جلیلی: نباید قانونگذار هم مجری باشد و هم ناظر/ شکوفا شدن ظرفیتها نباید بر اساس شانس خانوادگی یا سیاسی باشد/ مالیات تورمی ظلم به مردم است

۰۵خردادماه،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه برنامه تلویزیونی «با دوربین» که از شبکه اول سیما پخش می گردد با تاکید بر اینکه در کشور مهمتر از ساختارها، سازوکارهاست، گفت: باید سازوکارهای متناسب با پیشرفت کشور تضمین و حاکم کنیم و در کنار آن فرهنگ متناسب با آن را حاکم کنیم.
وی با بیان اینکه مهمترین وظیفه دولت و رئیس‌جمهور را فراهم کردن فرصت برای شکوفا شدن استعدادهای آحاد جامعه دانست و گفت: اگر دولت تمام ظرفیت کشور را به کار بگیرد، تا استعدادها شکوفا شود، نتیجه و حاصل آن ده‌ها برابر ظرفیتی است که بعضی فکر می‌کنند با سلاح هسته‌ای می‌توانند انجام دهند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید برای این موضوعات برنامه‌ریزی داشت، گفت: بعضی کشورها علاوه بر اینکه برای مردم خودشان برنامه‌ریزی می‌کند برای دانشجویان و نخبگان نیز برنامه‌ریزی می‌کنند تا این استعدادها جذب آنها شود. ما هم می‌توانیم برای مردم خودمان برنامه‌ریزی کنیم تا این استعدادها متوقف نماند.
جلیلی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه دولت دو وظیفه اصلی دارد، اظهار داشت: ابتدا اینکه نباید بگذارد این ظرفیت‌ها معطل بماند و دیگر اینکه از منحرف شدن این استعدادها به سمت دیگران جلوگیری کند. اگر دولت از این انفعال و انحراف استعدادها جلوگیری کند، ظرفیت‌های خوبی برای کشور ایجاد می‌شود.
جلیلی، خاطر نشان کرد: البته این برنامه‌ریزی‌ها نباید فقط برای آب و نان و ضرورت‌ها باشد بلکه باید برای استعدادها نیز برنامه‌ریزی کنیم که در این صورت مشکلات حل خواهد شد و دولت نیز باید در این مسیر فعال شود.
وی با اشاره به سازوکارهای رزمندگان اسلام در دوران جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: در دفاع مقدس چون متناسب با انقلاب اسلامی بود سبب موفقیت‌های ما شد.معتقدم از این تجربه باید در ساختارهای اجرایی کشور در حال حاضر استفاده شود.
جلیلی با بیان اینکه باید سازوکاری ایجاد شود که نه تنها اشخاص صالح بتوانند به خوبی به وظیفه خود عمل کنند بلکه در چارچوب این سازوکار فرد ناصالح هم نتواند اقدام ناسالمی انجام دهد، گفت: مدل‌هایی که ارائه می‌کنیم نباید صرفاً منجر به تغییر در سیستم اداری منجر شود؛ ما نیاز به تحول داریم.چرا که ساختار وسیله نیست، هدف است ولی متاسفانه الان در بعضی موارد به ساختار به عنوان هدف نگریسته می‌شود.
جلیلی افزود: یک دستگاه وقتی می‌تواند به وظیفه خود عمل کند که نظام تصمیم‌گیری آن جامع باشد. به طور مثال در بخش کشاورزی باید خود کشاورز به همراه نخبگان و دولت باید در تصمیم‌‌گیری‌ها شریک باشند.
این نامزد ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه شکوفا شدن ظرفیت‌های کشور نباید بر اساس شانس خانوادگی یا سیاسی باشد، افزود: بلکه باید بر اساس یک سازوکاری باشد که فرصت را برای همه فراهم کند.
وی با بیان اینکه مطالبه و سوال جدی مردم ما امروز، حماسه اقتصادی است، گفت: این امر بلافاصله از فردای انتخابات باید توسط رئیس‌جمهور منتخب عملیاتی شود. الان جامعه از تورم رنج می‌برد. یک ظلم اساسی به مردم مالیات تورمی است که بیشتر آثار سوء آن متوجه اقشار ضعیف است.
وی تصریح کرد: بودجه همانند منبع آبی است که باید این آب به باغچه‌ها برسد و نباید لوله‌هایی که این وسط وجود دارد، ناسالم باشد که آب به مقصد نرسد. البته این به معنای ناسالم بودن مدیران کشور نیست بلکه مشکل ساختار است.

وی با بیان اینکه الان شوراهای بسیاری برای بحث‌های اقتصادی داریم که وجودشان ضروری است اما نیازمند آن هستیم که این شوراها در قالب یک سازوکار به صورت هماهنگ تصمیم‌ بگیرند، گفت: ضمن اینکه نباید همان که قانونگذار است خودش هم مجری باشد و در عین حال، ناظر هم خودش باشد.
جلیلی گفت: مهمترین بحثی که در ساختار اقتصادی اهمیت دارد، مسئله شفاف‌سازی است. اطلاعات در این زمینه باید برای جلوگیری از فساد، شفاف باشد.

/۲۷۲۱۲
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.