جشنواره سراسری خیرین آموزش عالی اسفندماه برگزار می شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ‘سید جواد ساداتی نژاد’ روز یکشنبه در مراسم رونمایی از سامانه جامع اطلاعات خیرین آموزش عالی کشور گفت: اولین جشنواره خیرین آموزش عالی به منظور معرفی و تجلیل از خیرین و واقفان این عرصه در تهران برگزار می شود.

به گفته وی تا پایان امسال جشنواره خیرین در همه دانشگاه های کشور برگزار می شود و تاکنون دانشگاه های سیرجان، ملایر، تفرش و کاشان نسبت به برگزاری این جشنواره ها اقدام کرده اند.

ساداتی نژاد راه اندازی کمیته خیرین در تمام دانشگاه های کشور را از جمله برنامه های وزارت علوم برشمرد و گفت: همایش وقف در آموزش عالی نیز اول اسفندماه ۹۱ به میزبانی دانشگاه کاشان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه فعالیت های خیرین در عرصه آموزش عالی تا قبل از سال ۹۰ به صورت پراکنده صورت می گرفته است، خاطرنشان کرد: از سال گذشته کمیته خیرین آموزش عالی در وزارت علوم به منظور انسجام بخشی به امور این حوزه ایجاد شده است.

دبیرکمیته خیرین وزارت علوم یادآور شد: از سال گذشته تاکنون ساماندهی فعالیت های خیریه آموزش عالی به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است و خوشبختانه تاکنون نتایج خوبی به همراه داشته است.

وی به سابقه وقف در حوزه آموزش عالی در ایران و دیگر کشورهای دنیا اشاره کرد و گفت: باوجود سابقه بسیار طولانی وقف در حوزه آموزش عالی کشور، الان وقف در این حوزه حضور کم رنگی دارد که تقویت آن نیازمند ایجاد انگیزه و اطلاع رسانی بیشتر است.

ساداتی نژاد ادامه داد: براساس آمار سال ۲۰۰۷ مجموع ارزش وقف های صورت گرفته در آموزش عالی آمریکا ۳۰ میلیارد دلار بوده است که رقم قابل توجهی به شمار می آید و به عنوان نمونه،‌ ارزش اموال وقفی دانشگاه هاروارد که از ابتدا توسط یک خیر پایه ریزی شده، بیش از ۲۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه حضور خیرین در آموزش عالی به ساخت و سازهای فیزیکی محدود نمی شود ، گفت: خیرین در زمینه تامین تجهیزات، تقویت کتابخانه ها و امور پژوهشی دانشگاه ها نیز فعال هستند و حتی در یک مورد، فردی حق تالیف کتاب خود را به طور کامل به یکی از دانشگاه ها بخشیده است.

ساداتی نژاد حضور خیرین در آموزش عالی را نمونه ای مشارکت مردم در عرصه های علم و فناوری و افزایش اقتدار ملی و جهاد علمی خواند و گفت: جلب مشارکت خیرین یکی از نمادهای مردمی کردن دانشگاه ها است.

وی چشم انداز مشارکت خیرین در عرصه آموزش عالی را بسیار روشن توصیف کرد و گفت: این امر که سرمایه گذاری های خیریه در سال های آتی به مراتب بیش از سرمایه گذاری دولتی در دانشگاه ها باشد قابل تحقق و شدنی است.

سامانه جامع اطلاعاتی خیرین آموزش عالی به نشانی www.khayerin.msrt.ir طراحی شده و امکان ثبت و دریافت اطلاعات مربوط به افراد خیر، پروژه های خیریه و وقف های صورت گرفته در حوزه آموزش عالی و دانشگاه ها را فراهم می سازد.

فراهنگ**۱۰۵۵**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۲۸۱۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.