جنگ رسانه‌ای قطر و عربستان علیه سوریه

ماهنامه “لوموند دیپلماتیک” در گزارشی تأکید کرد، سوریه اکنون گرفتار جنگی رسانه ای است که از سوی قطر و عربستان هدایت می‌شود.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العالم؛ لوموند دیپلماتیک تأکید کرد، رسانه های قطر و عربستان با فریبکاری و انتشار برخی خبرها به نقل از خبرگزاری‌های بین المللی و به ویژه فرانسه و انگلیس در لحظاتی مشخص، به دنبال آن هستند که با ایجاد فضایی واقعی، بحران سوریه را به سوی سرنگونی بشار اسد سوق دهند، .

این ماهنامه فرانسوی، در گزارشی تحلیلی تحت عنوان “سوریه، صحنه جنگ رسانه ها” به برخی خبرهای منتشر شده از سوی رسانه های بین المللی و به ویژه خبرگزاری فرانسه و رویترز طی یک سال و نیم گذشته درباره سوریه پرداخت.

در بخشی از این گزارش به خبر منشتر شده از سوی “برنارد هنری لوی” فعال فرانسوی که در پس پرده بسیاری از بحران‌های منطقه قرار داشته، پرداخته شده است. وی حدود یک سال قبل درباره استفاده نیروهای ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در برابر مخالفان سخن گفته بود .. خبری که پس از مدتی دورغ بودن آن ثابت شد.

پس از مدتی در ۲۹ ژانویه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه “بشار اسد به روسیه گریخته و ارتش آزاد کاخ ریاست جمهوری در دمشق را محاصره کرده است”.

لوموند دیپلماتیک تأکید کرد، اگر این خبرها واقعیت داشت، از آنها بعنوان نقطه عطفی برای فروپاشی نظام سوریه استفاده می شد.

این ماهنامه فرانسوی همچنین به ارقام و گزارشهای ارایه شده از سوی برخی دولتها و سازمانها پرداخت.

در این زمینه “مرکز حقوق بشر سوریه” از بروز جنایتی در ۲۵ مه گذشته در سوریه خبر داد؛ خبری که پس از آن سازمانهای بین المللی و طرفهای دیگر را برای تحقیق در خصوص این داستان به صحنه کشاند.

لوموند دیپلماتیک در بخش دیگری از این گزارش خود به اختلاف بین آمار منتشر شده از سوی مرکز حقوق بشر سوریه در خصوص شمار قربانیان در آن جنایت مشخص، و آمار سازمان عفو بین الملل در همین زمینه اشاره کرد.

لوموند دیپلماتیک با اشاره به محدود بودن فعالان سیاسی و رسانه ای در جنگ رسانه ای علیه سوریه، به تحلیل نقش شبکه های “الجزیره” قطر و “العربیه” عربستان پرداخته و تأکید می کند، که این دو شبکه متعلق به رژیم هایی هستند که هیچگونه اعتقادی به دمکراسی نداشته و وارد جنگ سرد علیه سوریه شده اند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.