جشنواره تجسمی فجر مانیفست ملی برای بیان روش خلاقانه هنر است

۲۱ام بهمن ،

بهرام کلهرنیا:

بهرام کلهرنیا ،عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره تجسمی فجرمعتقد است فرآیند برگزاری جشنواره فجر یک فعالیت جمعی است که نقشه راه آن از داخل شورای سیاست گذاری خارج می‌آید. وی این حرکت را رو به رشد می داند.

به گزارش سرویس تجسمی هنرانلاین بهرام کلهر نیا دربارهٔ جشنواره تجسمی فجر که ۵ سالی است در تقویم جشنواره های فجر کشور جای گرفته است به هنرآنلاین گفت: سال‌ها جای این جشنواره خالی بود که با ایجاد بستر، این اتفاق هنری به عنوان مانیفست ملی برای بیان راه و روش خلاقانه هنر پدیدار شد. این جشنواره در یک سنت حسنه برای برنامه‌ریزی یک شورای سیاست‌گذاری در نظر گرفته تا مسیر را برای برگزاری هرچه بهتر و پر بارتر فراهم کند. در این شورا، در مورد انتخاب دبیر، داوران و سایر مسائل فنی و نظری گفت و گو می گردد و به این ترتیب جشنواره در یک تفکر جمعی و بینابینی رو به جلو می‌رود که تاکنون در مدت کوتاه برگزاری این اتفاق نیز توانسته به جایگاه قابل توجهی دست یابد.

به گفته وی این شورا به عنوان منبع تصمیم‌گیری مسئولیت اول تا آخر جشنواره را بر عهده دارد. در این شورا از سوی اعضا سعی می‌شود که ایده‌های علمی و موضوع یابی صورت بگیرد تا هدف جشنواره ترسیم شود. به نقل از کلهر نیا همچنین حتی نگاه جزئی جشنواره نیز از جمله پیدا کردن راه و روش اجرایی، تقویم جشنواره و جزئیات عمومی این جشنواره نیز مورد بررسی شورا قرار می‌گیرد.

در همین راستا وی دربارهٔ موضوعی برگزار شدن جشنواره امسال گفت: من با برگزار شدن موضوعی جشنواره تجسمی فجر موافق هستم، چون انسجامی که این رویکرد به سیاست‌های جشنواره می‌دهد، می‌تواند تاثیر مثبتی بر هنر کشور داشته باشد. فکر می کنم اینکه بعضی از این طرح استقبال نکرده و با آن مخالف می باشند این موضوع است که فکر می کنند آزادی عمل از هنرمند گرفته شده است. اما در اصل ما در شورای سیاست‌گذاری و در طرح کلی که ارائه شده است، به این مسئله فکر کردیم که با تعیین موضوع، فکر خلاقانه هنرمندان را به موضوعات مختلف معطوف کنیم. در واقع موضوع در نظر گرفتن برای بخش‌های مختلف جشنواره به این معنی نیست که بخواهیم اطراف ایده پردازی هنرمند را ببندیم. بلکه در نظر گرفتن موضوعی همچون عدالت که در هر نگاه انسانی معنای خاص خود را دارد، می تواند به رویکردهای آزادانه و خلاقانه هنرمندان به جشنواره انسجام دهد.

وی معتقد است با کارشناسی‌های صورت گرفته در این دوره و انتخاب موضوع فکر می‌کنم که ششمین جشنواره تجسمی فجر نیز موضوعی برگزار شود.

انتهای پیام/۳۱


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.