جشنواره ونیز از فیلمساز صاحبنام ایتالیایی تجلیل کرد

به گزارش خبرآنلاین، این جایزه روز جمعه در سومین روز برگزاری جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۲ در مراسمی به فرانچسکو رزی ۸۹ ساله اعطاء شد.
 

اعطاء جایزه به این چهره مطرح سینمای ایتالیا با نمایش فیلمی مستند با صدای مارتین اسکورسیزی فیلمساز آمریکایی همراه بود که در آن بخش‌هایی از معروف‌ترین فیلم‌های رزی به نمایش درآمد.
 

اسکورسیزی در بخشی از این فیلم می‌گوید: «رزی مانند توفانی است که ناپاکی‌ها را می‌شوید.»
 

جورجو ناپولیتانو رئیس جمهور ایتالیا هم در پیامی رزی را به خاطر «دستاوردهای حرفه‌ای و خدمات فراوان به سینمای جهان» مورد تحسین قرار داد.
 

پس از اعطاء جایزه به رزی، نسخه ترمیم‌شده «ماجرای ماتئی» یکی از فیلم‌های مطرح رزی در لیدو به نمایش درآمد که با استقبال منتقدان و تماشاگران روبرو شد.


فرانچسکو رزی جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد
 

«ماجرای ماتئی» که رزی به خاطر آن در سال ۱۹۷۲ جایزه نخل طلای جشنواره کن را برد، درباره مرگ اسرارآمیز یک چهره سرشناس است و وارد حوزه‌هایی مانند قدرت‌های نفتی، کاپیتالیسم و اقتصاد جهانی می‌شود.
 

نسخه ترمیم‌شده «ماجرای ماتئی» با مشارکت بنیاد فیلم اسکورسیزی تهیه شده است.

رزی کار در سینما را به عنوان دستیار لوکینو ویسکونتی، کارگردان سرشناس ایتالیایی آغاز کرد و از دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۷ به عنوان کارگردان حضوری فعال داشت. او از ۱۹۹۷ تاکنون همچنان فعال است، اما بجای سینما بر تئاتر متمرکز شده است.

«سالواتوره جولیانو»، «دست‌ها روی شهر» «لاکی لوچانو»، «جسدهای سرشناس»، «مسیح در ابولی توقف کرد»، «سه برادر»، «وقایع‌نگاری یک مرگ از پیش اعلام شده» و «ارتباط پالرمو» از فیلم‌های مطرح این فیلمساز متولد ناپل است.

شصت و نهمین جشنواره فیلم ونیز ۲۹ اوت تا ۸ سپتامبر (۸ تا ۱۸ شهریور) برگزار می‌شود.
 

۵۸۵۸
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.