جنجال مجسمه هیتلر / دیکتاتور بزرگ دوباره لهستان را ترساند

۹ م دیماه ،

به گزارش خبرآنلاین، این مجسمه «HIM» نام دارد و موریتسو کاتلان ایتالیایی آن را طراحی کرده است.

این مجسمه ماه پیش در گتوی ورشو در لهستان در معرض دید عموم قرار گرفت و از آن زمان بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت خود جلب کرده است.

 

مجسمه هیتلر را باید از فاصله دید. مجسمه در یک راهرو قرار دارد و مشخص نیست هیتلر برای چه دعا می‌کند. مسئولان این امر، سبب به نمایش گذاشتن مجسمه را ترغیب بازدیدکنندگان به اندیشیدن درمورد سرچشمه شر خواندند.

 

با این حال بسیاری از حضور مجسمه هیتلر در این گتو که محل کشته شدن بسیاری از اسرای جنگ جهانی دوم بود گله کردند. نهادهای یهودی بیش از همه به این مجسمه واکنش نشان داده‌اند و مدعی شدند این مجسمه خاطره جنایات نازی‌ها را دوباره زنده می‌کند. این درحالی است که بسیاری مجسمه را از نظر هنری بسیار تحسین کرده‌اند.

فابیو کاوالوچی، رئیس مرکز هنرهای معاصر که ساخت مجسمه زیر نظر آن انجام شده گفت هدف هنرمند توهین و یا زنده کردن خاطرات تلخ نبوده است، «بلکه این مجسمه اثری هنری است که درمورد شر پنهان در گوشه و کنار زندگی سخن می‌گوید. از طرفی هیتلر در این مجسمه در هیبت یک نوجوان است و حرف خالق این مجسمه این است که همه آدم‌های شر زمانی معصوم و بیگناه بوده‌اند.»

 

گتوی ورشو محلی در این شهر است که پس از اشغال لهستان به دست نازی‌ها دور آن دیواربندی شد. اغلب ساکنان این گتو یهودی بودند و در شرایطی غیرانسانی زندگی می‌کردند. آن‌هایی که از این گتو خارج می‌شدند به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده می‌شدند.

 

مجسمه هیتلر تنها یکی از چند کار کاتلان است که در مجموعه‌ای با عنوان «آمین» به نمایش درآمده. این مجموعه موضوعاتی چون زندگی، مرگ و خیر و شر را به تصویر کشیده است. محل برگزاری نمایشگاه نیز قصر اوژادوسکی است.

 

این اولین بار نیست که کاتلان در لهستان جنجال به پا کرده است. او سال ۲۰۰۲ نیز در گالری دیگری در اثری با عنوان «ساعت نهم» پاپ ژان پل دوم را در حالی نشان می‌داد که شهاب‌سنگی او را له کرده است. این اثر در لهستان که بسیاری از ساکنان آن کاتولیک می باشند با اعتراض گسترده روبرو شده، نکته اینجاست که لهستان محل تولد ژان پل دوم هم است.

 

آسوشیتدپرس / ۲۸ دسامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

۵۸۲۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.