جشنواره‌ای که تا دوره سوم شاهد هیچ رقابتی نبود

مروری بر نیم قرن برگزاری جشنواره کودک/۱

سینماپرس-گروه سینما/نکته قابل توجه در مورد جشنواره کودک این است که این جشنواره در اولین دوره به صورت غیررقابتی برگزار شد اما با این وجود شاهد نمایش آثار فیلمسازان سرشناسی چون امیر نادری،عباس کیارستمی،ناصر تقوایی، کیومرث پوراحمد،شاپور قریب، محمدعلی طالبی و محمدرضا اصلانی بودیم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس ، جشنواره فیلم کودک و نوجوان برای اولین بار در سال ۶۱ از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ بهمن و در دل جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

جشنواره کودک در ۲۵ دوره برگزاری؛ ۱۴ دوره در شهر اصفهان، ۶ دوره در شهر تهران، ۴ دوره در شهر همدان و یک دوره در شهر کرمان برگزار شده است.

جشنواره کودک در ۲۵ دوره برگزاری؛ ۱۳ دوره در مهر ماه، ۶ دوره در بهمن ماه، ۲ دوره در آبان ماه، یک دوره در اردیبهشت ماه، یک دوره در تیر ماه، یک دوره در مرداد ماه و یک دوره در شهریور ماه برگزار شده است.

جشنواره فیلم کودک هرچند در اولین گام در دل جشنواره فیلم فجر برگزار شد اما دو بخش اصلی داشت که شامل چشم‌انداز سال‌های دور در دو بخش فیلم‌های بلند با ده فیلم و فیلم‌های کوتاه با ۳۱ فیلم، و سینمای دهه هشتاد با دو بخش فیلم‌های بلند با ۱۰ فیلم و فیلم‌های کوتاه با ۲۹ فیلم بود.

نکته قابل توجه در مورد جشنواره کودک این است که این جشنواره در اولین دوره به صورت غیررقابتی برگزار شد اما با این وجود شاهد نمایش اثار فیلمسازان سرشناسی چون امیر نادری،عباس کیارستمی،ناصر تقوایی، کیومرث پوراحمد،شاپور قریب، محمدعلی طالبی و محمدرضا اصلانی بودیم.

در این دوره دو فیلم سازدهنی (امیر نادری) و مسافر (عباس کیارستمی) در بخش فیلم‌های بلند و فیلم‌های آن که خیال بافت و آن که عمل کرد (مرتضی ممیز)، پرچین (ارسلان ساسانی)، وزنه‌بردار (آراپیک باغداساریان)،دنیای دیوانه، دیوانه، دیوانه (نورالدین زرین کلک)،حوزه استحفاظی (آراپیک باغداساریان)، نان و کوچه (عباس کیارستمی)، رهایی (ناصر تقوایی)،چنین کنند حکایت (محمدرضا اصلانی) در بخش فیلم‌های کوتاه چشم‌انداز سال‌های دور به نمایش در آمدند.

براساس این گزارش، شهر موش‌ها (علی طالبی) تنها فیلم بلند ایرانی بود که در این سال در سینمای دهه هشتاد به نمایش در آمد و تار و پود (کیومرث پوراحمد / فرهاد صبا)،زنگ انشاء (شاپور قریب)، سیب (پرویز نادری)، نادر می‌تواند (کوروش افشارپناه)، راست قامتان (منوچهر احمدی)، درس برای گنجشک (محمدرضا عابدی)، چرا و چه‌طور (فرشید مثالی)، راز مداد جادو (جواد فرشچی)،ماجراهای علی کوچولو، پروانه (جواد میرمیرانی)، یک دست صدا ندارد (ابوالفضل رازانی) و پلکان (کیومرث پوراحمد) فیلم‌های کوتاه ایرانی این بخش بودند.

بنابراین گزارش،دومین دوره جشنواره فیلم کودک در سال ۶۲ و همچون دوره اول از ۱۲ تا ۲۲ بهمن همزمان با فیلم فجر و به صورت غیر رقابتی و در دو بخش چشم‌انداز سال‌های دور(نقاشی متحرک) شامل فیلم‌های بلند با ۸ فیلم و فیلم‌های کوتاه با ۹۴ فیلم، و سینمای دهه هشتاد با دو بخش فیلم‌های بلند با ۱۰ فیلم و فیلم‌های کوتاه با ۱۷ فیلم برگزار شد.

خانه دوست کجاست؟ (عباس کیارستمی)، آلبوم تمبر (کیومرث پوراحمد)، بهترین هدیه (علی درخشی)، گرایش یا فصل شکفتن (احمدرضا گرشاسبی) و چگونه بابا دو انشا نوشت (بهروز یغمائیان) از جمله فیلم‌های ایرانی دوره بودم بودند.

براساس این گزارش، سومین دوره جشنواره نیز در سال ۶۳ دقیقا همانند دورها‌های قبل برگزار شد و تنها تفاوت دوره سوم اضافه شدن بخش مرور آثار هرمینا تیرلووا بود که در این بخش ده اثر منختب وی به نمایش در آمد.

گاویار (کیومرث پوراحمد) و خانه در انتظار (منوچهر عسگری نسب) از جمله مهمترین آثار ایرانی به نمایش در آمده در دوره سوم جشنواره فیلم کودک و نوجوان بودند.

سید محمد بهشتی دبیری دوره‌های اول تا سوم جشنواره فیلم کودک و نوجوان را عهده دار بود.

انتهای پیام/ه/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۹۲۹


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.