دومین جشنواره محیط‌زیست شهری چهارشنبه شب گذشته (۱۵شهریور) با محوریت مدیریت پسماند با حضور معاونت‌های خدمات شهری شهرداری تهران در بوستان ولایت آغاز به‌کار کرد و با استقبال کم نظیر مردم مواجه شد. شمار شهروندان در دومین شب جشنواره به اندازه‌ای بود که چهار پارکینگ بزرگ این بوستان در ساعات اولیه شب پنجشنبه پر شد و نزدیک به ۳۰هزار شهروند درگیر فعالیت‌های جشنواره شدند. این جشنواره تا فردا، ۱۹شهریورماه ادامه دارد. به گزارش ستاد خبری دومین جشنواره محیط‌زیست شهری با محوریت مدیریت پسماند، سازمان‌های تابعه شهرداری با برنامه‌های متفاوت و متنوع حضوری پررنگ در دومین جشنواره محیط‌زیست با محوریت مدیریت پسماند دارند. سازمان زیبا‌سازی‌ شهر تهران ازجمله سازمان‌های شرکت‌کننده در جشنواره است. در قسمتی از غرفه‌ای که از سوی این سازمان تدارک دیده شده، یک نقاشی دیواری با موضوع مدیریت پسماند توسط یک هنرمند کشیده می‌شود و در قسمت دیگر هم با مخاطب قرار دادن کودکان، نقاشی‌هایی با موضوعات زیست‌محیطی ترسیم می‌شود.

اداره کل آموزش‌های شهروندی هم در دو بخش خانه اسباب‌بازی و بخش علمی در دومین جشنواره محیط‌زیست شهرداری تهران با محوریت مدیریت پسماند شرکت کرده است. برنامه‌های سازمان مدیریت پسماند هم شامل آموزش کودکان با استفاده از تئاتر موزیکال و کانترهای کارشناسی با حضور کارشناسان در بخش‌های مختلف است.

معاونت حمل‌ونقل و ترافیک هم باتوجه به اهداف نمایشگاه، برنامه‌هایی تدارک دیده است. این برنامه‌ها شامل اجرای تئاتر، برگزاری مسابقه، آموزش برای کودکان و ارائه کارهایی است که در این زمینه انجام داده‌اند . همچنین بخشی از قطعه شهدای گمنام سازمان بهشت زهرا در غرفه این سازمان بازسازی شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است. سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران هم با ارائه و فروش محصولات مختلف ارگانیک در جشنواره حضور دارد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.