جنجال بر سر خروج از اتحادیه اروپا در اتریش بالا گرفت

به گزارش ایرنا، میشائیل اشپیندلاگر وزیر خارجه اتریش که رییس حزب مردم این کشور نیز هست در یک موضع گیری تند تصریح کرد که به میان کشیدن بحث خارج شدن اتریش از اتحادیه اروپا امری مضحک و بی معناست.

پیشنهاد خروج اتریش از اتحادیه اروپا و حوزه یورو را دو نفر از فعالان سرشناس احزاب در این کشور مطرح کرده اند.

هاینس کریستن اشتراخه رییس حزب آزادی اتریش با تاکید بر اینکه طرح پول واحد اروپایی شکست خورده است، تصریح کرد که اتریش باید از حوزه پول اتحادیه اروپا خارج شود.

اشتروناخ نیز که دیدگاهش به دیدگاه حزب آزادی نزدیک است و بنا دارد حزبی را با نام خود تا اواخر سپتامبر ایجاد کند معتقد است که اتریش باید از اتحادیه اروپا خارج شود.

وزیر خارجه اتریش با حمله به اشتروناخ او را یک فعال سیاسی میلیاردر دانسته که با طرح این نظرات در پی جذب سیاستمداران به سوی حزب خود است.

ورنر فایمن صدراعظم اتریش نیز هرچند که بر لزوم حفظ منطقه یورو تاکید دارد ولی در این زمینه با میشائیل اشپیندلگر وزیر خارجه اتریش اختلاف نظر دارد.

وزیر خارجه اتریش گفته است کشورهایی که نمی توانند به تعهدات مالی خود عمل کنند، باید از منطقه یورو خارج شوند ولی صدراعظم تاکید دارد که اتحادیه اروپا و حوزه یورو باید یکپارچه بماند و کشوری از آن خارج نشود.

رییس حزب آزادی اتریش از دولت کنونی این کشور انتقاد کرده و معتقد است که به هر بهایی می خواهد برای نجات کشورهای مقروض در اروپا، پول بپردازد.

همزمان جدیدترین نظرسنجی ها در اتریش نشان می دهد که اعتماد مردم ‘آلپ نشین’ به یورو کاهش یافته و اعتبار آن در این کشور سقوط کرده است.

طبق جدیدترین نظرسنجی ها فقط ۵۸ درصد از اتریشی ها که به مردم آلپ نشین مشهورند، به یورو اعتماد دارند، این در حالیست که در سال ۲۰۱۱ حدود ۶۴ درصد از مردم اتریش به یورو اعتماد داشتند.

طبق این نظر سنجی ها حدود ۶۰ درصد مردم معتقدند که اتحادیه اروپا در زمینه حل بحران مالی راه درستی را در پیش نگرفته است.

۳۷ درصد اتریشی ها نیز اصولا پیوستن اتریش در سال ۱۹۹۵ به اتحادیه اروپا را نادرست دانسته اند.

این نظرسنجی در حالی منتشر شده است که ‘فرانسیس فوکویاما’ استاد علوم سیاسی دانشگاه استنفورد آمریکا و نویسنده کتاب معروف ‘پایان تاریخ’ پیش بینی کرده است که اتحادیه اروپا و حوزه یورو در آینده نزدیک فرو می پاشد.

فوکویاما پیش بینی کرد که یونان و برخی کشورهای دیگر اتحادیه اروپا برای نجات اقتصاد کشورهایشان در آینده نزدیک از حوزه مشترک یورو خارج خواهند شد و در نهایت کل حوزه یورو و اتحادیه اروپا فرو می پاشد.

اروپام ۱۳۴۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۵۶۲۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.