«جشنواره عمار» آب، باریکه ای است که ریشه در یک قنات عمیق دارد

۹ م دیماه ،

در میزگرد برنامه «هفت» مطرح شد:

سینماپرس-گروه تلویزیون: وحید جلیلی و نادر طالب زاده با حضور در برنامه هفت، به بررسی نحوه شکل گیری این جشنواره پرداختند و در توصیف این اتفاق هنری گفتند: «جشنواره عمار آب باریکه ای است که ریشه در یک قنات عمیق دارد».

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، نادر طالب زاده در ابتدای این نشست در خصوص ضرورت شکل گیری جشنواره عمار اظهار داشت: «اگر در جشنواره هایدیگری گفتمان انقلابی مطرح می شد و جزو اساس آن بود جشنواره عمار دیگر برگزار نمی شد».

جلیلی نیز در خصوص ادامه داد: سال ۸۹ که یک سال از فتنه ۸۸ قبل بود. عده ای از بچه حزب اللهی ها آثاری در حدود ۱۹ اثر را در این خصوص ساخته بودند که هیچ کجا دیده نشده بود و هیچ سازمانی از آن حمایت نکرده بودند.

وی افزود: استفاده از کلمه عمار برای این جشنواره برگرفته از صحبت های رهبر انقلاب در زمان فتنه ۸۸ بود.
دبیر جشنواره فیلم عمار بیان کرد: اولین سری این جشنواره را با کمک هم و سازمان های مردمی راه انداختیم در سری دوم این جشنواره با استقبال بیشتری مواجه بودیم و جشنواره دوم سبب شد به این موضوع جدی تر فکر کنیم.

وی در خصوص سینمای ایران مطرح کرد: سینمای ایران فقط به بحث سینما می پردازد اما جشنواره عمار به بعد دیگر آن که ایران است نیز می پردازد. در عمار می گوییم ایران تنها فاصله بین خیابان ولیعصر تا تجریش نیست بلکه همه ایران و عمق تاریخ عظیم آن را در بر می گیرد.جشنواره عمار آب باریکه ای است که ریشه در یک قنات عمیق دارد.

در ادامه این بحث، محمود گبرلو مجری برنامه ضمن رد صحبت های جلیلی گفت: اینطور که شما میگوئید نیست. ایران در تمام این سالها درسینمای ما حضور داشته و دارد. البته ممکن است در این بین بعضی از فیلمسازها فیلمهایی را بر اساس داستانهای قدیمی یا کلاسیک خارجی ساخته باشند، اما اینگونه نیست که بگوئیم «ایران» در سینمای ایران وجود نداشته است.

نادر طالبزاده نیز در پاسخ به این بحث گفت: ما سینماگرانی را داریم که اینها ازقبل از انقلاب فیلم میساختند و حالا هم دارند میسازند، در مقابل یک سری فیلمسازان همبعد از انقلاب فیلمسازی را آغاز کردندکه بیشتر نگاهشان هنری بودو متعلق به فرش قرمز جشنوارههای اروپایی که اتفاقا با استقبال هم مواجه شد.

وی ادامه داد: در این بین عده ای از فیلمسازان هم به سراغ فیلمهای جنگی رفتند و آثاری را خلق کردند، اما مشکل اینجا بودکه همه فیلمسازانی که پس از انقلاب وارد کار فیلمسازی شدند،تجربی کار میکردند، و این کار مثل این بود که ما عمل جراحی قلب را به صورت تجربی انجام بدهیم که نمیشود.

طالب زاده یادآور شد: پرفروشترین فیلم به دست کسی ساخته شده که یک فعال سیاسی بوده است و تا به آن روز وقتی برای سینما نگذاشته بود.

وی ادامه داد: خلاهایی که در کارهای انقلابی دیده می گردد اکنون در بخش مستند در حال پرشدن است. در بخش داستانی آدمی برای این کار تربیت نشده که میوه انقلاب باشند و در عین حال هنرمند باشند.

کادرسازی اسلامی در سینمای انقلاب وجود ندارد

در ادامه این بحث طالب زاده افزود: یکی از معضلات بزرگ امروز این است که کادرسازی اسلامی در سینمای انقلاب وجود ندارد.

جلیلی در ادامه بحث اضافه کرد: وقتی در سینمای ایران دقت می کنی متوجه می شوی که کارگردان های حرفه ای ما از مراکز عالی سینمایی خارج نیامده اند بلکه از فضاهای دیگری کشف شده اند. هدف جشنواره عمار نیز این است که بستری را برای جوانان برای بحث ذیل گفتمان انقلاب اسلامی به وجود آورد.

وی با اشاره به اینکه در جشنواره عمار سال جاری در بخش انیمیشن پیشرفت و استقبال بسیاری انجام شده، افزود: کارهایی و فیلم سازانی که با جشنواره عمار همکاری می کنند همه به صورت خودجوش و فعال می باشند که خودشان کار را به دشت گرفته اند و به عنوان مثال سال جاری در بخش انیمیشن پیشرفت خوبی داشته ایم.

وی با انتقاد از برنامه هفت که بیشتر زمان خود را به کارهای سلبی اختصاص می دهد، اظهار داشت: برای کارهای ایجابی همچون جشنواره عمار نه رسانه ها و صداوسیما کار ویژه ای انجام ندادند. به مستندهایی که سال قبل در این جشنواره ارائه شد رسانه ها کمال بی اعتنایی را کردند که هر چه این بی اعتنایی هر ساله بیشتر می گردد استقبال فیلم سازان نیز بیشتر می گردد.

جلیلی با اعلام اینکه جشنواره عمار مبلغ سینمای امید است، بیان کرد: نقد داخل گفتمانی که در عمار مطرح می گردد یک نقدر مصلحانه است و برای نداشته هایی است که باید داشته باشیم و این ها همه در حالیست که ما در این جشنواره در مقابل یاس امید می دهیم و القای بن بست نمی کنیم.

دبیر جشنواره فیلم عمار با اشاره به خودجوش بودن این جشنواره بیان کرد: تاکنون از هیچ ارگان یا سازمانی ریالی هم کمک نگرفته ایم.

طالب زاده در ادامه عنوان کرد: اگر صداوسیما هم نتوانست فیلم های مستند جشنواره عمار را پخش کند ارگان های دیگر می توانستند این کار را بکنند که متاسفانه انجام ندادند.

وی ادامه داد: هنرمندان بزرگ و نوابغ سینمای ایران از کنکور و دانشگاه پا به این عرصه نگذاشته اند.

طالب زاده عنوان کرد: جشنواره عمار یک جشنواره تعارفی نیست بلکه فرهنگ سازی شده است و هرسال بهتر و قوی تر از سال قبل برگزار می گردد ما در تمام حوزه ها حرف های جدی برای گفتن داریم.

جلیلی ضمن اعلام برنامه هایش برای ادامه دار شدن این جشنواره بیان کرد: اگر هنر ارتباط خودش را با حوزه معرفت از دست ندهد ادامه خواهد داشت که در این جشنواره سعی بر این بوده است که این اتفاق رخ دهد. سعی کردیم از اشخاص مختلف و نظریه پردازان برای بهره مند شدن از گنجینه های معرفت آنها در حوزه سینما در این جشنواره بهره ببریم.

وی ادامه داد: اشخاصی که در جشنواره عمار شرکت می کنند بسیار به دنبال جایزه نیستند ولی ما امسال هم مانند سال قبل به برندگان یک سکه بهار آزادی اهدا خواهیم کرد.

جلیلی در پایان خاطر نشان کرد: از اسم این جشنواره مشخص است که ما هدف و تکلیفمان با خودمان روشن است و آمده ایم تا در راه انقلاب و خدمت به مردم کار کنیم.

انتهای پیام/ع.ت – ب .ب

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۹۵۵۸


شبکه خبری سینمای ایران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.