جعفری: جنبش دانشجویی باید دارای روحیه انتقادی باشد/دادمان: روحیه انتقاد پذیری تنها ابزار جنبش دانشجویی نیست

۱۳م آذر ،

در مناظره جریان‌شناسی جنبش دانشجویی دانشگاه شریف:

دانشگاه شریف امروز میزبان مناظره دانشجویی بررسی جریان‌شناسی جنبش دانشجویی بود که این امر با حضور اعضا سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و اعضای سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شریف انجام گرفت و عملکرد جنبش دانشجویی بعد از پیروزی انقلاب بررسی شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در مناظره دانشجویی با موضوع جریان‌شناسی جنبش دانشجویی که امروز (دوشنبه) در دانشگاه شریف با حضور اعضای سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شریف و اعضا سابق انجمن‌ اسلامی (تحکیم‌ وحدت) دانشگاه تهران برگزار شد، محمدمهدی دادمان مسئول اسبق بسیج شریف به سیر تاریخی جنبش دانشجویی اشاره کرد و گفت:‌ جنبش دانشجویی در طول ۳۰ سال قبل با آرمان‌های انقلاب همراه بوده اما این همراهی به معنای تایید همیشگی دولت‌ها نبوده است.

وی با اشاره به روحیه‌ آرمان‌خواهانه، استقلال و عدالت‌طلبانه دانشجویان ماهیت جنبش دانشجویی را پس از پیروزی انقلاب متفاوت با جریان‌های جنبش‌ دانشجویی پیش از انقلاب دانست و افزود: جنبش دانشجویی بعداز پیروزی انقلاب با رای حداکثری مردم شکل گرفت.

محسن جعفری دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران در ادامه مناظره گرامیداشت شهدای ۱۶ آذر و شهید مصطفی چمران به اقدامات جنبش دانشجویی پس از پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: در سیر تاریخی جنبش دانشجویی به رسالت جنبش دانشجویی رسید.

وی با اشاره به این امر که جنبش دانشجویی باید دارای روحیه انتقادی باشد،‌ گفت: جنبش دانشجویی نباید به ابزاری سیاسی در دست نهادهای دولتی یا حاکمیت تبدیل شود.

دادمان در پاسخ به صحبت‌های عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: بسیج دانشجویی نیز روحیه انتقادی را از جمله وظایف و رسالت دانشجویی می‌داند اما روحیه انتقادپذیری تنها ابزار جنبش دانشجویی نیست.

وی اضافه کرد: رسالت جنبش دانشجویی تحقق جامعه اسلامی با همه آرمان‌های نظام اسلامی است که این امر در جامعه مهدوی محقق می‌شود.

دادمان در ادامه با انتقاد از عملکرد بسیج دانشجویی مبنی بر اینکه انجمن اسلامی در زمان اصلاحات به نقد عملکرد دولت‌ها پرداخته است، گفت: سه نمونه نقدهای خود را که به دولت خاتمی بیان کردید ، عنوان کنید و بعد به روحیه انتقادپذیری دانشجویی اشاره کنید.

جعفری در پاسخ به صحبت‌های دادمان گفت: در سال ۸۳ انجمن اسلامی عملکرد دولت خاتمی را نقد کرد اما ذکر این نکته ضروری است که در مسائل نباید یک بام و دو هوا باشیم به این معنی که در قضیه عزل و انتصاب مرتضوی امیدوار شدیم که در این دولت با همه تشکل‌های دانشجویی به یک گفتمان مشترک رسیده‌ایم اما اعضای بسیج هنگامی که مرتضوی مسبب حوادث و فجایع کهریزک شد به شغل دولتی خود بازگشت سکوت کرده و در این زمینه کوتاهی کردند.

حسین حمدیه عضو دیگر انجمن اسلامی دانشگاه تهران با تایید صحبت‌های جعفری گفت:‌ انتقاد ما به عملکرد عده‌ای در دانشگاه از این رو است که از احمدی‌نژاد بت ساختند و وی را به عنوان معجزه هزاره سوم معرفی کردند.

دادمان در پاسخ به صحبت‌های عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران گفت: ما نیز مواضع خانم رجبی را به این معنی قبول نداریم هرچند که بی‌انصافی است یک جمله را از ما خارج بکشید و دربارهٔ آن اظهار نظر کنید.

وی در انتقاد به عملکرد انجمن اسلامی گفت: باید خدا را شکر کنیم که سیستم انجمن اسلامی علیه خاتمی انتقاد نکردند چرا که اعتراضاتی که این دوستان نسبت به خاتمی انجام دادند از کوتاه‌ آمدن مواضع خاتمی در برابر مواضع نظام بود و انتظار برخورد تندتری را از رئیس دولت اصلاحات داشتند.

دادمان اضافه کرد: هر چند که خود را حامی گفتمان دولت می‌دانیم باید بگوییم که در دوره‌های مختلف انتقادات خود را نسبت به دولت مطرح کرده و در نشریاتی که منتشر کرده‌ایم این امر مشهود است.

انتهای پیام/

 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.