جمعیت کشور تا امروز اعلام شد

۱۹م اسفند ،

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت‌ احوال کشور با اعلام رشد ۱٫۲۹ درصدی جمعیت در سال جاری، میزان جمعیت کشور در حال حاضر را ۷۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عنوان کرد.

ممتازنیوز: معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت‌ احوال کشور با اعلام رشد ۱٫۲۹ درصدی جمعیت در سال جاری، میزان جمعیت کشور در حال حاضر را ۷۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عنوان کرد.

حمید پارسایی در نشستی خبری با اشاره به رویکردهای نوین و استفاده از ابزارهای تازه برای ثبت وقایع حیاتی، انتشار یافتن آمار جمعیتی و گزارش‌ مهاجرت در کشور، اظهار کرد: سازمان ثبت‌ احوال، پایگاه اطلاعات جمعیتی را که تکلیفی در برنامه اول توسعه بود، ایجاد کرده و اکنون امکان ارائه آمارهای جمعیتی به لحظه و به روز برای استفاده برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشور فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در آینده‌ نزدیک ثبت ازدواج و طلاق نیز به روز خواهد شد، گفت: هم‌اکنون بسیاری از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور متصل شده‌اند و به این ترتیب آمارهای این دو واقعه حیاتی هم نسبت به قبل دقیق‌تر است.

پارسایی به اقدامات سازمان ثبت‌ احوال برای ثبت در لحظه ولادت و فوت اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۶۰ بیمارستان در سراسر کشور و همینطور ۱۱ آرامستان به پایگاه اطلاعات جمعیت متصل شدند و به تدریج این پوشش در بیمارستان‌ها و آرامستان‌ها کامل خواهد شد.

به گفته وی، در سال‌های قبل شاید تنها ۲۰ درصد فوت و ۳۰ درصد ولادت‌ها ظرف مهلت قانونی ۱۰ و ۱۵ روزه انجام می‌شد، اما اکنون ۹۶ درصد ولادت‌ها و همین‌طور بیش از ۸۸ درصد وفات در مهلت قانونی در پایگاه اطلاعات جمعیت ثبت می‌شود.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت‌ احوال کشور تاکید کرد: نزدیک کردن این آمار به ۱۰۰ درصد دشوار است و نیازمند پروژه‌هایی برای پوشش کامل وقایع حیاتی است که در دستور کار ثبت احوال قرار دارد.

پارسایی در ادامه با اعلام برپایی همایش ملی «جمعیت، تعالی و راهبردها» در ۲۲ و ۲۳ اسفند ماه، گفت: جمعیت در کشور نیاز به مدیریت دارد و اگر لحظه‌ای از مسائل کمی و کیفی جمعیت غفلت شود، مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد. ثبت‌ احوال هم با توجه به تکلیف قانونی خود در حوزه انتشار یافتن آمار جمعیتی، نسبت به برپایی این همایش اقدام کرده است.

معاون سازمان ثبت احوال با بیان اینکه طی دو روز برپایی این همایش، پنج نشست تخصصی در بحث کمیت و کیفیت جمعیت، سلامت جمعیت، مهاجرت و همین‌طور چشم‌انداز جمعیت برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: در این همایش ۲۵ مقاله تخصصی برگزیده نیز ارائه خواهد شد.

وی از برپایی میزگردی به منظور جمع‌بندی و پرسش و پاسخ در پایان همایش یاد شده، خبر داد و گفت: این نشست می‌تواند وفاق جمعی و همسویی میان مسوولان متولی امر جمعیت ایجاد کند.

پارسایی خاطرنشان کرد: در حاشیه این همایش ابزارهای نوین ثبت‌ احوال برای پایش جمعیت به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، ایران را به سایر کشورهای هم تراز نظیر ترکیه و پاکستان نزدیک کرده است، گفت: حتی در این زمینه از بعضی از کشورهای منطقه جلوتر هستیم.

وی چشم‌انداز سازمان ثبت‌ احوال را روشن توصیف کرد و با بیان اینکه ۸۰ درصد اهداف ثبت‌ احوال به عنوان یک سازمان توسعه یافته و متعالی محقق شده است، گفت: سازمان ثبت‌ احوال در آینده یک سازمان الکترونیک خواهد بود.

پارسایی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به ۱۵ هزار نقطه فیزیکی متصل است و اطلاعات را در لحظه برای دستگاه‌های متقاضی به نمایش می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به سوالی دربارهٔ میزان جمعیت کشور خاطر نشان کرد: پایه انتشار یافتن آمار جمعیت کشور، نتایج سرشماری مرکز آمار است که البته این آمار اندکی خطا دارد، اما اگر ۷۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در آبان سال ۹۰ را که مرکز آمار اعلام کرده است، بپذیریم، جمعیت کشور هم‌اکنون ۷۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است.

خبرگزاری ایسنا


..
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.