جنگ رسانه ای العربیه و الجزیره علیه شخصیتهای سوری

شبکه تلویزیونی الدنیا بخش دیگری از جنگ روانی و فریبکاری رسانه‌ای شبکه های عربی به خصوص العربیه و الجزیره را علیه شخصیتهای سوری از جمله فاروق الشرع معاون رئیس جمهور سوریه بررسی کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه الدنیا ؛ شیخ سالم البکر گزارشگر این شبکه با اشاره به بخشی از تبلیغات رسانه‌ای شبکه‌های عربی مانند العربیه و الجزیره و غیره گفت کشته شدن چهار تن از فرماندهان ارتش و نیروهای مسلح ، جدایی عالی ترین مقامات کشور ، جدایی و درهم شکسته شدن روحیه مقامات و اعتصابها بخشی از تبلیغات آنهاست که بیست و چهارساعته در تلاشند آنها را به بینندگانش بقبولانند .

سالم افزود گستردگی پخش چنین خبرهایی آن هم به شیوه کثیف و بیست و چهارساعته این تصور را در بینندگان این شبکه ها به وجود می آورد که نظام سوریه متلاشی شده است یا در آستانه متلاشی شدن قرار دارد.

این شبکه ها در خبرهایشان تأکید می کنند  کسی از رهبران سوریه باقی نمانده است .
الدنیا افزود این شبکه ها در هجده ماه گذشته از متوسل شدن به هیچ ابزاری و اهرمی دریغ نکرده‌اند و این ماه نیز اعلام کردند فاروق الشرع معاون رئیس جمهور سوریه ، کشور را ترک کرده است. کسی باقی نماند مگر آنکه این شبکه ها با آنها تماس گرفتند و تأکید کردند فاروق الشرع در خارج از کشور است و گفتند وی در مکانی امن به سر می برد و ارتش موسوم به ارتش آزاد به صورت مستقیم بر جدایی الشرع نظارت کرده است .
همه کسانی که با این شبکه‌ها صحبت کردند اینگونه القا کردند که با چشمان خودشان دیده اند الشرع در خارج از کشور است .

اینها بخشی از خبرهایی است که درباره این موضوع صحبت کردند.همانند خبرهای سابق که شخصیتهای برجسته را در سوریه هدف قرار داد ، هرکسی که این خبرها را می شنید درستی آن را یک موضوع خطرناک تلقی می کرد . نظامی که بیشتر شبکه ها می گویند متلاشی و تقسیم شده است با این خبر چگونه تعامل کرد ؟یکی از شواهد فروپاشی نظام و کشور آن است که تصمیماتش دیمی و اتفاقی است و با حوادث اطرافش بر اساس اصل کنش و واکنش رفتار می کند .

هیچ شبکه ای نماند جز آنکه شایعه کرد الشرع جدا شده است. این کنش بود اما واکنش چگونه بود ؟حقیقت نشان می دهد خبر جدایی برای دولت یک کنش نبود بلکه برای کسی که این خبر را دریافت می کند یک کنش بود.

افراد عادی که این خبر را دریافت کردند گفتند واقعیت دارد و برخی نیز گفتند واقعیت ندارد .
کسانی که شبکه ها آنها را مخالف معرفی می کنند به سناریوپردازی درباره این خبر اقدام کردند . برخی از آنها تأکید کردند الشرع را با چشمان خودشان در خارج از کشور دیده اند بعضی دیگر درباره جزئیات نظارت بر عملیات جدایی صحبت کردند و برخی نیز گفتند شماری از افسران ارشد با وی گریخته‌اند .

برخی نیز از رنج و سختی الشرع پیش از جدایی‌اش سخن گفتند .یکی از آنها گفت:« وی در بازداشت خانگی بود و یک افسر با درجه سرهنگی وی را زیر نظر داشت».

سالم گفت نظام سوریه که می گویند متلاشی شده است در قبال این خبر رفتار طبیعی داشت که بیانگر آرامش و منفعل نشدن بود .

دفتر الشرع بیانیه ای صادر کرد اما این شبکه ها گفتند حکومت بیانیه ای را صادر کرده و الشرع شخصا ظاهر نشده است و گفتند معمایی در کار است و ظاهر نشدن وی بیانگر درستی این خبرهاست.

روز پس از آن رئیس جمهور به همراه شماری از شخصیتها در یکی از مساجد نماز عید فطر را به جای آورد .

شبکه های عربی عدم حضور الشرع را به سرفصلی برای خبرهای خود قرار دادند و تأکید کردند حضور نیافتن الشرع در نماز عید فطر نشانه رفتن وی از کشور است.

تاریخ می گوید معاون رئیس جمهور تاکنون در کنار رئیس جمهور در نماز عید فطر شرکت نکرده است در نتیجه این بار نیز حضور نداشت به عبارت دیگر نظام سوریه با این خبر به گونه ای رفتار کرد که ارزش پاسخ ندارد و همچنان به صورت عادی رفتار کرد .

در محاسبات کشورها ، هیچ گاه شخصی در رتبه معاون رئیس جمهور برای تکذیب یک شایعه حساب شده ظاهر نمی شود.

پس از گذشت چند روز فاروق الشرع در دیداری با علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی ایران ظاهر شد.ظاهر شدن الشرع در این تصاویر به معنای واکنش به این خبر و رسانه ها نبود بلکه بر حسب طبیعت کاری العالم این تصاویری منتشر شد .

با این وجود شبکه ها پس از گذشت دو ساعت خبر دیدار الشرع با بروجردی را پخش کردند.
این شبکه‌ها که در موارد دیگر پخش سریع خبر و تصویر را از اولویتهای کاری خود می دانند در این مورد دو ساعت سکوت کردند و خبر ظاهر شدن الشرع را در بخشهای فرعی خبرهای خود قرار دادند.خبر جدایی الشرع اولین و آخرین نخواهد بود .

شانزده ژوئیه گذشته نیز خبرهای سازمان یافته ای درباره یک شخصیت نظامی بلند پایه یعنی در خصوص سرلشگر رستم غزاله منتشر و اعلام شد وی و نزدیکانش تحت تعقیب هستند و خانواده اش به اردن فرار کرده اند پس از بررسی مشخص شد وی در دفترش است و کارش را انجام می دهد .

رستم غزاله در گفتگو با شبکه الدنیا گفته بود :« این خبر کاملا بی اساس است و من در دفترم به سر می برم و همه اعضای خانواده ام نیز خوب هستند و در سوریه به سر می برند».
هشتم اوت نیز این شبکه ها اعلام کردند  رئیس تشریفات در کاخ ریاست جمهوری یعنی محی الدین مسلمانی جدا شده است.

مسلمانی گفت:« از شنیدن این خبر غافلگیر شدم من در دفترم هستم و کارم را انجام می دهم».

گزارشگر الدنیا افزود پس از آنکه شخصی در رسانه ظاهر می شود این شبکه ها می گویند پس از جدایی اش بازداشت و مجبور شده است در رسانه ها ظاهر شود اما آنها پس از این نمی گویند شخصی که جدا و بازداشت و مجبور به صحبت شده است چرا بر سر کارش می ماند ؟

العربیه همچنین در خبری اعلام کرد سرلشگر جمیل حسن رئیس سازمان اطلاعات نیروی هوایی سوریه در دفتر کارش ترور شده است.

این در صورتی که العربیه و هم قطاران قبلا اعلام کرده بودند جمیل حسن جزو کسانی است که در انفجار دفتر ساختمان امنیت ملی کشته شدند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.