جلوگیری از تأثیرات مخرب تغییرات جوی با کاهش گازهای گلخانه‌ای

۲۵م دیماه ،

به گزارش خبرگزاری مهر، نتایج این تحقیقات در مجله تغییرات جوی نیچر انتشار یافته و اولین بررسی جامع از مزایای کاهش گازهای گلخانه ای به منظور ارائه راهکارهایی برای توقف افزایش جهانی دما تا ۲ درجه سانتیگراد تا سال ۲۱۰۰ محسوب می گردد.

براساس اظهارات دانشمندان، اگر دمای زمین تا سال ۲۱۰۰ تنها دو درجه سانتیگراد افزایش یابد، می توان از وخیم ترین نتایج تغییرات جوی اجتناب کرد.

تحقیقات نشان می دهدکه ۲۰ تا ۶۵ درصد از تأثیرات زیان آور تا پایان این قرن قابل پیشگیری است.

نایحل آرنل مدیر موسسه واکر از دانشگاه ریدینگ به عنوان رئیس این گروه تحقیقاتی گفت: تحقیقات ما به طور واضح مزایای کاهش انتشار یافتن گازهای گلخانه ای را نشان می دهد، این مزایا شامل کاهش تأثیرات شدید سیل و تأثیرات ایجاد شده روی محصولات کشاورزی است.

در سال ۲۰۱۰ دولتها برای کاهش انتشار یافتن این گازها توافق کردند تا دمای هوا افزایشی بیشتر از دو درجه سانتیگراد نداشته باشد اما با وضعیت کنونی کاهش کنونی گازهای گلخانه ای، دمای هوا تا سال ۲۱۰۰ ، ۴ درجه یا بیشتر بالا خواهد رفت.

بانک جهانی نسبت به شکل گیری وضعیتهای شدید آب و هوایی و تبدیل شدن این وضعیت به یک شرایط عادی تازه اخطار داده است. این اخطار در صورتی عملی می گردد که دمای هوا تا ۴ درجه نسبت به شرایط کنونی افزایش یابد.

موجهای گرمای شدید می تواند بخشهایی از خاورمیانه تا ایالات متحده را تخریب کند، این درحالی است که افزایش سطح دریا تا ۹۱ سانتیمتر می تواند سبب وقوع سیل در کشورهایی چون ویتنام و بنگلادش بشود.

این تحقیقات توسط نهادهای های بریتانیایی از جمله دانشگاه ریدینگ و دفتر هواشناسی بریتانیا و مرکز تایندال برای تغییرات جوی و همچنین موسسه پستدام برای تحقیقات تأثیرات جوی انجام شده است.

محققان برای انجام این تحقیقات سناریوهای کاهش گازهای گلخانه ای و تأثیرات آنها را روی عواملی چون سیل، خشکسالی، دسترسی به آب و تولید محصولات کشاورزی بررسی کرده اند. سختگیرانه ترین سناریو توقف دمای جهانی هوا تا ۲ درجه و کاهش دمای هوا تا ۵ درجه در سال تا سال ۲۰۵۰ است.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.