جشنواره پژوهش فرهنگی سال برگزار نمی شود

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

با هدف بهینه هزینه کردن بودجه‌های پژوهشی، در سال ؛

پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی سال را امسال برگزار نمی‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل معاون پژوهشی پژوهشگاه، با اعلام این خبر گفت: دبیرخانه “جشنواره پژوهش فرهنگی سال” کلیه آثار ارسالی به دوره های دوازده (۱۳۸۹) و سیزدهم (۱۳۹۰) جشنواره را از جنبه موضوع مورد بررسی قرار داد؛ نتایج بررسی‌های انجام شده نشان     می دهد که حجم قابل توجهی از آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره، معطوف به حوزه‌هایی است که لزوماً در شرح وظایف و مأموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

دکتر حمید اخوان افزود: بسیاری از آثار ارسالی به «جشنواره پژوهش فرهنگی سال»، طی دو دوره گذشته معطوف به نیازهای پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبوده است؛ این آثار می توانند در جشنواره‌های دیگری مثل جشنواره فارابی یا جایزه کتاب سال مطرح شوند؛ لذا تصمیم گرفته شد تا بر اساس صلاح و صرفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز بهینه هزینه کردن بودجه‌های پژوهشی در جهت ارتقای کیفیت آثار تولید شده در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، «جشنواره پژوهش فرهنگی سال» در سال برگزار نشود.

دبیر اجرایی «جشنواره پژوهش فرهنگی سال»، تشویق پژوهشگران به انجام پژوهش‌های فرهنگی در فضای عمومی و فرهنگی کشور به‌ویژه در حوزه‌های مختلف هنر و در راستای شرح وظایف و مأموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از جمله اهداف برگزاری «جشنواره پژوهش فرهنگی سال» دانست و افزود: یافتن پشتوانه‌ای علمی برای فعالیت‌های فرهنگی اثر بخش و ایجاد بستری برای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی به‌ویژه در حوزه‌های سینما، تئاتر، موسیقی، کتاب، چاپ و نشر و رسانه های جدید از دیگر اهداف مهم برگزاری «جشنواره پژوهش فرهنگی سال» بوده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه همچنین با اشاره به هدف توسعه رویکرد مطالعات میان‌رشته‌ای در حوزه فرهنگ و هنر و نیز شناسایی پژوهش های خارجی انجام شده در حوزه فرهنگ و هنر ایران از طریق برگزاری «جشنواره پژوهش فرهنگی سال» گفت: امیدواریم پژوهشگران حوزه فرهنگ و هنر، آثار محققانه و کاربردی خود را در این حوزه و بر اساس نیازهای پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دقت و کیفیت بهتر تهیه و تولید نمایند تا مقدمه‌ای باشد بر معرفی آثار برتر در “جشنواره پژوهش فرهنگی سال”.
وی با اشاره به اهمیت و قدمت این جشنواره؛ گفت: جشنواره پژوهش فرهنگی سال”،‌جشنواره‏ای که چنانچه در راستای وظایف و مأموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شود می‌تواند معنادار باشد.
گفتنی است؛ فروردین ماه امسال نیز رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، دکتر یحیی طالبیان، در گفتگو با خبرنامه پژوهشگاه بر ضرورت انجام پژوهش¬های فرهنگی در کشور تأکید کرده و خاطر نشان کرده بود: جای پژوهش¬های فرهنگی در کشور، خالی است. وی لازمه اجرای فعالیت¬های فرهنگی اثربخش را انجام پژوهش به عنوان پشتوانه علمی این فعالیت¬ها دانسته و افزوده بود: رصد سالانه پژوهش‌های فرهنگی با هدف معرفی این پژوهش¬ها به سازمان¬ها و دستگاه¬های اجرایی و نیز تقدیر از پژوهشگران آن¬ها ضروری است. دبیر علمی «جشنواره پژوهش فرهنگی سال» ویژگی خاص «جشنواره پژوهش فرهنگی سال» را معطوف بودن آن به پژوهش¬های فرهنگی اعلام کرده و تاکید کرده بود جشنواره «پژوهش فرهنگی سال» تشخص ویژه¬ای نسبت به دیگر جشنواره¬ها مانند جشنواره فارابی دارد و اجرای آن با این ویژگی می‌تواند معنادار باشد./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.