جنگل‌های ایران آماده مقابله با تاثیر “تغییرات اقلیمی”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

در پی اخطار “فائو” مبنی بر “مدیریت جنگل‌ها” مطرح شد؛

در پی اخطار فائو مبنی بر مدیریت جنگل، در مورد تاثیر تغییرات آب وهوا بر وضعیت جنگل‌ها، مدیر کل دفتر حفاظت از خاک و کنترل فرسایش و نماینده سازمان جنگل‌ها در کمیته تغییر آب و هوا گفت: اقدامات محدودی در این زمینه آغاز شده اما محدودیت منابع مالی مانع شتاب بخشیدن به این روند شده است.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو ) در گزارش ممتاز به نقل از جدید خود برای مدیریت جنگل، در مورد تاثیر تغییرات آب وهوا بر وضعیت جنگل‌ها اعلام کرد؛ واکنش در مقابل خطر تغییرات آب وهوایی بر جنگل‌ها، نیازمند اقدام فوری و سرمایه گذاری بیشتر است.

سازمان فائو در همین خصوص از کشورها خواسته است تا اقدامات لازم برای مراقبت از وضعیت جنگل‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

بنا بر این زمانیکه تغییرات آب و هوا بر جنگل‌ها تاثیر منفی بگذارد، این امر تنها خود جنگل‌ها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. چرا که در پی کاهش خدمات اکوسیستم جنگل به ویژه چرخه آب، تولید خاک و محافظت از تنوع زیستی، ممکن استبر زندگی میلیون‌ها نفر در مناطق روستایی کهاز جنگل برای غذا، سوختو درآمد استفاده می کنند، اثر بگذارد.
لازم به ذکر است، تغییرات آب و هوایی، توانایی جنگل‌ها برای ارائه خدمات اکوسیستم را تخریب می‌کند.

در همین خصوص، پیمان یوسفی آذر، معاون بخش بین الملل سازمان جنگل‌های کشور، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این که تغییرات آب و هوایی چندین اثر مهلک بر روی جنگل‌ها دارد، اظهار داشت: یکی از نتایج این تاثیرات خشکسالی است که سبب ضعیف شدن جنگل‌ها از نظر فیزیولوژیکی و نابودی آن ها شده است.

وی با اشاره به این که ضعف درخت سبب هجوم آفات و بیماری‌ها به سوی آن می‌شود، افزود: همچنین درخت ضعیف در برابر تنش‌های خاکی و آبی، نسبت به بیماری‌ها مقاومت کمتری دارد، بنابراین اکوسیستم جنگل به خطر می‌افتد.

یوسفی آذر ادامه داد: دومین مشکلی که در نتیجه تغییرات آب و هوایی و اقلیمی پیش می‌‌آید این است که بسیاری از گونه‌های گیاهی تحمل گرمای هوا را نداشته و در دمای آب و هوایی خاصی زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه درخت “بلوط” و “راش” جزو این گونه‌ها و نیازمند هوای خنک می باشند افزود: افزایش دمای هوا سبب سوختگی برگ، خشکیدگی و در نهایت نابودی “راش” می‌شود.

یوسفی تصریح کرد: افزایش دمای هوا سبب می‌شود ضررهای جبران ناپذیری به اکوسیستم جنگل وارد شود.

وی اظهار داشت: سومین مشکل، بروز سیل‌های ویران‌گر بوده که این سیل‌ها توان خفگی درختان و نابودی آن‌ها را دارند.

یوسفی ادامه داد: بارندگی‌های سیل‌آسا در برابر خشکسالی‌ها اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: همچنین بادهای شدیدی که ممکن است بر اثر تغییرات اقلیمی ایجاد شوند، درختان را می‌شکند.

*گردشگری خدمات اکوسیستم

یوسفی با اشاره به گستردگی خدمات اکوسیستم گفت: این خدمات در حدود ۱۴ و ۱۵ مورد می باشند که از جمله آن ها می توان به تولیدo2، حفاظت از خاک، تصفیه آب آشامیدنی، بالا بردن سطح سفره‌های زیرزمینی، تعدیل هوا، جلوگیری از خشکی‌ها ، گرماها و سرماهای شدید و جلوگیری از رانش زمین اشاره کرد.

*خسارات وارد شده به جنگل‌های ایران

وی در رابطه با خساراتی که این تغییرات در کشور ما ایجاد کرده است، افزود: تغییرات آب و هوایی و اقلیمی خسارات زیادی را به جنگل‌های ما وارد کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به خشک شدن “جنگل‌های بلوط” اشاره کرد.

یوسفی اضافه کرد: همچنین خشکسالی و شدت گرما امسال خیلی از درختان را سوزاند و مصرف آب در فضاهای سبز را افزایش داد.

سید علی رضا بنی هاشمی، مدیر کل دفتر حفاظت از خاک و کنترل فرسایش و نماینده سازمان جنگل‌ها در کمیته تغییر آب و هوا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این‌ که جنگل‌ها بر اثر تغییرات اقلیمی دچار خساراتی می‌شوند‌، گفت: این مسئله بر جنگل‌های کشور ما نیز تاثیر گذار بوده؛ به عنوان مثال موضوع جنگل های “زاگرس” و بحث خشکیدگی بلوط های کشور مسئله‌ای جدی است که از سال‌های قبل تحت تاثیر این پدیده قرار گرفته است .

وی با اشاره به این که سازمان جنگل‌ها طرح‌هایی را برای پیشگیری از این عوامل تهیه کرده است، افزود: اقدامات محدودی در این زمینه آغاز شده اما محدودیت منابع مالی مانع شتاب بخشیدن به  این روند شده است.

بنی هاشمی تصریح کرد: برای حل این مشکل باید منابع کافی در اختیار سازمان قرار بگیرد که بتوان طرح‌های پیش بینی شده را به اجرا درآورد .

اقدامات انجام شده برای مقابله با تغییرات آب و هوایی

علی اوسط منتظری، معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به اهمیت خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی و اثر آن بر روی استراتژی‌های مرتبط با مدیریت جنگل، معاونت امور جنگل سازمان برنامه‌ها و اقدامات اجرایی ذیل را در دستور کار جاری خود قرار داده است:

در خصوص تهیه برنامه ملی جنگل، تاکنون فاز اول این برنامه تهیه شده و تهیه سایر فازهای این برنامه در دستور کار قرار دارد.

همچنین در بخشی از این برنامه، تلفیقی از سیاست‌های مرتبط با سازگاری تغییرات اقلیمی در روند تهیه برنامه ملی لحاظ می‌شود و نسبت به تدوین و اصلاح سیاست‌ها و استراتژی‌ها، چارچوب‌های تشکیلاتی و مکانیسم‌های اداره امور فعالیت‌های ذیربط، ترتیبات و مشوق‌های مالی و ظرفیت سازی، آنالیز و مستندسازی پژوهش و اطلاعات (شناسایی و اخذ اطلاعات دانش بومی بر پایه کاهش و ساختاری تغییرات اقلیمی و اقدامات مناسب در جنگل( اقدام می‌گردد.

وی افزود: همچنین استفاده از ظرفیت‌های تخصصی و مالی (اعتباری)، سازمان‌های بین المللی تخصصی در خصوص سازگاری طرح‌های اجرائی بخش جنگل نسبت به پیامدهای تغییرات اقلیمی، (به عنوان مثال، در خصوص پدیده خشکیدگی جنگل‌های “بلوط” غرب کشور، با استفاده از ظرفیت‌های فنی و مالی سازمان فائو، تهیه پروژه (tcp) در دستور کار قرار گرفته و طرح مربوطه تهیه و به وزارت متبوع ارسال شده است) و افزون بر آن مقدمات تهیه طرح دیگری به دستور (utf) در حال پیگیری است .

منتظری اضافه کرد: افزون بر فعالیت‌ها و اقدامات ذکرشده، بر اساس سیاست‌های اجرایی این سازمان در راستای قوانین مصوب موضوعه، اقدامات دیگری از قبیل افزایش ضریب حفاظتی جنگل‌ها از سطح ملی ۴۰ درصد به ۹۰ درصد، افزایش سطح پوشش سرانه جنگل از ۱۷۰۰ به ۲۵۰۰ متر مربع براساس قانون افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی، کاهش تعداد دام تا رسیدن به تعادل اکولوژیکی مقابله با آتش سوزی در جنگل، کاهش مصرف چوب برای مصارف ناپایدار و مبارزه با بهره‌برداری‌های غیرقانونی، بازسازی جنگل‌های تخریب یافته و جوان‌سازی جنگل‌ها و توجه خاص به ملاحظات “اکولوژیک” در اجرای عملیات بیولوژیکی در طرح‌های مدیریت بخش جنگل از جمله کاشت گونه‌های بومی و مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی و خشکسالی و ارتقای تنوع زیست گونه‌ای و بین گونه‌ای بعنوان بخشی از اقدامات این سازمان در این حوزه قابل ذکر است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.