جشنواره فیلم کودک حرف اول در تولید کالاهای فرهنگی می‌زند

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم کودک درحالی برگزار می شود که ضرورت برگزاری چنین جشنواره ای از آن جهت که کودکان با موجی از اطلاعات از طریق رسانه های گوناگون مواجه هستند بیش از گذشته احساس می شود. تا جائیکه برخی از سینماگران این ژانر سینمایی را مهمترین گونه سینمایی می دانند.

در همین راستا حبیبب الله کاسه ساز تهیه کننده سینمای کودک معتقد است که به دلیل اهمیت این ژانر سینمایی باید از سوی مسئولان و سینماگران نگاه تازه تری به این نوع سینما شود و به نوعی بار دیگر جان بگیرد.

سینمای کودک باید به بخش خصوصی کشیده شود

تهیه کننده فلیم سینمایی”مزرعه پدری” با اشاره به نگاه جدی به این نوع سینما گفت اگر به سینمای کودکان و نوجوانان جدی نگاه شود یکی از پر رونق‌ترین ژانر سینمایی ما خواهد بود. از همین رو علاوه بر بخش دولتی باید برنامه ریزی صورت گیرد تا  بخش خصوصی هم وارد کار شود.

کاسه ساز با تایید این مطلب که در گذشته سینمای کودک حرف برای گفتن داشته است گفت: در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ اوضاع سینمای کودک بهتر بود و بیشتر به این سینما رسیدگی می‌شد؛ به‌خصوص در دهه ۷۰ فیلم‌های شاخصی در زمینه کودک ساخته شدند؛ باید با یک کار کارشناسانه ببینیم چگونه می‌شود به شرایط مطلوب بازگشت.این درحالی است که هیچ سینماگری نیست که به کار در سینمای کودک علاقه نداشته باشد؛ اما باید برای کار در این سینما از بخش خصوصی حمایت شود تا این بخش با اطمینان از بازگشت سرمایه، انگیزه فعالیت در سینمای کودک را پیدا کند.

داود رشیدی بازیگر سینمای ایران نیز معتقد است که برگزاری جشنواره کودک باید در راستای تولید کالای فرهنگی برای کودکان صورت گیرد. این بازیگر در تاکید کرد که جامعه ما جامعه جوانی است و کودکان قشر بزرگی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند؛ بنابراین لزوم توجه به تهیه و تولید کالای فرهنگی برای این گروه سنی احساس می‌شود و برگزاری جشنواره در راستای تحقق چنین اهدافی اثر گذار است.

بازیگر فیلم سینمایی “کمال الملک” در بخش دیگر سخنانش ضمن تاکید بر تولید فیلم‌های کودک منطبق بر ذائقه و خواسته کودکان افزود: مهمترین مسئله رعایت و استفاده از مسائلی است که مورد علاقه کودک باشد؛ مثل استفاده از داستان جذاب، شعر، آواز و موسیقی؛ اگر از این ویژگی‌ها درست استفاده شود به طور حتم کودکان با فیلم ارتباط برقرار کرده و زمان دیدن فیلم لذت می‌برند. 

محمدرضا اسلام لو کارگردان همچنین معتقد است که سینمای کودک مساوی با توسعه فرهنگی کشور است.

وی در ادامه افزود: یک جامعه متمدن، مدرن و پیشرو فرهنگی، جامعه‌ای است که کودکان و نوجوانانش به‌سامان باشند و این کودکان با یک نوع سینمای سامان یافته سر و کار داشته باشند. در نتیجه جامعه سامان یافته جامعه‌ای است که سینمای سامان یافته داشته باشد. اینها لازم و ملزوم هم هستند و در ارتباط با هم پیش می روند.

این کارگردان درباره روند فیلمسازی کودک در سال های گذشته اظهار داشت:  تولیداتی را که در حال حاضر در زمینه فیلم کودک و نوجوان داریم باید تحسین کنیم؛ اما اگر بخواهیم پیشرفت بیشتری هم داشته باشیم، باید علاقمندان و روان‌شناسان کودک به کمک فیلمسازی کودک و نوجوان بیایند تا فیلم‌های با کیفیت و کمیت تولید شود.

هنوز خاطره فیلم های کودک از ذهن مردم بیرون نرفته است

فلورا سام بازیگر و کارگردان تلویزیونی در همین راستا تاکید کرد که برگزاری کلاس‌های آموزشی همزمان با جشنواره کودک بسیار مفید است. 

فلورا سام بازیگر و نویسنده سینما و تلویزیون درباره برگزاری این جشنواره عنوان کرد: از آنجایی که فیلم‌های کودک و نوجوان در اکران با مشکلاتی مواجه هستند، برگزاری جشنواره باعث رونق و جلب توجه علاقمندان سینمای کودک می‌شود و البته فرصت مغتنمی هم خواهد بود برای دیده شدن فیلم‌های کودکان و نوجوانان.

این کارگردان درباره تاثیرات برگزاری ورک شاپ‌های آموزشی در طول برگزاری جشنواره کودک هم اظهار داشت: از آنجایی که همواره در بحث آموزش با کاستی و کمبود روبه‌رو بوده‌ایم، من در همه زمینه‌ها این دوره‌های آموزشی را مفید می‌دانم؛ اما به طور اخص، در زمینه نوشتن فیلمنامه کودک و نوجوان، برگزاری کلاس‌های آموزشی یک نیاز مهم و ضروری است، تا برخی نقطه ضعف‌ها را مرتفع کند.

سام در پایان به فیلم‌های خاطره انگیز سینمای کودک اشاره کرد و گفت: هنوز خاطره فیلم‌های کودک که پر از عناصر جذاب، سرگرم کننده و آموزنده بودند از ذهن مخاطبان نرفته است. امیدوارم مسئولین برگزاری جشنواره دوباره این دوران باشکوه را زنده کنند تا دوباره شاهد خودنمایی ستاره‌های درخشان بر سر در سینماهای کودک باشیم. 

شاهین باباپور کارگردان نیز معتقد است که روند تولید در  سینمای کودک دوباره جدی گرفته شده است.

این کارگردان درباره حمایت از سینمای کودک گفت: در طول سال حمایت‌های خوبی برای تولید چند فیلم کودک انجام می‌شود که اگر این حمایت‌ها گسترده‌تر بشود نتایج بهتری هم خواهد داشت.

وی ادامه داد: البته به نظر می‌رسد امسال با حضور خیلی از فیلمسازان کودک اینگونه هم بشود که شاهد برگزاری جشنواره پر بارتر نسبت به سال‌های گذشته باشیم و این موضوع جای امیدواری است که روند تولید در  سینمای کودک دوباره جدی گرفته شده است.راه اندازی مجدد گروه کودک در سینماها یک نیاز اساسی است؛ که می‌تواند باعث رونق دوباره این ژانر  بشود .


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.