جشواره ‘هنر و رسانه’ با رویکرد تخصصی آذر ماه برگزار می شود

‘محمدمهدی فرقانی’ روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: نخستین جشنواره ‘هنر و رسانه’ که بر اساس طرح معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت، در آذر ماه برگزار و فراخوان آن نیز بزودی منتشر می شود و در اختیار نویسندگان مطبوعات قرار خواهد گرفت.

وی با یادآوری آنکه این جشنواره در دو شاخه مطبوعات – خبرگزاری ها و رادیو وتلویزیون برگزار می شود، ادامه داد: در بخش مطبوعات – خبرگزاری ها و نیز سایت های دارای مجوز ارشاد محورهایی مانند گزارش های خبری، تحلیلی و توصیفی، مصاحبه، مقاله، یادداشت، تحلیل، نقد، سرمقاله و عکس و در بخش آثار رادیویی و تلویزیونی گزارش های خبری، تحلیلی و توصیفی و برنامه سازی، از جمله مصادیقی هستند که توسط داوران مورد ارزیابی قرار می گیرند.

این مدرس ارتباطات ادامه داد: اعضای هیات داوران این جشنواره متشکل از نفرات نخبه خبری در کنار افراد کارشناس هنری هستند که به صورت توامان به کار داوری از دو منظر نخصصی روزنامه نگاری و خصوصیات هنری می پردازند و در نهایت در تمامی بخش ها، نفرات اول تا سوم معرفی خواهند شد.

فرقانی با بیان آنکه آثار یک سال گذشته در این دوره از جشنواره مورد داوری قرار خواهد گرفت ادامه داد: به دلیل نگاه تخصصی این جشنواره بر شاخه های هنری آثار باید هم مورد نظر داوران مطبوعات قرار گیرد و هم مورد تایید کارشناسان هنری، و اگر اثری یکی از این دو شرط را کسب نکنند در مرحله داوری کنار گذاشته خواهند شد.

** نگاه تخصصی و تعامل سازنده مانع از موازی کاری می شود

دبیر نخستین جشنواره ‘هنر و رسانه’ در پاسخ به این پرسش که با توجه برگزاری چند جشنواره گوناگون در زمینه مطبوعات، آیا افزوده شدن این رویداد موازی کاری با دیگر جشنواره های نیست، گفت: از نگاه حرفه ای یک جشنواره تخصصی حتی اگر عنوان و شکل آن با دیگر جشنواره ها شباهت داشته باشد اما خط و مشی خاص و حرفه ای خود را دنبال کند، به هیچوجه در ساحت کارکرد، موازی کاری فرهنگی ایجاد نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در شاخه مطبوعات شاهد برگزاری جشنواره سراسری مطبوعات و خبرگزاری ها با همت معاونت مطبوعاتی ارشاد هستیم که سابقه ۱۸ ساله دارد و یک رویداد عمومی است، همچنین چند سالی است که سازمان ها و نهادهای مختلف مانند صدا وسیما و حوزه هنری اقدام به برگزاری جشنواره های مطبوعاتی کرده اند.

فرقانی خاطرنشان کرد: اما نگاه ما در برگزاری جشنواره ‘هنر و رسانه’، نگاهی تخصصی در حوزه محتوای آثار ژورنالیستی با ماهیت کارشناسانه هنری است و اعتقاد داریم که این جشنواره در کنار عمق بخشیدن به روزنامه نگاری در شاخه های هنری، می تواند پلی برای ورود متخصصان به این شاخه از کار مطبوعاتی باشد.

دبیر نخستین جشنواره ‘هنر و رسانه’ با اشاره به آنکه در عصر و زمانه حاضر این رسانه ها هستند که خوراک فرهنگی و فکری جامعه را تامین می کنند، افزود: در این مسیر برای رسیدن به نقطه ایده آل لازم است تا سازمان ها و نهادهای فرهنگی در یک تعامل و همکاری منسجم به سوی هدفی واحد و متعالی گام بردارند تا جایگاه مطبوعات در جریان سازی هنر کشور بیش از پیش گسترش یابد.

فراهنگ ** ۹۲۶۶ ** ۱۰۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۲۴۰۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.