جشنواره شعر فجر به دنبال آموزش رفتار حرفه‌ای در زمینه شعر باشد

۲۶ام بهمن ،

به اعتقاد حمیدهنرجو، جشنواره بین المللی شعر فجر می‌بایست به دنبال آموزش یک رفتار حرفه‌ای در زمینه شعر در سراسر کشور باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل ازروابط عمومی هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، حمید هنرجو با یادآوری اینکه وی خود از پیشنهاددهندگان برگزاری این جشنواره در دوره دولت نهم بوده است، به نُزج گرفتن جشنواره‌هایی مانند فیلم و تئاتر فجر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: جای شعر در میان این جشنواره‌ها خالی بود در حالی که کشور ما از طریق ادبیات و شعر خود را به دنیا معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه « شعر در قدیم‌الایام یک رسانه بوده و شاعران از طریق اشعار پندآموز و حکمی، پیام خود را به مردم منتقل می‌کرده‌اند» افزود: امروزه و علی رغم توسعه رسانه‌ها و فناوریهای ارتباطی، شعر همچنان رد پای محکی نزد مردم ما دارد و آنها بسیاری از گمشده‌های خودشان را در شعر و ادبیات پیدا می‌کنند.

سراینده «زنگ دلتنگى» اضافه کرد: امسال هفتمین باری است که برگ جشنواره شعر فجر ورق می‌خورد و به نظرم چندان هم نوپا نیست و از این جهت معتقدم این جشنواره باید یک رفتار حرفه‌ای را به شاعران ما آموزش بدهد.

هنرجو در توضیح این سخن گفت: اولاً باید شاعران ما چه آنها که شناخته شده‌اند و چه آنها که نوسرا می باشند، با ارسال تازه‌ترین آثارشان در این جشنواره که بُعد سراسری و بلکه بین‌المللی دارد، حضور پیدا کنند و خود را شریک این محفل شعری بدانند تا احساس کنند هر یک به تنهایی، یک صدا می باشند.

وی ادامه داد: دوماً شاعرانی هم که به داوری گرفته می‌شوند، باید رفتار حرفه‌ای داشته باشند یعنی اینکه وقتی من ِ نوعی آنجا به داوری آثار می‌نشینم، باید فراموش کنم که با یک شاعر رفاقت و صمیمیت دارم و با دیگری ندارم، یا اینکه با آثار یک شاعر گره‌خوردگی و درهم تنیدگی دارم و با دیگری ندارم.

سراینده «لغتنامه پونه‌ها» اضافه کرد: سوماً مسئولان و برگزارکنندگان جشنواره صداقت خودشان را در حین کار نشان دهند و سعی کنند با استفاده از بهترین بینش‌ها و ذهن‌های فعال و در واقع شاعرانی که آثار عمیقی خلق کرده‌اند و در شعر دارای مخاطبان بسیاری می باشند و حرفی برای گفتن دارند، این کار را انجام دهند.

هنرجو همچنین با اشاره به یکی از برنامه‌های امسال جشنواره شعر فجر یعنی انتخاب بهترین شاعر ۱۰ سال اخیر از نگاه مردم، این اقدام را یک ابتکار زیبا عنوان کرد.

پدیدآورنده کتاب‌هایی مانند «نماز هواپیما»، «کوچه فرشته‌ها» و «لبخند تو انار است» در ادامه  از دادن فرصت کافی برای تبلور جشنواره شعر فجر در کشور (فاصله حدوداً ۲۰ روزه میان افتتاحیه و اختتامیه) را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد برنامه‌های متعدد این جشنواره در مناطق مختلف کشور با استقبال شاعران و عموم مردم رو به رو شود.

وی افزود: من هفتمین دوره جشنواره شعر فجر را دارای پنجره‌های تازهی می‌بینم اما نباید این به آن معنا باشد که حس کنیم همه خدمت‌های لازمه را به شعر و شاعران کشور ارائه کرده‌ایم. /ص


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.