جنگ سرد ایران و عربستان به روایت آمریکاییها/جزئیاتی از دیدار صالحی و همتای انگلیسی

مجله مهر: پایگاه های خبری کشور همواره به مسائل جدیدی علاقه نشان می دهند و یا به مسائل روزمره نیز با دیدی متفاوت می نگرند. نگاه اجمالی روزانه به مسائلی که این سایت ها به آنها علاقه نشان می دهند شاید یکی از علایق روزمره وب گردها و رسانه خوان ها باشد.
مجله خبری مهر، قصد دارد با گزینش خبرهای مهم این رسانه ها که در ادامه آنها را می بینید، مخاطبان خود را در هر روز از رویکردهای پایگاه های خبری کشور به صورت کامل آگاه کند.

جنگ سرد ایران و عربستان به روایت اندیشکده های آمریکایی
ممتازنیوز
در گزارشی با اشاره به مقالاتی که اخیرا شورای روابط خارجی آمریکا و نشریه آمریکایی فارین پالیسی درباره مرگ نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان منتشر کرده اند، نوشت: اندیشکده های آمریکایی می گویند مرگ نایف تاثیری بر جنگ سرد استراتژیک میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نخواهد داشت.
در ادامه این گزارش آمده است: منافع عربستان در قبال سوریه و یا ایران نیز با مرگ نایف تحت تاثیر چندانی قرار نمی گیرد و این سیاست ها، بخشی از تصمیمات غالبی است که در کاخ پادشاهی سعودی در جریان است و نایف هم بخشی از این جریان بوده است.

به گزارش ممتازنیوز، فارین پالیسی به میراث نایف برای عربستان اشاره می کند و می نویسد: میراث او در واقع توسعه مطلوب دستگاه امنیت داخلی عربستان سعودی و اصلاح روش های ایجاد امنیت در این کشور به صورتی بی نظیر در خاورمیانه است و بدون شک، این دستاورد تنها به نایف تعلق دارد.

میدانهای مین پیش روی دیروز و امروز انقلاب
سایت الف در مطلبی به قلم میثم مهدیار با انتشار تصویری از شهدای داوطلب ورود به میدان مین که مظلومانه در وسط این میدان به شهادت رسیده اند، نوشت: ماجرای فساد بانکی ، اختلاس بیمه ، واقعه کهریزک ،ماجرای دیپلمات ایرانی در برزیل و… موارد تلخی است که در چند سال اخیر آبروی نظام و انقلاب را به خطر انداخته اند .آنچه مشخص است این است که فساد چه به صورت ساختاری و چه به صورت ارادی در مراتب بالا و یا پایین هر سیستم حکومتی وجود دارد مخصوصا در کشور ما که نظام سیاسی آن نوپاست و هنوز نتوانسته است نظام مدیریتی و اداری متناسب با اهداف انقلابی خود را مستقر کند اما در این بین نکته مهم آن است اولا مسئولیت فساد پذیرفته شود و ثانیا با فساد برخورد شود. البته تشکیل دادگاه های فساد در چند ماه گذشته نشان داد که نظام در جزء اخیر یعنی مبارزه با فساد قاطع و جدی است اما جزء اول آن یعنی پذیرفتن مسئولیت فساد تا کنون در کشور معطل مانده است.

در ادامه این مطلب همچنین می خوانیم: وقتی مسئولی به عنوان فرد حقوقی حاضر نیست که برای حفظ نظام از پست و مقام خود استعفا دهد و مسئولیت این خطاهای آشکار را بپذیرد طبیعتا در نظر عامه مردم، کلیت نظام به عنوان مقصر اصلی شناخته می شود و هزینه این اقدامات از جیب انقلاب و نظام و رهبری خواهد بود. شاید مسئولین ما این تلقی را داشته باشند که با قبول مسئولیت فساد مجموعه های تحت امرشان، دیگر زحماتشان نیز دچار خدشه خواهد شد؛ از همین رو قبول مسئولیت فساد مجموعه های تحت امر راباید به مثابه گذر از میدان مینی تلقی کرد که سرباز با ایثار جان خود گشایش راه انقلاب را ضمانت خواهد کرد. البته اگر چه عدم نظارت ، اطمینان بیش از حد به افراد، لج بازی و… باعث کاشت این مین های فساد آور شده است اما سرباز انقلاب با ایثار هستی مادی و آبروی خویش،اجر و پاداش خود را از صاحب و مالک اصلی هستی دریافت خواهد کرد که:” والذین هاجروا فی سبیل الله ثم قتلوا اوماتوا لیرزقنهم رزقاً حسناً و ان الله لهو خیرالرازقین”

جزئیاتی از دیدار تامل‌برانگیز صالحی و وزیر خارجه انگلیس
گزارش داد: صالحی صبح روز پنج شنبه ۲۵ خرداد ماه به منظور شرکت در اجلاس یکروزه امنیت و آینده افغانستان موسوم به کنفرانس «قلب آسیا» به افغانستان سفر کرد. وی در کابل علاوه بر سخنرانی در این کنفرانس، دیدارهای مختلفی هم با مقامات سایر کشورها داشت؛ مقاماتی که در کمال ناباوری، اسم ” ویلیام هیگ”، وزیر امور خارجه انگلیس، هم در بین آنها بود!

آقای صالحی در شرایطی تصمیم گرفت با هیگ دیدار کند که در نتیجه زورگویی، توطئه ها و خباثت های دولت انگلیس علیه کشورمان، رابطه دیپلماتیک جمهوری اسلامی با این کشور از سال گذشته تاکنون قطع شده است. چندین بار هم طرح قطع کامل روابط با انگلیس تا مرز تصویب نهایی در مجلس پیش رفت که البته تنها منجر به کاهش شدید روابط شد.
این گزارش می افزاید: آنچنان که وزارت خارجه دولت انگلیس مدعی شده است، دیدار “وزرای امور خارجه بریتانیا و ایران ۱۴ ژوئن در حاشیه کنفرانس «قلب آسیا» و به درخواست آقای صالحی وزیر خارجه ایران” برگزار شده است!

به نوشته این سایت، هیگ در این دیدار “با یادآوری اخراج دیپلمات‌های ایرانی از لندن در پی حمله به سفارت بریتانیا در تهران”، ابراز امیدواری کرد که “ایران و بریتانیا بتوانند به زودی دفاتر رسمی حفاظت منافع در تهران و لندن تعیین و دایر کنند.”!

ابراز علاقه وزیر خارجه انگلیس به بازگشایی کانون فتنه این کشور در تهران، در شرایطی است که در ماه های اخیر نیز خبرهای مختلفی از تلاش و ارتباطات برای از سرگیری روابط بین وزارت خارجه دو کشور منتشر شده است؛ خبرهایی که اعتراضات مختلفی را در داخل کشور به همراه داشته است.

طرح پزشک خانواده موجب نارضایتی خواهد شد

محمدمهدی گلمکانی، کارشناس مسائل اجتماعی و بهداشت و درمان به سایت فردا گفته است: تامین منابع مالی در این نوع نظام ها عمدتاً به عهده دولت هاست واصولا از طریق مالیات و یا اخذ سرانه یکسان تامین می شود، اما در این دستورالعمل بخش مهمی ازمنابع مالی در نظر گرفته برای اجرای این برنامه از طرف سازمان های بیمه گر تامین می شود یا متکی به منابع غیر پایدار است . عدم توجه به این موضوع اجرای مستمر برنامه را مشکل خواهد نمود و ضمن مغایرت با عدالت در تامین منابع موجب نارضایتی مردم (بخصوص بیمه شدگان تامین اجتماعی) خواهد شد.
او همچنین تصریح کرده است: بطور کلی زیر ساخت های کشور برای اجرای برنامه پزشک خانواده متناسب سازی نشده است. مضافاً اینکه ساختار ستادی و اجرائی این برنامه که در فصل چهارم دستورالعمل آمده است دارای اشکالاتی جدی است ساختار پیشنهادی نه تنها از انسجام ویکپارچگی برخوردار نیست بلکه اساساً به نحوی است که هر دستگاهی می تواند در قبال مسئولیت های پیش بینی شده پاسخگو نباشد.

هشدار وحید جلیلی به دانشجویان فعال در عرصه هنر
به گزارش رجانیوز، وحید جلیلی در مراسم رونمایی قطعه موسیقی قلاده های طلا گفته است: ما در فتنه با دو جریان جدی مواجه بودیم که یکی از آنها این بود که شخصیت آنها شخصیت کاملا وقیح بود و بزرگ ترین دروغ‌های انقلاب ما را می‌گفت و می‌خواست در آن دوران هلوکاست دیگری را راه بیندازد و در عین حال دم از دمکراسی و حقوق بشر بزند.
وی ادامه داد: فتنه ۸۸ صرفا ساخته و پرداخته این‌ها نبود بلکه جریان فکری دیگر هم به اینها کمک می‌کرد جریانی که با سکوت خودشان تردیدافکنی کردند. این جریان اقشاری از مردم را مردد کردند اما انقلاب ما با ظرفیت‌های مردمی خودش توانست این فتنه را پشت سر بگذارد.
سردبیر نشریه راه خاطرنشان کرد: مشکل عمده‌ای که در جریان فتنه بود این توطئه بود که راجع ‌به فتنه سکوت شود و اینکه بعضی ها در رسانه ملی با چهره‌های موجه می‌گفتند دیگر اسم فتنه را نیاورید خاطره تلخی بود که آن را فراموش کردیم این سکوت ها خطر بزرگی است و بزرگ‌تر از ساکتین فتنه است در صورتی که ما باید واقعیت های فتنه را ثبت کنیم.
وی با اشاره به دانشجویان فعال در عرصه هنر گفت: مراقب باشید سکوت راجع‌به فتنه دارد از سوی برخی از افراد ترویج می‌شود و دلیل آن هم کم کاری دستگاه‌ها است.

ناامیدی آمریکا از همراهی سوئیس در تحریم ایران
بولتن
در گزارشی نوشت: با وجود دور جدید تحریم های اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه ایران که قرار است در تاریخ ۱ ژوئیه اجرائی شود، سرخوردگی رو به رشدی از سوی آمریکا مشاهده می شود چرا که سوئیس نمی خواهد برای جلوگیری از فعالیت های هسته ای ایران به ائتلاف غرب بپیوندد.
این گزارش می افزاید: بنجامین وینتال، خبرنگار اورشلیم پست نوشته است: ایالات متحده به طور فزاینده ای ازعدم پیوستن سوئیس به ائتلاف غرب برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته ای ایران دلسرد شده است.
در ادامه مطلب سایت بولتن همچنین می خوانیم: سیاست دولت سوئیس مبنی بر عدم پیوستن به تحریم های اروپا علیه بانک مرکزی و داد وستد نفت ایران با انتقاد دولت ایالات متحده مواجه شده است.

با وجود دور جدید تحریم های اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه ایران که قرار است در تاریخ ۱ ژوئیه اجرائی شود، سرخوردگی رو به رشدی از سوی آمریکا مشاهده می شود چرا که سوئیس نمی خواهد برای جلوگیری از فعالیت های هسته ای ایران به ائتلاف غرب بپیوندد.
سفیر ایالات متحده دونالد بیر، در کنفرانس خبری در ژنو در اوایل ماه جاری گفت: “ما ناامیدی خود را ابراز کرده ایم و می خواهیم آنها این کار را انجام دهند (دراعمال تحریم ها علیه ایران دنباله رو مسیر اتحادیه اروپا باشند)”


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.