جنگ احزاب در سوریه

قتل ابو محمد الشامی العبسی رهبر جبهه اسلام گرای ” نصره اهل الشام” توسط عبدالرزاق طلاس رهبر تیپ های ” الفاروق” سر آغازی برای جنگ احزاب در سوریه تلقی می شود.
عبدالرزاق طلاس برادر زاده سپهبد مصطفی طلاس وزیر دفاع سابق سوریه وعمو زاده سرتیپ مناف طلاس فرمانده تیپ ۱۰۵ گارد جمهوری سوریه است که اخیرا از بدنه نظام بشاراسد جدا شده وبه مخالفین دولت سوریه پیوسته .
این قتل نشان می دهد که نظام بشار اسد درایجاد شکاف میان گروه های تروریستی مسلح کاملا موفق عمل کرده زیرا تنها گزینه باقی مانده برای دولت سوریه، تشدید اختلافات میان رهبران گروه های اپوزیسیون مسلح است.
بر رسی میدانی اوضاع سوریه نشان می دهد که ۳۰ گروه مسلح بدون این که هماهنگی سیستماتیک و عملیاتی با یکدیگر داشته باشند از ۲۸ کشور مختلف جهان با هدف سر نگونی دولت “علوی و لائیک” سوریه وارد این کشور شده اند.
گردان ها ی الحق، احرار الشام ، اخوان المسلمین ،نصرهاهل الشام ،الفاروق ، خالد بن الولید ، عبیده بن الجراح ، عمر و بن العاص ، شموخ الاسلام، جیش الامه ، المناره البیضاء ، شورای دولت اسلامی ، القاعده، ارتش آزادیبخش ،شورای ارتش انقلابی وانصار المجاهدین از جمله گروه های مسلحی هستند که عملا علیه نظام سوریه می جنگند.
این گروه ها که عمدتا از کشورهای عربی ، آسیای میانه ، أفریقا ،ترکیه وحتی کشورهای غربی وارد سوریه شده اند با نیروهای مسلح داخلی به لحاظ دیدگاه سیاسی ومذهبی اختلاف نظر دارند.
جبهه افراطی نصره اهل الشام که در شهر حلب مستقر شده با تیپ الفاروق به رهبری سرگرد عبدالرزاق طلاس ونیز مجموعه های اخوان المسلمین به رهبری ریاض الشقفه در گیر شده که نتیجه آن ترورابو محمد الشامی العبسی بود .
عشیره العبسی به خونخواهی ابومحمد الشامی نیروهای خود را از دیر الزور و ادلب فرا خوانده ودر شهرحلب با تیپ الفاروق در گیر شده که این در گیری به کشته شدن شماری از طرفین منجر شده.
بروز اختلاف سیاسی میان “هیئه التنسیق” که یک مجموعه مخالف غیر مسلح داخلی است با شورای انتقالی سوریه به رهبری ” عبدالباسط سیدا” استعفای شماری از اعضای دو جریان سیاسی را به دنبال داشته است.
از سوی دیگر شماری از گروه مسلح که گرایش های سلفی ووهابی دارند به تحریک عربستان به کشتار بی رویه شیعیان، علوی ها ، درزی ها ، اسماعیلی ها ومسیحیان شهرهای حمص ، حلب ، درعا وحومه دمشق پرداختند که این امر به بروز اعتراض سایر مجموعه های مسلح داخلی سوریه منجر شده است.
کشتار اقلیت های دینی وقومی در سوریه توسط گروه های سلفی موجب شده تا این گروه ها علیرغم امکانات محدود خود با تمام توان در کنار نظام بشار اسد قرار گیرند .
این نگرانی اکنون در میان گروه های ملی واحزاب چپ سوریه وجود دارد که اگر نظام بشار اسد سر نگون شود گروه های سلفی قدرت را در اختیار بگیرند و دست به کشتار وسیعی علیه اقلیت های مذهبی سوریه بزنند.
این اختلافات در دراز مدت نمود بیشتری پیدا خواهد کرد زیرا مجموعه های مسلح داخلی نیز اخیرا با یکدیگر اختلاف نظر پیدا کرده اند بگونه ای که میان ارتش آزادیبخش سوریه به رهبری سرهنگ ریاض الاسعد وشورای ارتش انقلابی سوریه به رهبری سرتیپ مصطفی الشیخ درگیریهائی در مرز اعزاز سوریه رخداده است.
به اعتقاد شورای ارتش انقلابی ، سرهنگ ریاض الاسعد فرمانده ارتش آزادیبخش در طول ۱۷ ماهی که از بحران سوریه می گذرد بیش از ۳ میلیارد دلار از کمک های مالی عربستان وقطر را به حساب های شخصی خود در بلغارستان منتقل کرده .
در مقابل ،ارتش آزادیبخش سوریه اعتقاد دارد که سرتیپ مصطفی الشیخ عامل نفوذی نظام بشار اسد است وماموریت وی درایجاد شکاف میان نیروهای مسلح مخالف دولت سوریه ومتلاشی کردن ارتش آزادیبخش خلاصه می شود.
نظام بشار اسد نیز تلاش می کند تا از رهگذر ایجاد اختلاف میان همه طیف های سیاسی مخالف دولت ومجموعه های مسلح به تدریج از بحران فعلی بویژه تا پایان انتخابات ریاست جمهوری امریکا خارج شود.
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تلاش دارد تا از سرنگونی نظام بشار اسد به عنوان برگ برنده انتخاباتی استفاده کند اما طولانی شدن پروسه سرنگونی نظام سوریه قطعا به سود حزب دموکرات نخواهد بود.
۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.