جشنواره کن از تنها فیلمساز زن برنده جایزه نخل طلایی تقدیر می‌کند

۱۷فروردین۱۳،

به گزارش خبرآنلاین، انجمن کارگردانان فرانسه بانی بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن در شب افتتاحیه این بخش با اعطاء جایزه کالسکه طلایی از جین کمپیون فیلمساز نیوزیلندی تقدیر خواهد کرد.
 

انجمن کارگردانان فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد جایزه یک عمر دستاورد بخش دو هفته کارگردانان به خاطر ویژگی‌های نوآورانه، شجاعت و استقلال هنری یک فیلمساز به او اعطاء می‌شود.
    

جایزه یک عمر دستاورد بخش دو هفته کارگردانان اولین بار سال ۲۰۰۲ اعطاء شد. کلینت ایستوود، نانی مورتی، جیم جارموش، دیوید کراننبرگ، آلن کاوالیه، آنیس واردا و نوری بیلگه جیلان از فیلمسازانی می باشند که پیش از این جایزه کالسکه طلایی را دریافت کرده‌اند.
 

کمپیون که ریاست داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم کوتاه این دوره جشنواره کن را هم به عهده دارد، ۱۶ مه در شب افتتاحیه بخش دو هفته کارگردانان در یک جلسه پرسش و پاسخ شرکت و سپس جایزه کالسکه طلایی را دریافت می‌کند.
 

او که در استرالیا کار می‌کند، دومین فیلمساز زن از چهار فیلمسازی است که در تاریخ برگزاری جوایز اسکار نامزد جایزه بهترین کارگردانی شده‌اند.
 

کمپیون همچنین تنها فیلمساز زن است که تاکنون برنده جایزه نخل طلای کن شده است. او این جایزه را سال ۱۹۹۳ برای فیلم تحسین‌شده «پیانو» گرفت.
 

او اخیرا سریال کوتاه «بالای دریاچه» را تهیه و کارگردانی کرده است. از دیگر فیلم‌های کمپیون می‌توان به «فرشته‌ای سر میز من»، «پرتره یک بانو»، «دود مقدس»، «در برش» و «ستاره درخشان» اشاره کرد. او برای فیلمنامه «پیانو» برنده اسکار شد.

درام «گتسبی بزرگ» به کارگردانی باز لورمان فیلم افتتاحیه شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن است که ۱۵ تا ۲۶ مه برگزار می‌شود. استیون اسپیلبرگ رئیس هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره را به عهده دارد.
 

اسکرین دیلی / ۵ آوریل / ترجمه: علی افتخاری

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.