جشنواره فجر امسال کاریکاتور چهره ندارد

۲۸م آذر ،

بهمن عبدی؛ دبیر بخش کاریکاتور پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر از افزایش روزانه تعداد کشورهای شرکت کننده در بخش کاریکاتور خبر داد و از هنرمندان داخلی خواست آثارشان را زودتر از دقیقه ۹۰ به جشنواره ارسال کنند.

به گزارش هنرآنلاین، بهمن عبدی گفت: روزانه بر تعداد کشورهای شرکت کننده در جشنواره اضافه می‌شود. با توجه به این که در این روزها مشکلات بخش ارسال آثار هنرمندان خارجی‌ها در پایگاه اینترنتی جشنواره برطرف شده است و به هر هنرمند خارجی یک کد داده می گردد تا به جای کد ملی که ایرانی ها دارند وارد پایگاه اینترنتی شود و ثبت نام کند یا پست الکترونیکی خود را به جای این کد قرار دهند.

دبیر رشته کاریکاتور پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر ادامه داد: امسال تصمیم گرفته شده است بر کیفیت آثار نظر بیشتری داشته باشیم تا کمیت و چون جشنواره فقط به صورت موضوعی برگزار می گردد، ممکن است کمیت را تحت نظر قرار دهد. در دوره هایی موضوع جشنواره آزاد بود و هر هنرمندی می توانست آثار ۱۰سال پیش خود را هم ارسال کند و ممکن بود داوران هم متوجه آن نشوند. هر چند ما در فراخوان همواره بر این که آثار تازه ارائه شود تاکید می کنیم، اما در همه دنیا نماینده نداریم که بدانیم آیا اثر تازه هنرمند است یا نه.

عبدی گفت: در حال حاضر هنرمندان می توانند شش اثر با موضوع خاصی که اعلام شده ارسال کنند و طبیعتا آمار آثار نسبت به دوره های قبل پایین می آید، اما حسن موضوعی بودن این است که آثار بی ارتباط ارائه نمی شود. جشنواره ای مثل” آیدین دوغان” ترکیه یک جشنواره با موضوع آزاد است و یک تعداد کاریکاتوریست که این جشنواره ها را رصد می کنند در آن شرکت می کنند و معمولا اثر تکراری به آن نمی رسد. حتی ممکن است جایزه ای به کسی بدهند و بعد متوجه شوند اثر تکراری بوده و آن را پس بگیرند. اما موضوعی بودن این حسن را دارد که آثاری با موضوع تازه ارائه می گردد.

وی در پاسخ به این سوال که موضوعی بودن جشنواره سبب ایجاد نگاه کلیشه ای نمی شود نیز گفت: هنرمندان کاریکاتوریست ما به کارشان اشراف دارند و وقتی ما می گوییم موضوع عدالت است حتما سراغ بی عدالتی و تبعیض و … می روند و نگاه بازی به موضوع دارند. چنانکه در جشنواره بصیرت هم در نهایت اثری انتخاب شد که ضد بصیرت بودن و نتیجه عدم آگاهی را نشان می داد.

وی دربارهٔ کیفیت آثار هنرمندان داخلی و خارجی در بخش کاریکاتور نیز گفت: ما همه هنرمندان کاریکاتوریست را می شناسیم اما موقع کار چشمانمان را می بندیم و می شویم فرشته عدالت اما معمولا در پایان اگر کسی برنده شود می گوید داوری عالی بود و اگر برگزیده نشود می گوید داورها تکراری بودند، در حالی که ما امسال پنج داور با تجربه و شاخص در جشنواره داریم.در دوسالانه کاریکاتور معمولا برنده اصلی خارجی‌ها بوده اند، اما کاریکاتوریستهای ما واقعا در این سالها پیشرفت خوبی داشته اند.

عبدی در ادامه دربارهٔ رشد کمی جشنواره نسبت به سال‌های قبل گفت: البته هنرمندان ایرانی عادت دارند آثارشان را دقیقه آخر به جشنواره ارسال کنند و ما هم آنها را عادت دادیم که مهلت فراخوان را تمدید می کنیم. برای همین دربارهٔ آثار داخلی قطعی نمی‌توان نظر داد اما خارجی ها معمولا به موقع آثارشان را می فرستند و معمولا هر سال شاهد رشد آثار رسیده به جشنواره هستیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه هنرمندان تا ۱۵ دی مهلت دارند آثارشان را به جشنواره ارسال کنند گفت:۲۴ دی ماه و در یک مرحله کار انتخاب و داوری آثار را انجام خواهیم داد. چون مثل همیشه جشنواره با موضوع آزاد برگزار نمی شود که توقع رسیدن چهار هزار اثر را داشته باشیم و در عین حال بخش های جنبی مثل طراحی کاراکتر یا بخش چهره هم نداریم. برای همین کار انتخاب و داوری را در یک مرحله انجام می دهیم.

پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در رشته های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، سفال و سرامیک، تصویر سازی، مجسمه سازی، پوستر، عکاسی و کاریکاتور و بخش مقالات علمی از ۱۴ بهمن تا ۱۲ اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.
هنرمندان برای شرکت در پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر می توانند آثار خود را تا ۱۵ دی ماه از طریق پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی www.ivafestival.ir ارسال کنند.

پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی سیدعباس میرهاشمی از سوی مرکز هنرهای تجسمی با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در تهران و استانها برگزار خواهد شد.
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.